Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
pellefjantTröska bm 257

Hej alla glada.
Nu när det börjar bli dags att tänka på att införskaffa en liten tröska till höstens skörd av 3 tunnland råg så hittade jag en annons om en bm 257 och tyckte att den duger nog till mig. Så nu till frågan är det något att lägga pengar  på eller skall jag tänka lite större och köpa en volvo 830 med hytt och hack För halmen har jag ingen användning av. Tar tacksammt emot svar av er seriösa som finns på detta eminenta forum.  
2009-03-25 22:53
FörfattareSvarDatum
Pelleman Sv: Tröska bm 257

Personligen tycker jag att du ska satsa på att odla havre i första hand men det kanske inte passar i din växtföljd. Då kan du sälja svarthavre till alla dessa vackra hästkvinnor som kommer uppfarandes på gårdsplanen med hästkärra, V70 och ridbyxor me d svarta stövlar. När det gäller val av tröska har jag inga invändingar men tänk på att damm kan förstöra dina lungor så skaffa ett sånt där andningsskydd. Det går nog att läsa om det hela i RLFs satsning på arbetsmiljö som har börjat. Jo, halmen kan  du ju också sälja till hästkvinnorna så då behöver du inte någon hack utan får istället skaffa dig en lite press. Ska se om jag hittar något åt dig.  
2009-03-26 08:44
Yxi Sv: Tröska bm 257

Vissa skakar gärna runt på en gammal tröska eller annan maskin för att det helt enkelt är kul,mig själv inräknad.Då är en 257 ett bra alternativ.Om du däremot vill se det hela mer ekonomiskt och framförallt praktiskt ska du definitivt leja nån i trak ten om du inte har mer än tre tunnland.Håller nog med Pelleman lite att havre och hästkvinnor låter mer lukrativt för din del än råg.  
2009-03-26 09:55
Jan-Erik Lenin Sv: Tröska bm 257

Till Pelle och Fjant samt Pelleman; det finns ett litet problem med ert havreresonemang. Hästar äter INTE havre nuförtiden, de äter müsli, ev peleterat foder från tyskland, england, holland eller irland desutom äter varje häst ett 20 tal olika kostti llskott. För övrigt var det en trevlig idé som jag själv brukar praktisera men för att få hem "köttet" så säljer jag spån och halm.  
2009-03-26 11:46
Pelleman Sv: Tröska bm 257

Jag är inte så mycket för de där nymodigheterna Jan-Erik. När jag gick på Lantbruksskola fick jag lära mig att de ska ha 4-5 kg hö om dagen och ett mått havre. Men om du så envisas kanske jag kan göra mitt eget hästfoder för att blidka hästdamerna. D et är bara att skaffa en sån där pelleteringsmaskin och blanda i lite säd, "en-om dan"-tabletter från Apoteket och en RedBull. Lite betfor kanske också behövs för smakens skull man vill ju inte få dåligt rykte.  
2009-03-26 16:28
Pel´e Sv: Tröska bm 257

När det gäller hästar finns det lika många ideér som hästägare. Många kör fortfarande med havre men en hel del även med pellets eler liknande. Vad det gäller mängder beror det helt på värdena på grovfodret. Utan analys kan man bara gissa. 
2009-03-27 13:36
Luzernfriken Sv: Tröska bm 257

Jag hör att damerna som ni pratat med är påverkade av all kraftreklam om tillsatsfoder som pellets i olika former och smaker. Ofta med tilsats någon betprodukt för då tycker givetvis hästarna om sockersmaken. Egentligen behöver dom endast ett bra gov foder även om dom gör jobb. Pågår just nu ett försök på SLU i Uppsala om att endast ge grovfoder till tävlingshästar inom travet, vilket redan har visat sig fungerar mycket bra. Men då måste det finnas noggranna anlyser för att göra en foderstat som  passar varje häst till den aktuella jobbpestationen.Någnting som våra hästar älskar är hö med inblandning av luzern. Men då måste det skördas mycket tidigt innan stjälkarna blir hårda. Många skördar per år.PS växer även en torrsommar.  
2009-03-31 18:01
Lars Sv: Tröska bm 257

Vi brukade kalla 257:an för "Rågskräcken" Liten motor, smal tröskcylinder, lätt att köra stopp i.
 
2009-04-02 00:14
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.