Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
amikvinna och gårdsköpare

hejsan.Här klampar jag in som en helt novis gårdsköpare.Ska träffa en bankman och konsult i nästa vecka och de kan nog säkerligen sin sak men det kan vara lätt att också endast lyssna på dem.Hur får man igång sin produktion snabbast? ska man satsa på  hö? sen finns det ca 2000 kubik skog över 70 år att ta ned..hur mycket pengar genererar det?(helentreprenad)cirka och hur placerar man det bäst? gården kostar ca 2,5 mille och det blir ganska stora utgifter varje månad..(har dock ett normalt jobb ox o)funderar även å att hyra ut stallplats?erfarenheter? och vad ska man ta betalt?Givetvis har jag en kalkyl på ungefär hur det ska gå runt men stämmer de med verkligheten?Sen detta med avdrag..kan man göra ngt avdrag på inköpet av fastigheten ?därav  min fråga..Jag kan verkligen inte bo stad och haft denna drömmen hela mitt liv..jag tror kvinnor också kan..så en frivillig mentor som orkar vara en privat rådgivare undermin process skulle vara guld värd  
2008-08-22 18:18
FörfattareSvarDatum
palle Sv: kvinna och gårdsköpare

hej du kvinna hur mycket odlings bar mark finns det? finns där bidragrätter till marken? när det gäller skogen så prata med något skogs bolag om det men fråga flera och se till att få allt skriftligt på papper va dom låvar . för i dag kan man inte li ta på någon.  
2008-08-22 19:08
ami Sv: kvinna och gårdsköpare

det är 7 hektar åker i ganska stora stycken och rätterna står det inget om i prospekten så det är något som missats och det skulle jag få svar på måndag,ytterligare 1 fråga,marken och jakten arrenderas ut muntligt just nu,men det måste väl gå att häv a?för det finns inga uppgifter om hur länge det gäller  
2008-08-22 19:12
Ingvar Sv: kvinna och gårdsköpare

Tyvärr är det nog så att du knappast kan räkna med några större inkomster från den arealen..Låter tråkigt, men är tvärr verkligheten. Så du bör nog ha en inkomst som täcker räntorna på gården, och dom lär ju hamna runt 10 000 i månaden om man räknar  med lån på alltihop, ingen amortering och ca 5% i ränta.
De pengar som gården eventuellt kan inbringa får du nog räkna med kommer gå åt till den löpande skötseln av hus osv... 7 Ha hö kan ju ge kanske 30 ton, och om du då får 2 kr för det så är det  60 000.... Sen gäller det ju att kunna sälja det också. Om du har ett bra läge och lämplig jord så skulle ju kanske nån specialodling, typ jordgubbar eller nåt sånt, kunna ge en hygglig inkomst. Men då är det grejer som dels kräver en del investering ar och dels kunskaper.
De 2000 meter skog som finns..Är det allt? eller bara det som är avverkningsbart? Just nu är ju konjunkturen för timmer på väg ner, och räknas inte med att återhämta sig förrän runt 2010, så skulle du ta ner det nu får du nog  räkna med ett netto på 350kr/m3 alltså ca 700 000 för allt, sen ska det då planteras ( enligt lag ) så säg runt 600 000 kvar som du kan peta in på lånen, så kommer du ner på ca 9000 i månaden sen, men då är skogen väck.
Kanske låter som trista siffr or alltihop, men är direkt från verkligheten, har nyss köpt gård för samma pengar, så jag vet lite vad det handlar om...  
2008-08-22 22:51
Ingvar Sv: kvinna och gårdsköpare

Glömde din fråga om avdrag..Nja du får ju inte dra av för själva köpet, men du får ju dra av för ränteutgifterna. I första hand mot det som gården inbringar i inkomst, och de första 5 åren även mot dina tjänsteinkomster. 
2008-08-22 22:55
ami Sv: kvinna och gårdsköpare

nej det finns mer skog att ta ner längre fram i tiden..men visst räknar jag inte med ett helt gratis boende..men dock hjälp att delfinansiera lånen.kan ju inte ta ner all skog..vore högst dumt..men skog är det ca 30 hektar och tycker de har tänkt til l lite med skiftena..så vart ca 15 -20 år så finns det att ta ned.sen gallring däremellan..  
2008-08-23 00:28
köparen Sv: kvinna och gårdsköpare

KÖP, det är bara att köpa, trivsel och glädjen att gå på egna marker är enorm
speciellt om du tidigare varit boende i tätort, med lite födgeni och arbete utanför gården klarar du en skuld på 1,9 som är kvar efter skogsförsäljningen,
den som inte vå gar vinner ju heller inte någonting. men se upp för de snikna skogsbolagen, de försöker alltid bli den stora vinnaren vilket i och för sig är rätt men det får ju vara måtta på snikenheten, ta gärna någon mindre skogköpare på orten som är rädd för att  möta dig i affären i framtiden.
lycka till med köpet   
2008-08-23 09:16
Lainde Sv: kvinna och gårdsköpare

Är timmerpriserna på väg ner, Ingvar?.
Det har jag inte märkt av - men däremot att priserna stabiliserat sig något.




 
2008-08-23 22:06
Ingvar Sv: kvinna och gårdsköpare

Nej tittar man på prislistan, så har dom inte ändrat nåt, men vi tecknade ett kontrakt före Juli månad, för efter det så skulle priserna gå ner enligt inspektorn. Det stod ju även om det i ATL nyligen, däremot höjer dom ju massaveden med 30 kr... 
2008-08-24 08:46
Kalle Sv: kvinna och gårdsköpare

Även om inte priserna går ner så måste väl ändå nettot bli sämre pga höjda avverkningskostnader? 
2008-08-24 08:52
Stig Sv: kvinna och gårdsköpare

jag tror inte att det är läge att shoppa nu.Räkna med att du måste klar 9-10% ränta det är det bankerna kräver numer.Skogen ser redigt dyster ut nu med ett stannat USA och dollarläget.Fastighetskris i Spanien,England,Danmark och snart i Sverige.varfö r inte vänta och köpa billigare?   
2008-08-24 11:17
Egon Sv: kvinna och gårdsköpare

Nej köp inte nu, det blir säkert billigare när du sitter på hemmet......... 
2008-08-24 19:48
relist Sv: kvinna och gårdsköpare

frågan borde ställas om, är det troligt att jag som kvinna klarar av att äga en skogsfastighet, svaret blir nej om du inte har en man vid din sida som kan ta de besvärliga besluten. nä du ami kila in på damrummet och pudra lilla näsan samt smeta rött  på läpparna  
2008-08-24 20:13
John Sv: kvinna och gårdsköpare

Kvinnor får väl inte äga mark? 
2008-08-24 22:20
Isabel Sv: kvinna och gårdsköpare

 Två miljoner får man ju betala för en tråkig villa där man inte kan göra något roligare än att klippa gräs. Låter som en bra affär. Men se till att skaffa en man. De är bra till tunga och tråkiga jobb som inte kräver så mycket intelligens. 
2008-08-26 08:10
Calle Sv: kvinna och gårdsköpare

Din fråga om du kan göra avdrag för fastighetsköpet.Det kan du inte,därimot är ju räntorna avdragsgilla,men så är det ju även för "vanliga privat personer" 
2008-08-27 07:42
isabel extra Sv: kvinna och gårdsköpare

isabel spring tillbaka till diskbänken och dammsugaren, dom saknar dig, sen vet du väl att om du är mer än 3 meter från ovannämda tillbehör så anses du vara på rymmen och kan eferlysas av husbonden. 
2008-08-27 11:19
nyfiken Sv: kvinna och gårdsköpare

hej,
hur gick det?
blev det nnågot gårdsköp?
Hoppas det gick bra!

lycka till.
 
2008-12-29 19:15
Ibahim Sayi Sv: kvinna och gårdsköpare

Letar du efter ett företagslån? Personligt lån, studielån, någon anledning till att du behöver ett lån, skuldkonsolideringslån, osäkra lån, riskkapital mm om ja Kontakta oss idag (ibahimsayi@gmail.com) och få ditt lån idag. 
2018-01-03 22:24
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.