Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
KalleDimension på koppling till returflöde Tive 4006

Har gått och köpt en Tive SåJet 4006 med vajerstyrning för hydraliken som jag nu gör i ordning för att köra under nästa år.

Det jag funderar lite på är dimensionen på retursystemet för hydrauloljan.
Kopplingen är en dimension större än vanliga oc h detta är inget jag har på traktorn.
Varför är den det och finns det något behov av detta.
Går det att byta ut denna mot en vanlig koppling eller blir det några problem?

/Kalle  
2008-12-14 00:54
FörfattareSvarDatum
Bengan Sv: Dimension på koppling till returflöde Tive 4006

Orginal koppling för returen är 3/4 tum, det för att oljan inte skall bli för varm.Det beror sedan på vilket hydraul flöde din traktor har.Du kanske kan bygga på en separat retur till hydrulen/tanken vilket förmodligen är det bästa. 
2008-12-14 20:01
Egon Sv: Dimension på koppling till returflöde Tive 4006

Inte fan blir oljan varm, jag har en 3/8 retur på min 4008. Man brukar montera en returkoppling av en avikande dimension för att undvika förväxling. Har du otur kan vissa komponenter på ventilblocket flyga iväg om du kopplar tryck på returen. 
2008-12-14 20:13
Kalle Sv: Dimension på koppling till returflöde Tive 4006

Har hört lite om att oljan kan bli varm men vi får väl se.
Eftersom slangen är rätt sliten skall jag nog byta ut både koppling och slang till 1/2 tum.

Eftersom det verkar finnas lite erfarenhet här så kanske man kan passa på och höra lite 
vad m an bör tänka på angående 4006. 
Vad strular m.m.

  
2008-12-14 23:04
Egon Sv: Dimension på koppling till returflöde Tive 4006

Vad strular? Jo det är väl egentligen bara en sak: fläktdrivningens remtransmission som är en rena möget. Underdimensionerat remmarna slirar både när man varvar upp och varvar ner fläkten men det hjälper att köra med en stor traktor som inte tappar i  varvtal när man kör i uppförbackar. Lagerna till fläkten och den stora remskivan håller inte speciellt länge heller. Blåslådan rostar sönder om man har myllat gödning med maskinen.  
2008-12-14 23:36
nöbbe Sv: Dimension på koppling till returflöde Tive 4006

det är bättre och ha en storlek större till returen så bromsar man inte oljan 
2008-12-15 10:37
Lars Sv: Dimension på koppling till returflöde Tive 4006

När Tive skulle bygga en såjet så råkade det bli en stridsvagn.
Ingen vet än hur gammal en 4006 kan bli, dom tidigaste modellerna är runt 35 år och funkar utmärkt än idag.
Variatorn kan bli sliten, endel byter ut den mot en växellåda för att slippa  problem. När man kör är det viktigt att man håller varvet uppe på fläkten, stopp i slangarna är inte roligt.
Såslangarna torkar och spricker efterhand, det är bra att ha en rulle tejp med sig när man kör.Man kan byta slangarna mot armerad plastslan g, billigare men inte lika smidiga.
  
2008-12-15 19:46
Anders Sv: Dimension på koppling till returflöde Tive 4006

Anledningen till att man ofta har en grövre slang till returoljan eller använder sig av sk fri retur är för att många ventilpaket kräver just fri retur för att fungera korrekt. En del ventiler kan tillochmed löpa amok om det byggs mottryck på retursi dan och jag lovar er, det vill ni inte prova. Ventilerna öppnas då av trycket på retursidan och en ofrivillig manövrering av markörer eller annat blir följden!  
2008-12-28 17:15
Anders Sv: Dimension på koppling till returflöde Tive 4006

Moget beteende av dig Anders nr 2.
Lite skillnad i meningsbyggnad och ordval där mellan 1:a och 2:a inlägget...
Skaffa en kärring att stoppa din slang i till att börja med så du kanske får nåt bättre att pyssla med än att sitta här hela dagarna å g lo för att hitta nån å driva med. Tror nog dom flesta här tycker du är ett jävla nötskal.  
2008-12-28 23:23
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.