Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PMMLagring av rundbalshö.

Hej!Tänkte fråga om tips på lämpligt mtrl att lägga på betongen innan höbalarna läggs in.Förra skörden lades pga tidsbrist in direkt med fuktskador som följd.Pall som räcker till 400 m2 är svårt att få tag på.Har funderat på oljehärdad board vilket s kulle ge en smidig hantering men det blir dyrt.Har mycket beg. takplåt som borde bryta
kappilären men jag undrar om det ändå måste till en luftspalt?Kanske halma rejält före? Tacksam för tips och erfarenheter.  
2010-06-08 20:38
FörfattareSvarDatum
seg Sv: Lagring av rundbalshö.

Betonggolv och hö är ingen bra kombintion, kan gå bra med rejält med halm, plåt är tveksamt. 
2010-06-09 14:28
kolväte Sv: Lagring av rundbalshö.

Använd plastfilm. 
2010-06-09 19:47
Snåljåp! Sv: Lagring av rundbalshö.

Tidsbrist!?!.

Använd lite av sockenbidraget som du kvitterar ut årligen, och köp ordentlig byggplast så är saken biff. 
2010-06-12 00:22
PMM Sv: Lagring av rundbalshö.

Fick på taket på nya lagerhallen veckan före midsommar och skördade veckan efter,så nog blev det lite tight allt.Provade med embalagepall men skiten vek sig och baltravarna kalvade så jag sket i det till slut.Och det är sant att jag är alldeles för s nål för att kassera prima hö.Det är anledningen till att jag efterfrågar tips på bättre lösningar.Byggplast låter smidigt men behöver inte plattan kunna "andas" för att slippa fuktig miljö som ändå skapar mögel?  
2010-06-13 01:48
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.