Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PeterRunbalar och Fyrkantsbalar

Jag har tänkt att köpa en bättre begagnad inplstare. Tyvärr så är plasten aldeles för dyr, så hittade jag en maskin som sparar 50% plast!!!??? Är det någon som har provat? Är det någon som känner till de här maskinerna? www.skandinaviskmaskinimport.s e  
2008-08-29 20:39
FörfattareSvarDatum
Ingvar Sv: Runbalar och Fyrkantsbalar

Jo, jag har kört en sån som entreprenör, men då la vi in amoniakhalm i den, och det fungerade bra. Jag tror den fungerar bra även till ensilage, det är väl möjligen så att du måste ta ut det i lite raskare takt, eftersom du öppnar nästa bal, så att s äga, när du tar en.. Tror mest att det är svårt att övertyga folk om att dom fungerar, det är nog därför det inte går så många, men dom sparar ju som sagt en massa plast..Däremot måste den ju vara väldigt dyr? Så du behöver nog lägga in många balar f ör att det ska löna sig, att köra åt andra tror jag blir svårt, av de skäl jag nämnde tidgare.
Är inte vanlig hederlig plansilo ett alternativ? Det är ju det absolut billigaste...  
2008-08-29 21:53
Ingvar Sv: Runbalar och Fyrkantsbalar

rättade till länken..
  www.skandinaviskmaskinimport.se 
2008-08-29 21:54
Ingvar Sv: Runbalar och Fyrkantsbalar

Fast nu funkade den visst inte alls:-) det är verkligen ett primitivt forum det här..att man inte kan rätta till sina inlägg?? 
2008-08-29 21:57
Peter Sv: Runbalar och Fyrkantsbalar

Ingvar, plansilo är svårt med de små skogs åkrarna jag har. Dåliga vägar och gansksmå åkrar, så rundbalar är det absolut bästa alternativet för mig. 
2008-08-29 22:03
Daniel Sv: Runbalar och Fyrkantsbalar

Hej Peter! Jag har också mängder av smååkrar och funderade väldeliga vilket som skulle bli bäst när vi utökade från 35 till 80 kor. Att hantera 1500 bal lockade inte.Till sist valde jag att bygga två plansilofack och köpte en Pöttinger snittvagn som  jag dessutom kör åt en kollega med lika många djur och samma dåliga arrondering. Det går över förväntan bra. Med styrboggie så kryssar man fram mellan stenar och åkerholmar.   
2008-08-30 00:39
Bo Sv: Runbalar och Fyrkantsbalar

Att lägga plast runt ensilage är alltid för dyrt 
2008-09-08 09:09
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.