Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PerOmritning av gräns mellan gårdar

Min kusin och jag äger gemensamt två angränsande gårdar. Båda är för närvarande utarrenderade till en annan granne, och vi tänker oss att dela på gårdarna för att äga en var. Eftersom den ena gården är större än den andra och ingen av oss har råd att  betala mellanskillnaden funderar vi på att rita om gränsen så att den ena gården omfattar en del av den andra gårdens mark. För sådant krävs enligt vad jag hört att lantmätare anlitas. Vad kan det hela kosta? Är det en krånglig process?  
2010-02-13 18:39
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: Omritning av gräns mellan gårdar

Fastighetsreglering! Prislappen börjar på 10000 behövs utsättning och fältmätning? Om lantmätaren finner oklarheter rörande vägar, diken, gränser och samfälligheter kan det dra iväg. Tre dagars skrivbordsarbete kostade mig 46000 när jag gjorde en fas tighetsreglering där gränserna var oklara.  
2010-02-13 20:22
Lainde Sv: Omritning av gräns mellan gårdar

Fråga:

Ligger båda gårdarna under samma fastighetsbeteckning?.

*

Gällande Lantmäterikostnad så börjar den på ca 25 000:- och uppåt såfort ni börjar ändra/lägga till något i befintlig gränsutsättning.
Bäst i det här fallet är därför att förh andla fram en "fast kostnad" på förättningen och skippa sk "löpande timdebitering".
Vill minnas att de tog 1100:-/h enbart för att skyffla lite kontorspapper fram och tillbaka, så det kan fort dra iväg.  
2010-02-14 09:46
Per Sv: Omritning av gräns mellan gårdar

Det rör sig om två olika fastigheter. De gränsar till varandra med en ganska oregelbunden gräns. På gränsen mellan dem ligger ett gammalt grustag som gäller som allmänning. En väg till nämnda grustag markerar för närvarande gränsen mellan gårdarna. D et rör sig inte om någon riktig väg av grus eller så, utan egentligen bara ett traktorspår. Jag antar att man skulle kunna flytta den för att ändra gränsen, men det skulle förmodligen bli dyrare att göra så än att bara inkludera en del av marken på e na sidan vägen i den andra gården?  
2010-02-14 11:36
Egon Sv: Omritning av gräns mellan gårdar

Till Lainde: Jag har för två månader sedan gjort en fastighetsreglering som kunde utföras utan fältmätning denna kostade 11 000kr. 
2010-02-14 21:48
Lainde Sv: Omritning av gräns mellan gårdar

Tog du fast kostnad eller löpande timdebitering, Egon?.

I Pers fall kommer det dock att landa på tidigare angivet belopp om 25 000:- i grundavgift, eftersom det verkar vara JBF + ny gräns som ska fastställas.
Berörs även allmänningens gränser och  ev servitutsutredningar mm, så kan det dra iväg ytterligare,,,, tyvärr!.

Därför gör man nog klokt i att förhandla fram ett "fastpris" för hela klabbet.  
2010-02-15 21:47
Egon Sv: Omritning av gräns mellan gårdar

Ett fast pris på 10 000 kr men sedan tillkom någon typ av "avgift" på 1000kr 
2010-02-15 23:46
Per Sv: Omritning av gräns mellan gårdar

Det visade sig att vägen inte fanns på någon karta någonstans, den var helt enkelt ett traktorspår. Så nu är det helt enkelt så att en bit mark ska införlivas med granngården istället. Hade marken varit rektangulär antar jag att det varit enklare än  nu då marken begränsas av servitutet jag pratade om och den gränsen i sig är cirkulär, eller nära på cirkulär...  
2010-02-20 18:53
elijah roland Sv: Omritning av gräns mellan gårdar

Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet  överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.  
2018-01-04 13:19
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.