Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PellemanSkogsmaskin

Är det någon som är någorlunda kunnig på skogsmaskiner? Jag har lite pengar över och funderar på att skaffa mig en liten skördare och skotare av modell äldre. Det ska ju inte vara någon tippkalle eller liknande utan något mera modernt som kan passa i n i mitt skogsbruk. Jag har ca 250 ha skog och tänkte köra själv men det borde gå att köra även åt grannar. Jag tänker som så att när nästa storm kommer så blir det ett aldrig sinande behov av maskiner som röjer upp eländet. Då går det ju att tjäna p engar på grannarna som annars bara gnälller på mig när mina kor är ute på deras åkrar.  
2009-03-26 18:23
FörfattareSvarDatum
SkogsLenin Sv: Skogsmaskin

Du är på helt rätt spår! En timmerkalle är den optimala maskinen för dina behov, den passar utmärkt för din planerade entreprenadkörning. 
2009-03-26 20:16
Pelleman Sv: Skogsmaskin

Det var just en sådan maskin som jag inte vill ha. Har du något annat förslag? 
2009-03-26 21:28
Pelé Sv: Skogsmaskin

kan tipsa dig om att titta efter ombyggda Gruskallar..... 
mycket extravaganta skotare 
2009-03-26 23:02
SkogsLenin Sv: Skogsmaskin

Vill du ha en maskin med lite bättre terrängegenskaper då ska du satsa på en Bamse. 
2009-03-27 12:44
Pellefant Sv: Skogsmaskin

Köp en SM 868 skotare + gripsåg till samma maskin.
Räcker gott och väl för att hugga på mindre arealer om 250 ha samt övrig körning. 
2009-03-27 15:45
Pelleman Sv: Skogsmaskin

Tack för alla råd, tyvärr har jag nog inte råd med någon masin ännu. Har sett över lånen och inser att jag i första hand måste göra lite investeringar i ladugården i sommar. Om kommunen kommer hit lär de slå ner på mina bås då de inte uppfyller regle rna. Det är tydligen viktigt för att man inte ska få tvärvillkorsavdrag.  
2009-03-28 23:04
Bastubjörn Sv: Skogsmaskin

Ja det är riktigt. 
2009-03-29 21:25
ugglas Sv: Skogsmaskin

jo det är väl så 
2009-03-29 22:05
Sågverksägare Sv: Skogsmaskin

Bönder!

Avveckla bidragsverksamheten och köp mera skog istället.
Det är åtminstonde självbärande med hyfsad vinst, och du slipper att tigga allmosor fr EU. 
2009-04-03 01:29
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.