Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
LasseNödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

Tittar man på nya kvernelandplogar ligger nödvändig lyftkapacitet på de 4-skäriga plogarna på ca 3300kg enligt kvernelands hemsida.
Traktorn där hemma är specad till 3000kg.
Handlar lyftkapaciteten om tyndpunkt och liknande dvs ändras den om man ha r front lastare.
För plogen i sig ligger på typ 1500kg så det verkar lite underligt om det inte går att ha en 4-skärig ändå?  
2008-11-13 13:51
FörfattareSvarDatum
enkel matematik Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

för att beräkna lyfteffekten så tar du kvadraten ur traktorns kapacitet diviederat med vikten på redskapet, du måste även beräkna hur långt ut den genomsnittliga vikten på plogen är från fästet i traktorn, lycka till 
2008-11-13 14:00
Lasse Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

Om det är så enkelt så får du gärna ge mig en komplett formel  
2008-11-13 14:15
enkel matematik Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

men.....  du fick ju formeln kl 1400 av mig vari ligger problemet mvh jocke 
2008-11-13 16:08
T Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

Jag kan tänka mig att Kverneland har tagit med i beräkningen att du ska kunna lyfta plogen även medan du plöjer. Då blir ju lyftbehovet högre, eftersom man då även måste övervinna plogens jordsökningskraft. Hur mycket säkerhetsmarginal det finns i de ras uppgifter vet jag inte, förmodligen går det ändå. Fast det blir ju jobbigt i längden att behöva lägga i backen för att få upp plogen ur marken...
Vad har du för traktor? Kanske finns det någon seriös här som har erfarenhet av din modell?  
2008-11-13 17:36
Egon Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

En lyftkraft på 3300 kg räcker inte till en fyrskärig växelplog i praktiken. Jag körde tidigare med en 4 skärig Kverneland E med en traktor som lyfte 4000kg och det gick inte att få den ur jorden om man körde sakta. 
2008-11-13 18:56
fortare Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

om man kör fortare, går det då att få upp den. 
2008-11-13 19:44
Lasse Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

Jag skulle nog vilja påstå att allt är lite luddigt
Kollade upp lite mer information om nya plogar står det att det är nödvändigt med:
3-skärig tegplog 1400 kg lyftkapacitet
4-skärig tegplog 2260 kg lyftkapacitet

Tittade lite på bmsidan och såg  vad två traktorer hade för lyftkapacitet när de släpptes
BM Volvo 350 Boxer 1300kp
BM Volvo 650       1800kp

Har sett dessa traktorer dra 3 respektive 4-skäriga tegplogar så det som beskrivs som "nödvändigt" kannske inte är helt nödvändigt. V et dock inte vad kp blir översatt i kg men kasnke blir en jävla massa.

Egon så är självklart fallet också men man kan stå still när man lyfter upp plogen om man inte har för brottom. Borde bro på vad man har för jordart också du kanske har en styv lera?





   
2008-11-13 21:44
Peter Reuter Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

Ska berätta om när jag vek ihop nya plogen som ett kexpaket. Jag satt o plöjde o satt i telefon med "Lärnt". Var framme vid åkerkanten och skulle lyfta och jag mitt dumhuvud skicka i backen istället för lyfta. drog i fel spak o for bakåt med en rik tig duns må ni tro.
Fick rikta plogen med 1160:in

Kanske icke så relevant information i den här tråden...
Men nu fick ni veta de.  
2008-11-14 18:26
alkolås Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

det gäller att vara nykter bakom traktorratten................. 
2008-11-14 20:11
birger Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

jag har alltid några starkbira i kylfaket på traktorn. man har ju vändtegsautomatik i traktorn. 
2008-11-15 13:41
rattfyllot Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

om man har automatstyrning på traktorn gps osv, kan det vara möjligt att man då får vara präktigt full för det är ju inte han i hytten som kör det gör ju automatiken skåål. 
2008-11-15 20:21
Idi Amin Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

OBS! Grabbar för feen.Alla volvoälskare som kan lite om Volvo BM 650,måste väl veta att 650 lyft före 74 som hette Tractrol å som lyfte ca 1800 kg.Men nångång  mitten 74 så kom en ny lyft vid namn Mark II.Den lyfte 2700 kg utan problem,så en sketen v äxelplog på 3x3 skär följer med som skit vare sej du kör eller har plogen i backen/Dom som har frågor är välkommen att i detta forum ställa dessa/MVH Idi  
2008-11-21 16:05
idi Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

idi amin haru nått lik i frysen? 
2008-11-21 20:07
Rocco Sv: Nödvändig lyftkapacitet kvernelandplogar

Va inte tractrol snabbväxel; hare, sköldpadda? 
2008-11-24 21:53
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.