Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
svennelyxstrejk

jahaja idag bryter lyxstrejken ut, man kräver mer än 25 lakan i månaden, men mycket vill ha mer eller är det fackets slagträ mot regeringen, kanske lyxstrejken inte blivit av om mona med fackpampar suttit vid makten. lön i den storleken får man bara  drömma om som mark och djurägare.  
2008-04-21 07:07
FörfattareSvarDatum
Hemmansägare Sv: lyxstrejk

Klaga inte och var i onödan avundsjuk! Helt riktigt att vi med hus, mark och egna djur inte behöver ha speciellt stora kontantinflöden, eftersom hos oss  finns gratis kött och bröd samt värmeenergi i överflöd att tillgå. Därutöver kommer också varje  år bidraget från Bryssel till övrig önskad lyxkonsumtion! Det är toppen att vara besutten och veta att man vid behov av sjukvård får den av personer som i sin uppgift är glada och nöjda med bra lön och därför villiga att verkligen anstränga sig att g e oss den bästa tillgängliga vården!   
2008-04-21 16:49
Olikalönmula Sv: lyxstrejk

Naturligtvis ska en sjuksköterska med 3-4 års högskoleutbildning och med arbetsuppgifter som ofta innebär akuta livsuppehållande insatser för patienten värderas ha en lön som rejält överstiger löneläget för de som varit för lata att vidareutbilda sig . En lönedifferens minst 12000- 15000 kr/mån mer vore skäligt i förhållande till sk. okvalificerad arbetskraft.   
2008-04-21 18:34
svenne Sv: lyxstrejk

då kan ni två ovanstående skribenter ta med en 500 hundring extra och ge som
bonus då ni besöker sjukvården, jag kan inte se något skäl att de skall ha markant högre lön än andra i samhället. 
2008-04-22 07:10
RTE Sv: lyxstrejk

Men det handlar ju inte om markant högre lön än andra i samhället, utan att komma upp i SAMMA lön som andra i samhället!
Naturligtvis då jämfört med andra med samma nivå på utbildning! 
2008-04-22 08:55
Ragnar Svedje Sv: lyxstrejk

Höjda offentliga löner ger ju bara höjda skatter. Sjuksköterskan får ju betala sin egen höjning men är man sosse/facklig har man tydligen ingen samhällsutbildning och vet inte hur ett samhällsekonomiskt system funkar.
Ska nån ha höjt inom vanvården  är det de som jobbar, dvs undersköterskor och vårdbiträden. Sjuksköterskor är akademiker (som redan kostat en massa) och skickar bara hem akut sjuka och går omkring och glider.
  
2008-04-22 10:52
kawa Sv: lyxstrejk

de ä väl klart som fan att dom ska ha mer lön,dom har ju ett ansvar.Själv jobbar jag som montör på volvo ce och har en månadslön på 22000+´skiftillägg och det tycker jag att dom också ska  ha!! 
2008-04-23 22:09
svenne Sv: lyxstrejk

kawa, men för helvete avstå frivilligt 2 tusingar i månaden då, det går ju inte att äta mer än det som står på bordet, om en skall ha mer måste någon annan avstå, de kan ju du göra. 
2008-04-24 07:11
konsulten Sv: lyxstrejk

Vilket tjafs..klart att tjejerna ska mer i lön!!
Högskola och viljan att ta ansvar ska ge mer än för dom som sover igenom skolåren och tar enklare jobb. Vad är det för konstigt med det?
Jag själv var tidigare "bara" en yrkesman i byggsvängen med  treårig yrkesskola bakom mig och tjänade med dagens mått ca 23-25000/mån.
Har efter det pluggat vidare under ganska stor uppoffring och är idag anställd som chef över tio medarbetare på ett privatägt litet företag.

Alltså i ungefär samma sits som  många sjuksköterskors tjänter innebär.
Att leda och fördela arbetet i olika grupper samt att ta snabba och viktiga beslut dagligen.
Min lön idag är 38000:- exkl. övertid och ev traktamenten.

Det är i grund och botten synd att tjejerna inte är m er teknikintresserade och tar för sig mer av männens marknad, det skulle garanterat bana väg för alla systrar på sikt oavsett yrke.  
2008-04-24 09:29
kawa Sv: lyxstrejk

varför i helvete ska jag avstå pengar som jag jobbar ihop för att ha det bra????? 
2008-04-24 20:45
Hanseman Sv: lyxstrejk

Om det är för liten diff till vårditrädena så sänk deras lön i stället för att höja sjuksköternas. Enkel lösning som alla har missat
Det är inget kvalificerat jobb. Sist jag var på vård fr njursten så råkade ag ut för flera nötter somn ite ens kunde  ta blodprov utan att göra bort sig.  
2008-05-03 00:56
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.