Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Rikard_SkåneArrenderegler

Jag har nyss ärvt en mindre gård på skåneslätten. Gården utarrenderas sedan 15 år av min far till en av mina grannar. Arrendet löper på tre år i taget, och omförhandlas sedan om någon av parterna inte är nöjd. Efter som arrendet löper på tre år har j ag förstått att arrendatorn har besittningsrätt, det vill säga rätt att fortsätta arrendera gården. Det gör ju att man inte bara kan slänga ut en arrendator och det är naturligtvis en bra lag. Men hur funkar det om man inte kommer överens om arrendep ris vid förhandlingen? Har hört att sådana ärenden kan gå upp i arrendenämnden, men vad händer där? Är det några lagkunniga som gör en bedömning av vad ett rimligt arrende är? Kostar det mycket pengar? Finns här någon med erfarenhet av arrendenämnden ?  
2010-02-14 18:33
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: Arrenderegler

Äger du fastigheten och arrendet är ett sidoarrende så kan du alltid begära självinträde och på detta sätt slippa arrendatorn vid kontraktstidens slut. 
2010-02-14 21:53
Lainde Sv: Arrenderegler

Sidoarrende,,, är inte det kontrakt som är upprättade på ett år eller mindre?. 
2010-02-15 22:04
Egon Sv: Arrenderegler

Kontrakt på sidoarrende finns av tre typer med olika besittningskydd: 1. 9månaders 2.Ettårigt 3. två till fem års kontrakt. 
2010-02-15 23:51
Andersson Sv: Arrenderegler

Arrendenämnden har en ledamot från jordägare,en från arrendator samt lagkunning från hyresnämnd/arrendenämnd.Dessa ska gå igenom fallet.Arrendenämndsbedömning är faktiskt gratis (förutom om du har egen advokat) 
2010-03-14 18:40
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.