Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
LillanNågon som har en MF 5445

Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med att lära mej om hur man kopplar på olika redskap fram på en viss traktor, som ja har lite svårt att förstå hur det fungerar. Det är en Massey Ferguson 5445:a om jag minns rätt. Det är ju en spak som man ska använ da vid på och avkoppling, och dra åt sidan och trycka in en knapp så det låser sig eller hur det är. Men jag har haft lite problem med att göra rätt och låsa vid rätt tillfälle. Så är det någon som vet hur det fungerar?  
2011-01-02 20:05
FörfattareSvarDatum
John Sv: Någon som har en MF 5445

Jaha.. men du får nog förklara problemet lite mera  
2011-01-02 20:46
Pelle Sv: Någon som har en MF 5445

Jag har en 5455a! Lite större samma rassel! 
2011-01-02 21:36
Lillan Sv: Någon som har en MF 5445

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det är den spaken som är till frontlastarn. Det är kanske inte så lätt att förstå om man inte har en sån traktor hur man gör just på denna. Men den sitter iallafall till höger i traktorn. Och när man ska  sätta dit till exempel en gaffel eller balklämma framför traktorn, så ska man ta spaken åt vänster tror jag för att sänka frontfästet eller vad man ska kalla det och sen höja genom att dra spaken mot sig, och sen när redskapet är på plats så man kan  höja den alltså t.ex. balklämman, då så ska man ju spärra/låsa fast så att den verkligen sitter fast. Och det är det jag inte riktigt har förstått hur man gör, men man ska trycka på en knapp eller något på eller vid spaken, och jag har haft problem  med att ja tydligen gör det för tidigt eller något. Är det någon som förstår nu hur jag menar och vet hur just denna traktorn fungerar?  
2011-01-03 10:33
Pelle Sv: Någon som har en MF 5445

Jo jag förstår men är det vajerspak eller el joystick? 
2011-01-03 19:21
Skogsballe Sv: Någon som har en MF 5445

 Du är en lycklig kvinna för att du har hydraulisk redskapslåsning. Du ska hålla knappen intryckt OCH dra spaken åt nåt håll samtidigt när redskapet sitter i rätt läge. Du får prova dig fram. 
2011-01-03 22:09
madde Sv: Någon som har en MF 5445

får du inte lära dig nånting i skolan lilla flicka?  
2011-01-03 22:21
Lillan Sv: Någon som har en MF 5445

En sån där joystick är det, men ne vi får faktiskt inte lära oss så mycket i skolan. Vi får knappt vara ute och köra någonting, så inte så konstigt att man står som ett fån o inte vet nåt när man inte får lära sej ett piss i skolan..      
2011-01-04 17:57
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.