Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Lena LPåkoppling av lyftdragkrok/hitchkrok

Hej. Jag undrar hur det är man gör när man ska koppla något till en hitchkrok/lyftdragkrok? Då ska man vell först sänka hydralarmarna och sänka hitchkroken med en annan spak, sen ta upp hitchkroken när vagnen hamnat rätt, och sedan höja hydraularmarn a? eller är det fel? Sen är det vell också så att man ska sänka dragkroken när låsspärren har spärrat så hydrauliken inte ska ta skada? men sänks inte hitchkroken ner då så att vagnen lossnar igen?  
2011-01-02 17:02
FörfattareSvarDatum
John Sv: Påkoppling av lyftdragkrok/hitchkrok

Har spärren gått i till kroken så stannar kroken uppe så du kan använda hydraularmarna. Om kroken inte spärras kan man ju inte använda hydraularmarna för då skulle kroken släpa på marken vid nedsänkt redskap. 
2011-01-02 18:14
storballen Sv: Påkoppling av lyftdragkrok/hitchkrok

jag har också problem med att det nedsänkta redskapet släpar i marken 
2011-01-02 18:28
Lena L Sv: Påkoppling av lyftdragkrok/hitchkrok

Jag har ingen egen traktor, men jag kör traktor i skolan, går en jordbrukslinje. Och jag läser i en bok om sånt, men förstod inte riktigt för dom förklarade så dåligt, därför ja frågade. Men vi har endel olika traktorer i skolan till exempel en John  Deere 1040 som är den jag kört mest. Vi har mest rättså gamla traktorer som det är ungefär samma system på. Har bara glömt lite om vilken ordning det är man gör det i o.s.v.     
2011-01-02 19:52
John Sv: Påkoppling av lyftdragkrok/hitchkrok

Det var en gammal traktor! lantbruksskolorna brukar ha alldeles nya traktorer åtminstonde i skåne! 
2011-01-02 20:44
Silltasken Sv: Påkoppling av lyftdragkrok/hitchkrok

Du drar först upp spaken till hydralarmarna fullt sedan finns det en spak där du släpper låsningen till hitchkroken, när du har dragit upp den spaken sänker du med den spaken till hydralarmarna. När du har kopplat vagnen dra du i spaken till hydralar marna fullt upp igen så låser den fast. Förstår du lilla hjärtat?  
2011-01-02 21:02
MiO Sv: Påkoppling av lyftdragkrok/hitchkrok

Hur länge kommer hitchkroken att finnas kvar? (Jag menar på nytillverkade fordon) Den slits och upplevs som en säkerhetsrisk. 
2011-11-22 10:56
Anders Sv: Påkoppling av lyftdragkrok/hitchkrok

Hej har en Fergusson185 var sitter spaken till hitchkroken har aldrig sänkt den mvh nyfiken det sitter två st på vänster sida vet inte vad det är.jag använder bara lastaren. 
2021-07-22 13:20
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.