Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
calvenuppsägning av arrende

vad ska man göra när man köpt en gård och 2ha mark är utarrenderad på 50 år.Arrendatorn vill inte bli uppsagt men han sköter inte marken utan den har växt igen plus att han har låtit en förening byggt ett litet hus på marken.Tacksamn för svar 
2008-08-22 07:47
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: uppsägning av arrende

Du kan tyvärr inte göra ett dugg, du får vänta tills arrendeperioden har löpt ut. Det bästa du kan göra är att bli kompis med arrendatorn och betala honom lite för att bli fri från kontraktet. Om det är så att de femtio åren snart har gått så var nog a med uppsägningstiden, annars förlängs kontraktet automatiskt.  
2008-08-22 09:31
Lainde Sv: uppsägning av arrende

Upplåter arrendetorn mark för (svart?),byggnation utan jordägarens medgivande?, samt missköter arrendet i övrigt så är risken stor att han får får "packa ihop för gott", oavsett kontraktstid.
LRF Konsult, med sina svinaktiga arvoden!, kan säkert v ara behjälpliga att få ärendet prövat, och då lär det gissningsvis landa h
os Arrendenämnden.

Bäst (billigast) är dock att övertala arrendatorn att släppa marken utan större stridigheter enl Egons förslag.
  
2008-08-22 10:31
Fredrik Sv: uppsägning av arrende

Jag håller med de andra att du ska försöka komma överens med arrendatorn. Trist att läsa att det fortfarande finns såna typer. Jag är själv arrendator med ett gårds arrende och det är ju inte konstigt att folk ibland tittar lite snett på en när det u ppenbarligen finns de arrendatorer som utnyttjar systemet och ger oss andra dåligt rykte.  
2008-08-22 18:21
krig Sv: uppsägning av arrende

jag förstår inte vad problemet är, har man köpt en fastighet med en arrendator på så får man väl stå sitt kast, en liten byggnad torde väl inte vara något problem annat än i huvudet på markägaren. förmodligen var det en priskompensation på fastighete n för det långa arrendets skull, att man sedan vill slänga ut arrendatorn handlar ju bara om girighet, alla arrendatorer borde
hårdnackat vägra att släppa sin rätt utan en rejäl kontantersättning.  
2008-08-23 09:07
Andersson Sv: uppsägning av arrende

Handlar det inte om ett hus på ofri grund?DVS att marken där huset står är arrenderad i 49-50 år till en förening?Det är ju då det är vanligt med så långa arrenden.Håller med om att det ingick ju i köpet,inte så mycket att klaga på.En försäljning av  en fastighet förändrar inget vad det gäller arrendet enl arrendelagen.  
2008-08-23 18:38
Pettimeter Sv: uppsägning av arrende

Någon "arrendelag" existerar inte, däremot finns det ett kapitel i jordabalken som reglerar arrendeavtal. 
2008-08-23 19:35
Lainde Sv: uppsägning av arrende

Nu är det ju en viss skillnad om arrendatorn upplåter mark för byggnation eller om det är jordägaren/med jordägarens medgivande.
En arrendator som exvis arrenderar jordbruksmark i syfte att odla grödor har ju knappast några rättigheter att föregå jo rdägaren i beslut som gäller nybyggnation åt "3é part" - eller hur?.

Tyvärr så erbjöd frågeställaren lite mager "backfeed" över hur föreningshuset hamnat på marken, men tolkar jag det rätt så verkar arrendatorn göra lite som han vill på något  som han faktiskt inte äger.

Sådana skulle även jag "avhysa", med alla medel och omedelbar verkan!.


  
2008-08-23 21:29
Ingvar Sv: uppsägning av arrende

Ja, självklart ska han bort, fattar inte varför folk försvara en arrendator som inte sköter marken och sätter upp hus på annans mark?
Men som sagt lite mer info skulle ju behövas.. Arrendet måste ju för det första vara skriftligt för att han ska ha  något att komma med..Många tror att muntliga avtal är så bindande, vilket inte är fallet när dert gäller arrende.
Missköter han dessutom marken så är det ju en anledning till uppsägning.  
2008-08-24 08:43
Fredrik Sv: uppsägning av arrende

Ett muntligt arrende är väl bindande så länge man kan styrka överenskommelsen med ett vittne eller liknande? 
2008-08-24 08:55
Andersson Sv: uppsägning av arrende

Pettimeter:Helt rätt det är Jordabalken men det är tre kapitel som oftast benämns med Arrendelagen.Sedan är det ju en bedömningsak vad som menas med Igenväxt.Självklart kan du inte säga upp arrendatorn i förtid om han inte gravt misskött sig eller in te betalt arrendeavgiften i tid.Hur skulle det vara om någon arrenderat på 50 år och kommit överens om att byggnad får sättas upp på marken,och sedan bli uppsagd i förtid av ny ägare.  
2008-08-24 11:10
åke Sv: uppsägning av arrende

håller med lainde, finns det ett papper på arrendet. 
2008-10-01 21:36
Anonym Sv: uppsägning av arrende

Vad gäller om det inte finns något kontrakt på arrendetid med byggnad på ofri grund? Arrendet har fortlöpt under lång tid och betalas varje år. Hur lång är då uppsägningstiden på arrendet och går det att säga upp det? 
2009-10-22 22:03
Paladin Sv: uppsägning av arrende

Inte många som vet vad de yrar om här inte!!!  ta reda på fakta innan ni ger "goda råd" , Jag rekommenderar markägaren att snarast ta kontakt med en jurist.

Det finns 4 typer av arrenden och det ena är Jordbruksarrende regleras bla i 1970:994.
 
Ett jordbruksarrende får enligt lag endast skrivas på 25 år.
En arrendator får inte utan markägarens tillåtelse uppföra byggnader på marken.

En arrendator får inte  upplåta marken till 3:dje person för byggnation.

En arrendator ska sköta mar ken enligt det avtal som är skrivits

En arrendator kan inte arrendera ut marken till 3:dje person, det finns vissa undantag som jag inte går in på.

Enligt min mening torde det inte vara några större bekymmer att avhysa denna Arrentator

Det v erkar som att Arrendatorn tror att han äger denna mark!!!  
2010-02-27 12:43
Mårten Sv: uppsägning av arrende

Jag äger ett litet hus på en sjötomt, den ärvde jag av mina föräldrar. Marken är arrenderad sedan 1956 då även arrendekostnaden t.o.m 2028 betalades. Jag har sedan byggt en liten friggebod och ett dass på tomten vilket jag hade bygglov på från kommun en. Nu vill jag ge detta till mina söner, 2 st. Gåvobrevet skrev en jurist men jag är ändå orolig för att det ska bli problem länge fram. Jordägaren är ilsken för att han får ju betala skatt på marken, eller? Jag sköter både om hus och mark. Tacksam  om nån som VET vad jag mer måste göra, svarar mig.  
2015-07-26 09:18
DouglasRaw Sv: uppsägning av arrende

Nice share,looking forward to the updates ,incase you are looking for http://www.runescape4s.com/RS3/ - runescape gold cheapest,visit http://www.runescape4s.com - www.runescape4s.com for more infomation. 
2015-09-13 16:18
MichaelCife Sv: uppsägning av arrende

Nice share,looking forward to the updates ,incase you are looking for http://www.runescape4s.com/RS3/ - cheapest runescape gold,visit http://www.runescape4s.com - runescape4s website for more infomation. 
2015-09-19 06:24
Walterer Sv: uppsägning av arrende

Nice share,looking forward to the updates ,incase you are looking for http://www.runescape4s.com/RS3/ - rs 3 gold,visit http://www.runescape4s.com - runescape4s website for more infomation. 
2015-09-25 04:30
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.