Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
emmaSKOLARBETE, HJÄLP!!!!

Hejsan. 
Vi har ett grupparbete i skolan där vi ska presentera om hur spannmålsodligen fungerar i mälardalen. 
Hur kommer klimatförändringen att påverka odligen och priset på spannmålet? Hur stora marker anvnder sig en "normal" bonde sig av till  odling, jag kan tänka mig att det är svårt att svara på men på ett ungefär? Hur mycket kostar det att köpa spannmål direkt från en bonde? och använder man någon slags besprutning på gröderna?

Tack på förhand!   
2008-10-16 12:54
FörfattareSvarDatum
John Sv: SKOLARBETE, HJÄLP!!!!

Nej vi besprutar inget, men det kan förekomma att man vid behov sätter in vissa växtskyddsinsatser. 
2008-10-19 21:59
bespruttning ?? Sv: SKOLARBETE, HJÄLP!!!!

vänligen jon, om man inte bespruttar men ändå tillför växtskydd, hur tusan går det till. 
2008-10-22 18:37
John Sv: SKOLARBETE, HJÄLP!!!!

Man kan till exempel doppa utsädet i en en lösning innehållande bakterier som skyddar växten mot svampangrepp efter uppkomst. Cedemon är ett exempel på denna typ av växtskyddsmedel.  
2008-10-22 20:17
Trött på denna Sv: SKOLARBETE, HJÄLP!!!!

Fråga på www.maskinisten.net i stället så vet du att du inte blir lurad! 
2008-10-23 10:38
John Sv: SKOLARBETE, HJÄLP!!!!

Lurad? du är du är tydligen inte i fas med hur modern växtodling fungerar!  du som kallar dig Trött 
2008-10-23 22:06
bespruttning-me lamin Sv: SKOLARBETE, HJÄLP!!!!

jon, jag tror emma skiter i om du doppar växterna i gift, häller det över dom eller bespruttar. frågan handlar ju egentligen om hur mycket bönderna häller på för snöd vinnings skull så dom kan köpa en ännu större traktor.

Efter vad jag har hört så  har melaminförsäljningen mer än 10 dubblats i sverige de senaste året så det vete fan vad vi har i mjölken numera.

någon som vet kan väl svara.  
2008-10-26 10:52
Ingvar Sv: SKOLARBETE, HJÄLP!!!!

Jovisst men melamin blandar vi ju bara i mjölken, frågan gällde ju spannmålsodling. 
2008-10-26 20:44
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.