Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
SlirningHöhiss

Har i min foderlada en gammal hissanläggning med ett "spel" med vars hjälp jag brukar kunna hissa in höet i min tork. Spelet drivs av en elmotor via kilrep. På motorn en liten remskiva i metall, på spelet en träremskiva med diameter 700 mm. Problem et är att träremskivan slirar på ingående axel i spelet. Axeldiam 40 mm.
Någon som haft samma problem och hittat fungerande lösning? Instruktionen till spelet är märkt "Hissfabriken". Finns den kvar och vad heter företaget idag?  
2008-07-11 23:37
FörfattareSvarDatum
Ingvar Sv: Höhiss

 Första tanken var ju att hitta en skiva i metall istället..men en så stor är ju inte så enkelt. Så jag hade nog tagit en rörbit som är 40 mm invändigt, eller låtit svarva en, och så svetsat på en fläns där man kan skruva fast träskivan.  Och så gäng at dit ett par spännskruvar som du kan dra åt runt axeln.
Troligen har ju träskivan glappat upp, och att då få till den igen blir nog inte så enkelt utan att göra på detta viset...  
2008-07-12 13:48
Michael Olofsson Sv: Höhiss

Hej!
Remskiva i trä är för dåligt i dagens Sverige.
Jag säljer reservdelar till höhissar och har begagnade remskivor i gjutjärn ca 80-90 cm. michael8@passagen.se 
2008-07-24 23:12
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.