Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
JanneLufta hydraulcylinder

Hallå.

Har bytt mina broms-cylindrar (4st) på min tippkärra.
Behöver nu lufta dem.
Har gjort ett försök.
Har haft traktorn igång och grabben har tryckt ner bromspedalen med foten medans jag lossat på slangen till varje cylinder och låtit rinna  ur olja.
Men när man släpper pedalen går bromsarna tillbaka "svampigt"
Någon som har något tips? Försvinner luften med tiden?
Tack på förhand.  
2011-03-07 18:59
FörfattareSvarDatum
John Sv: Lufta hydraulcylinder

Det behövs ingen luftning på vagnen. Känns det svampigt är det fel på traktorns bromsystem/släpvagnsbromssytem 
2011-03-07 19:11
Janne Sv: Lufta hydraulcylinder

Tack John för snabbt svar.

Men innan jag bytte kolvarna gick bromsarna tillbaka utmärkt.
Bytte ut dem för att fästena höll på rosta sönder.

Någon annan idé? 
2011-03-07 19:17
John Sv: Lufta hydraulcylinder

Är det hydraulcylindrar med returfjäder som du har monterat? 
2011-03-07 21:32
Janne Sv: Lufta hydraulcylinder

Nej jag tror inte det.
Den ser ut som en vanlig liten hydraulkolv. 
2011-03-08 17:05
John Sv: Lufta hydraulcylinder

Har du provat att koppla bromsslangen till ett vanligt hydrauluttag på traktorn. Kvarstår felet då så är felet på dina nya kolvar, kan vara för mycket strypta i anslutningen. Jag köpte själv bromskolvarna med fjädern på kostade bara en hundring mer ä n kolven utan fjäder.  
2011-03-08 19:28
Bengt Sv: Lufta hydraulcylinder

Saknas luftnippel på cylindern? Troligen eftersom det är det mest logiska stället att lufta. Ev luft söker sig efter hand alltid uppåt i systemen. Innebär att man får trycka luftbubblan framför bromsvätskan till dess luften försvunnit. Att trycka EN  GÅNG räcker normalt sett inte.
Låter som sonen har trampat ner pedalen i botten... Kan innebära att ev rost/beläggning FRAMFÖR huvudbromscylinderns kolv/tätning har skadat tätningen. Kolvens normala verksamhetsområde blev därmed överskridet...
Anv änd en backventil när du luftar! (inte alltid så lätt att hitta visserligen)Pumpa med små pumpslag men många. Vätskebehållaren kollas!
Skriv in hur du löste problemet till slut!  
2011-03-18 11:23
Egon Sv: Lufta hydraulcylinder

Det finns ingen bromsvätska i traktorns hydraulsystem. Det är inte ett slutet system, det behöver alltså inte luftas. Det du spekulerar om Bettan låter som ett bromssystem på ett fordon, vagnsbroms på en traktorvagn är inget bromssystem det är ett va nligt hydraulsystem med enkelverkande hydraulcylindrar  
2011-03-21 19:02
Per Sv: Lufta hydraulcylinder

Hej. 
Har en Weckman kärra som slangen mellan kolv och röret framifrån läcker.  Efter byte hur gör man då med luftningen ? Ingen nippel på kolven.
Någon som vet .......

 
2016-05-17 15:14
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.