Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
DanneTvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Dagens ATL den 12 april kan ni läsa om tvångsköp av mark,det är jag som är drabbad så jag vet vad jag skriver om.Arrendera inte ut mark till grannar du kan bli av med den,privat expropiratin är tydligen möjlig.Vi har ägt marken i 16 generationer och  arrendatorn har haft ettårigt muntligt arrende ,alltså inget kontrakt. Det hjälper tydligen inte så lyd mitt råd arrendera INTE ut någon mark. Jag kommer att strida till sista instans för att få behålla min egen mark. Detta är fan helt jävla otroligt ..........  
2011-04-12 20:20
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Du kommer säkert att få behålla din mark, lantmäteriet är ute på mycket hal is deras beslut kommer inte att hålla. Men jag lider med dig och förstår att det är en fruktansvärd upplevelse. 
2011-04-12 21:49
bonde Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Håller med dej till 100%. Själv har jag grannens hästar , men skriver tydligt på fakturan,"Sommarbete till 2 hästar".Håller inte detta ,då är det sjukt. 
2011-04-13 06:30
pelleman Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Det var väl till att klaga. Om du inte har användning för din mark är det väl bättre att de som arrendedar den får marken. Eller är det så att du arrenderar ut till ett skyhögt arrende och samtidigt tar gårdsstöden själv, då förstår jag din ovilja ti ll att förlora en eventuell pension.  
2011-04-13 09:28
Danne Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Det är den enda hagmarken som finns till gårgen och sonen slutar lantbruksskola om två år och ska börja med nötdjur.Beträffande arrende priset var det gratis dom första 20 åren sedan en mycket blygsam summa.Svar till bonde, det spelar ingen roll vad  som står på faktura eller om det är gratis arrende .Vem som hellst kan  annsöka om tvångsköp och annser lantmäteriet att dom har större behov av marken förlorar du den.Ett rättsövergrepp känner sig som ett våldsoffer.Förstår att tvångsköp måste genom föras i vissa situvationersom som vägar .ledningar och anndra sammhällsnyttiga innsatser men att en privat person ska kunna göra det är otroligt..........  
2011-04-13 17:58
bonde Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Var i Svensk Lag kan jag läsa detta.Jag har lagboken.Fan jag tror jag skall ansöka om tvångsköp på grannens mark som jag arrenderar. 
2011-04-13 20:15
Danne Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Det är EU som trycker på att Sverige skall vara mer tillmötesgående till sådanna här saker pga att all ska ha möjlighet att starta eller utvidga sina versamheter. Åter igen den som behöver marken bäst ska ha den tycker Lantmäteriet. Men jag försäkrar  att sista ordet inte är sagt i detta ärendet.Det här är ett mycket viktigt fall eftersom detta kan bli prediuserande för kommande fall.Hur kommer det att bli om folk försöker att tvinga till sig mark för att de anser att de behöver den bättre....... ....I  Läs Regeringsformen paragraf 2:18 "där står att man är skyddad mot inntrång" men tydligen gäller inte grundlagen....  
2011-04-14 06:24
sponken Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

danne du hade mina sympatier från början, men då du drog in lögnen att det är eu som ligger bakom då förstår jag att du bara är en missnöjd pratkvarn, läs på fastighetslagen innan du yttrar dig mer.  
2011-04-14 13:26
danne Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Enligt LRF chefs jurist är det så ...sen får du tro vad du vill. Sponken vet  inte vad han talar om....Privat expropiration är defenitivt möjlig,om du är läskunnig kan du läsa ATL och redaktören synpunkter på detta ärende......... 
2011-04-14 19:08
sponken Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

det är lögnen om eu jag reagerar över, baktala den som ligger bakom existerande lag, nämligen socialdemokraterna, varför du skyller på eu kan jag inte förstå, pratkvarn ! 
2011-04-15 08:28
Danne Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Åter igen ....jag hänvisar bara vad juristen sagt ,och jag  tror på vad han säger.Skitisamma vem som har bestämt hur det ska vara ,vansinnigt är det att möjligheten finns till privat expropiration........ 
2011-04-15 15:09
Boll@n Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Slutsatsen som jag kan dra av detta är:

1: Att arrendatorn har byggförbud på arrendestället.
2: Att skriftligt kontrakt ska upprättas som kraftigt reglerar arrendatorn rättigheter på arrendestället.
3: Att kontraktstiden ej överstiger 1 år i tag et (se besittningsskyddet).

Utöver detta så är det nästan snudd på att man bör säga upp arrendatorerna med jämna mellanrum för att vara riktigt säker.
Max 5 år eller något liknade?.  
2011-04-17 16:38
Danne Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Byggförbud är nog bra ...resten spelar ingen roll.Jag hade ett års muntligt arrende avtal för att jag skulle kunna ta tillbaka marken när jag behövde den själv,men det hjälpte inte.När jag sade upp det muntliga ettårsavtalet blev de sura och annsökte  om tvångsköp,vet inte hur mycket stallbyggnaden som står på tomtgräns spelar inn....  
2011-04-18 06:16
Boll@n Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Men visst hade man tagit den totala arrendetiden (30 år) i beaktande när man började gräva i möjligheterna till tvångsinlösen?.
Isf är det en ytterst allvarlig grej för de jordägare som kanske sitter med 10 årskontrakt och bara låter dem rulla på.






  
2011-04-18 18:47
Danne Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Jo det stämmer,lång tid är nackdel.De första 20 åren var det inte ens ett arrende, de fick ha hästarna gå där,sista 10 åren var det ett mycket blygsam arrende summa.De bor på en villa fastighet och vill ombilda den till näringsfastighet. Dom valde at t starta upp en verksamhet på en villa fastighet och sedan tvångsvis ombilda den. Sen att jag blir av med all hagmark till gården bryr sig inte LM om. Jag kommer naturligtvis att driva saken så långt det går,kommer att uppdatera vart efter saker händ er.Det blir ochså en uppföljning senare i ATL efter fastighetdomstolen sagt sitt.............  
2011-04-18 19:59
Pelleman Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Vill du ha ett råd? Sälj betesmarken dyrt och skippa det där med nötdjur. Jag antar att din son tänker satsa på dikor. En kalv kanske du får 6-7 tusen för med lite tur, dör den får du inte ett öre. Det bär inte kostnaderna för stallplats, arbete, vet erinär, strö, foder mm. Visst du får några kronor i stöd för marken men troligtvis inte tillräckligt för att det ska att få en vettig ekonomi i det hela. Eller tänker han bara hålla på på hobbynivå, då är det ju en annan sak. Be din konsult på RLF at t göra en ordentlig kalkyl åt din son innan han börjar låna upp sig över öronen i en tveksam produktion. Så är tyvärr verkligheten. Han kan kanske lyckas om han med mycket möda bygger upp en egen kundkrets som betalar bra! för direktförsäljning i "l ådor". Annars är ddet bara att byta pengar och gynna slakteribranschen med gratis arbete.
Hälsningar Pelleman
  
2011-04-20 19:47
Pontus Sv: Tvångsköp av mark.. VARNING markägare...

Hur gick det? 
2016-04-30 19:46
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.