Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
SkopisUppsägning arrende

Hej. Skall köpa mina föräldrars gård. Marken är utarrenderad på 5 års kontrakt. Har jag rätt att säga upp arrendatorn 1 år innan arrendetidens utgång? Jag/fam  tänker bruka gården själva? Fins det en risk att vi inte kan få bruka gården ? Har hört ol ika versioner om detta.   
2009-01-17 17:16
FörfattareSvarDatum
cj Sv: Uppsägning arrende

uppsägning av 5 årigt arrende kräver MINST 1 års uppsägning. Ska du bruka gården själv så bör det inte vara några problem. Kolla oxå hur bidragsrätterna är skrivna.
 
2009-01-17 19:44
Andersson Sv: Uppsägning arrende

Viktig att det sägs upp till alla arendatorer skriftligt,om det är flera.Om det blir meningsskiljaktigheter kommer trol.arrendenämnden att bedöma vem det är som ska driva gården framöver.Googla besittnings skydd så får du upp några gamla fall som bed ömts  
2009-01-17 19:50
Torparn Sv: Uppsägning arrende

Arrende tiden är precis så lång som det står i avtalet, och så länge odlar arrendatorn om han vill!! 
2009-01-17 19:51
Egon Sv: Uppsägning arrende

För att du ska slippa problem: efter arrendatorn sagts upp minst 1 år före avtalsperiodens slut se även till att han även skriver på blanketten "överrenskommelse om upphörande av arrende". Har ni gjort uppsägningen i rätt tid och har hans underskri ft på denna blankett så kan du känna dig helt lugn.  
2009-01-17 20:33
Lainde Sv: Uppsägning arrende

Är inte de sk "besittningsskyddet" starkare för arrendatorns del om man tecknat 5 årsavtal?.
Jag blev iaf direkt avrådd av LRF Konsult att teckna längre avtal än max 12 månader "fortlöpande" med max 6 månaders uppsägningstid.

  
2009-01-18 02:20
Egon Sv: Uppsägning arrende

Jo om man använder LRFs "formulär nr 3" =sidoarrende kortare tid än 1år så kan man lätt bli av med arrendatorn. Det går även att då välja en annan arrendator, vilket är omöjligt med de andra två typerna av arrendekontrakt. Vid längre avtalsperiod g år det bara att bli av med arrendatorn om man begär självinträde. Men är det ett gårdsarrende (byggnader och bostad ingår) går det inte alltid ens med uppsägning och självinträde om arrendatorn är (mer) beroende av arrendestället för sin försöjning ä n jordägaren.  
2009-01-18 13:59
Akhenaten Sv: Uppsägning arrende

Det är intressant, står själv inför samma beslut dvs. säga upp arrendatorn. För tillfället betalar jag nästan mer för hö till mina får som jag måste köpa än vad han betalar för 7 ha vall. Han har arrenderat marken sedan 50-talet, spelar det den minst a roll vid uppsägning? Jag har 5 års kontrakt skrivet, men som sagt det känns som det blir tjafs, fast egentligen finns det väl inte så mycket att tjafsa om.  
2009-01-18 21:22
Egon Sv: Uppsägning arrende

Det är väl bara att köra på med uppsägning, med den bästa av alla anledningar nämligen självinträde. Att arrendet har pågått under lång tid har ingen betydelse så länge det inte handlar om ett gammalt 49 årigt arrendeavtal. 
2009-01-18 21:48
Akhenaten Sv: Uppsägning arrende

Det är ju just det som jga ska göra, om jag nu förstått begreppet självinträde korrekt, dvs. slå mitt eget hö för att slippa köpa. 
2009-01-18 21:56
Akhenten Sv: Uppsägning arrende

Han har precis även plöjt en del och ska så in den, lika så grävt diken för en hel del år sedan så lite kanske jag får ersätta honom, kontraktet går ut -11 
2009-01-18 21:57
Lainde Sv: Uppsägning arrende

Har arrendator brukat marken, kanske för en "spottstyver"?, och haft avkastning därav i 50 år, så kan han/hon gott bjuda på plöjning/sådd och du kanske bidrar med en slant till dikningen.

Sen var det ju det här med ev "stödrätter", om man har  dåliga avtal?,,, kolla upp det!  
2009-01-19 17:50
Akhenten Sv: Uppsägning arrende

Köpte fastigheten precis då detta med stödrätter reglerades så det är något som jag missade vid det tillfället, jag får nog snällt söka från den nationella reserven.  
2009-01-19 17:54
effe Sv: Uppsägning arrende

Rättesnöret, du luktar nog lika fult som du skriver! 
2009-01-23 23:52
Skopis Sv: Uppsägning arrende

”rättesnöre”
Försök läs min fråga en gång till. 
Det är inte frågan om att ”slänga ut” någon arrendator. 

Min fråga var om jag efter det 5 åriga arrendekontraktets utgång har rätt att bruka min egen mark, förutsatt att arrendatorn sagts upp i ti d.

Ledsen att du inte förstår det skrivna ordet men häng inte läpp för det.

Ta och prova på 6 istället för skinnbanjo så skall du se att du blir lite gladare och trevligare och vipps är ditt fega behov, att anonymt avreagera dej med spydighete r på seriösa forum, som bortblåst, till glädje för alla andra.
  
2009-01-24 01:47
Akhenaten Sv: Uppsägning arrende

En annan sak som jag diskuterade med en annan här i byn som ev. också tänker säga upp avtalet med samme arrendator är att ifall denne vill t.ex. gå till arrendenämnden kan de mer eller mindre tvinga mig att låta arrendatorn fortsätta sitt arrende, vi lket ingrepp i äganderätten, saken blir ju inte bättre av att personen har arrenderat marken i 50 år. Men hur svårt är det att ta strid om detta, det måste ju finnas en rimlig chans att själv få bruka sin köpta mark.  
2009-02-06 19:09
Maith Hagelin Sv: Uppsägning arrende

Vi Skall säga upp ett Gårdsarrende.Finns det förtryckta blanketter för detta och var hittar vi dem .
MVH Maith hagelin68072@hotmail.com 
2009-02-12 20:55
Eva Sv: Uppsägning arrende

Jag och min gubbe letar efter en liten gård att arrendera i Eskilstunatrakten, men hittar inga ställen där man kan hitta såna annonser. Det finns köp och säljannonser, men var hittar man annonser om gårdar man kan arrendera? Vill kunna odla lite för  eget bruk, skaffa några höns,mm.Vi är uppväxta på landet, med kor och allt därtill. Hoppas någon vet var man ska leta. Mejla gärna i så fall. eva_lehtosaari@hotmail.com  
2012-11-11 22:50
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.