Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
rolfär det ingen som vet mer hur stor en husbehovstäkt får vara

är det ingen som vet mer hur stor en husbehovstäkt får vara 
2009-08-21 13:51
FörfattareSvarDatum
Lasseman Sv: är det ingen som vet mer hur stor en husbehovstäkt får vara

Hörrdu roffe jag har ju redan svarat att du måste vända dig till ditt kommunkontor. Du måste prata med dom först om du ska ta grus. förut var det länstyrelsen som bestämde men nu är det som sagt kommun. Så ring och fråga först sen är det bara att byg ga,  
2009-08-21 23:34
Gruskalle Sv: är det ingen som vet mer hur stor en husbehovstäkt får vara

Roffe undrar nog hur många m3 man får ta ut, alt max areal på en sk husbehovstäckt.
Men krävs det verkligen tillstånd från kommun för att ta några lass med grus/sand på egen fastighet/för eget bruk?.

Jag tvivlar! 
2009-08-22 13:47
Lasseman Sv: är det ingen som vet mer hur stor en husbehovstäkt får vara

Blev ett jäkla liv när hon från kommun såg när jag tagit hundra kubik grus ur min grop. men fråga så är det lungt att ta sen eller så är det väl bara att ta och låsas som ingenting. 
2009-08-25 23:23
Skogsola Sv: är det ingen som vet mer hur stor en husbehovstäkt får vara

 Man kan ju påpeka innan man börjar att det är "husbehovstäkt" dvs för eget bruk så har dom inget att säga. 
2009-08-26 12:00
Grusman Sv: är det ingen som vet mer hur stor en husbehovstäkt får vara

Kolla på länken nedan från Naturvårdsverket.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Gruvor- och-takter/Takter/Ar-du-verksamhetsutovare-for-en-husbehovstakt

Är du verksamhetsutövare för en husbehovstäkt? Vissa täkter mås te anmälas till kommunen efter den 1 januari 2008!

Regeringen har beslutat om ändringar i förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälso skydd (FMH). En reviderad bilaga reglerar bland annat vilka husbehovstäkter som är anmälningspli ktiga. Förändringen börjar gälla 1 januari 2008. Här kan du se om det gäller din husbehovstäkt. På sidan Frågor och svar om husbehovstäkter kanske du får  svar på eventuella frågor. 

För husbehovstäkter innebär detta att anmälan till kommunen ska  ske för: 

•Täkt för markinnehavarens husbehov av mer än 
10 000 ton naturgrus (totalt uttagen mängd). 
•Täkt för markinnehavarens husbehov av 
mer än 10  000 ton berg (totalt uttagen mängd), 
•Täkt för markinnehavarens husbehov av 
torv med e tt verksamhetsområde större än 5 hektar, eller 
mer än 50 000 kubikmeter torv (totalt uttagen mängd).     

Mvh  
2009-08-26 16:26
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.