Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
KarinNötdjursprodusenter!

[b]Förtroendet för ditt slakteri[/b]

Jag heter Karin Nilsson och studerar mitt examensår vid Sveriges Lantbruksuniversitet på Etologi- och djurskyddsprogrammet. I en kurs gällande samspel och attityder i förhållandet mellan människa och djur gör j ag en enkätstudie om nötkreaturshållares attityder till hur deras djur bemöts och behandlas på slakteriet. Jag vore ytterst tacksam om just Du ville ta dig tid att svara på min enkät. Du är och förblir givetvis anonym i hela undersökningen och får, o m Du är intresserad, även ta del av resultatet. Enkäten består av åtta kryssfrågor och tar inte lång tid att besvara.

När du besvarar frågorna kan du skicka svaren i ett mail till mig på adressen kani0004@stud.slu.se Om du skulle ha några frågor ä r du välkommen att kontakta mig med dessa till samma adress.

1. Hur stort förtroende har du för slakteriet, då det gäller att ta bra hand om dina djur?

Fullt förtroende Inget förtroende alls
1 2 3 4 5

2.Hur viktigt är det för dig att dina  djur tas väl om hand på slakteriet?

Mycket viktigt Inte viktigt alls 
1 2 3 4 5

3.Hur stor andel av de nötkreatur som kommer till ett slakteri tror du måste övernatta innan de slaktas?

0-20% 20-40% 40-60% 60-80% 80-100%

4.Skulle du k unna tänka dig att lasta dina djur på slaktbilen under natten för att förhindra att de måste övernatta på slakteriet?

Ja Nej

5.Tror du att den miljö dina djur hålls i strax före slakt påverkar köttets kvalité?

Ja Nej

6.Tror du att den mil jö djuren hålls i under sin uppväxt påverkar köttets kvalité?

Ja Nej

7. Vem/vilka tycker du ska ställa krav på att slakterier hela tiden är uppdaterade på hur de bör hantera och avliva djur på det mest smärt- och stressfria sätt man känner till ?

Konsumenterna _______ Producenterna______

Slakteripersonalen______ Länsstyrelsen______
Organisationen LRF_______ Politikerna_______

Slakteriets Veterinär______ Slakteriets ägare______

Annan(och i så fall vem?)______________________ _____________

7.En utredning av Livsmedelsverket (Rapport 16- 2010) visar att i 82 % av studerade bultningar, av nötkreatur på 12 slakterier i Sverige, var bedövningen god för samtliga djur. 
Får du som djurägare information om hur stor andel av  de djur ditt slakteri tar emot som måste ombultas till följd av en felaktig första bedövning?

Ja Nej

8.Om du skulle bli/blir informerad om att det sker en stor andel ombultningar i förhållande till andra slakterier på ditt slakteri skulle det d å påverka ditt val av slakteri, nästa gång du skickar dina djur till slakt?

Ja Nej

Stort tack för din medverkan!
  
2011-02-18 09:00
FörfattareSvarDatum
Stensballe Sv: Nötdjursprodusenter!

Är du en djurrättsaktivist Karin eller vart vill du egentligen komma?? 
2011-02-18 17:02
kåta karin Sv: Nötdjursprodusenter!

en obildad uppvigglare som inte kan stava är en braa bestrivning av mig 
2011-02-19 03:21
ewpsxigq Sv: Nötdjursprodusenter!

pupz3che 
 
lfexmqx9 
 
insurance 
 
u487ay12 
 
adgi2fwj 
2014-12-08 14:21
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.