Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
HansMjölkpriset

Mjölkpriset!

Vakna mjölkbönder, nu är det väl ändå dags att göra något åt mjölkpriset. Se dagens ATL Mjölkbönderna i Finland får dryga 2kr mer mer kg än i Sverige.Det kanske är dags att strejka. Inga leveranser på några veckor? Visst är ni delägar e i Arla,förädla r dom rätt produkter? Jag blir så frusterad för jag vet hur mycket arbete det är med mjlökproduktion. Snart har vi ett fåtal storproducenter kvar som har maximal rationell verksamhet. 
Jag är en vanlig kund som köper mjölk nästan va rje dag och betala r gärna 2kr till per liter för att få se lite fler kor i hagarna. 
Jag tror att korna får mer omvårdnad i mindre besättningar.     
2009-01-27 10:24
FörfattareSvarDatum
Stig Sv: Mjölkpriset

Det är faktiskt de mindre besättningarna som klarar sig bäst nu.Sidoinkomster osv.Turbo bönderna går det hårdast åt just nu. Det värsta är att det är troligen inte sista sänkningen vi sett,det behöver ner mer för att överproduktionen i världen är så  stor  
2009-01-27 10:51
Vodka Stalin Sv: Mjölkpriset

Är det inte så att dom flesta mejeriföreningar är precis som skogsägarföreningarna,slakterier,mm Ekonomiska föreningar med  div medlemmar som sitter i förtroendeställning,tror att om ek föreningarna ombildas till AB:n och att ledningen styrs av proff esonella tjänstemän så kommer det att bli andra resultat för både mjölk,kött&skogsnäringarna.Av erfarenhet vet jag att dom ek föreningarna är klubbar för inbördes beundran och där drivkrafterna till stor del är avundsjuka å annat trams.Kan inte vara  några som helst problem att få proffs till dessa uppdrag,då man ser att div tjänstemenªöranden i flera föreningar uppbär miljonersättningar,och enligt min åsikt helt inkompetenta, se till genom omröstningar att få bort dessa vrak och bilda AB:n m ed proffs/Mvh Stalin  
2009-01-27 18:10
Hans Sv: Mjölkpriset

Det var det jag visste att mjölkbönderna hade nåt på gång. Fick läsa i dagens ATL att dom går samman och börjar sälja mjölk i eget märke. Än i liten skala men snart blir dom större. Lycka till! 
2009-01-30 17:30
Stig Sv: Mjölkpriset

Det är nog inte allena saliggörande att sälja själv.Hur många kan marknadsföring av mjölkbönder??Marknad för mjölken är totalstopp.Hörde att Fronterra hyr tält för att lagra pulver alla andra lagren var fulla.Mjölken ner 10-20 öre till i slutet av må naden  
2009-02-07 16:02
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.