Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
grundluradeetanolbilar

de som nu köper miljöbilar i form av etanolbil är med stor säkerhet grundlurade, bara för att få en rabatt på 10 lök så köper man en motor som är dåligt utprovad, använder ett drivmedel som är avfettande
och kräver oljebyte minst var 15 hundrade mil  annars så kör man runt avfettningsmedel i smörjsystemet, hur många är så nogranna med oljebyten, ibland kör man både 3 och 4 tusen mil, men det går inte med etanolen, jag är säker på att den genomsnittliga livslängden på dessa bilar kommer att var 3 0 - 40 procent kortare än vanliga bensin eller dieselbilar.  sedan är ju frågan om man verkligen uppnår någon miljövinst med tanke på att själva odlingen av etanolvete också ger betydande utsläpp,  vidare kommer ju den moraliska aspekten om att göra  dåligt bränsle av mat, även om detta är ett dåligt argument kommer den frågan upp då och då. köp en diesel.  
2008-04-08 10:18
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: etanolbilar

Javisst köp en diesel, oljemarknadsanalytikerna förutspådde i en känd affärstidning förra veckan ett dieselpris på 16kr och ett bensinpris på 13kr om ett år, om dagens efterfrågeutveckling håller i sig. För min del skulle jag nog satsa på en bil som  går att köra på olika brännslen om jag skulle köpa nytt idag.  
2008-04-08 14:11
T Sv: etanolbilar

Tur att du verkar vara så påläst om tekniken i etanolbilarna! Dessutom verkar du vara väl insatt i biltillverkarnas utvecklingsprocesser.
Själv är jag övertygad om att stora, välkända biltillverkare är noggranna när de lanserar nya motorer. 
Ditt p åstående att livslängden på etanolbilar är 30-40% kortare än vanliga bilar är intressant. Om man räknar med att en vanlig bil har en livslängd på 30000 mil skulle en etanolbils livslängd vara 30000x0,65=19500 mil. Med tanke på att till exempel Fords  och Saabs etanolmotorer varit ute på marknaden några år nu så borde de första exemplaren börja skrotas ut nu. Konstigt att man inte hört så mycket om det.
Etanolen till sveriges E85-förbrukning kommer nästan uteslutande från sockerrörsodling i Brasi lien. Det i sammanhanget lilla framställandet av etanol av svenskt vete skulle inte på långa vägar räcka. Huruvida det är etiskt riktigt att använda brasilianska sockerrör till bränsle i Europa ska jag låta vara osagt. Å andra sidan kan man fundera p å det etiska i att använda fossil olja som drivmedel.
  
2008-04-08 21:14
grundlurad Sv: etanolbilar

t, jag är inte säker på livslängden det kan man aldrig vara men man kan ha en uppfattning vilket jag har i detta fall, tiden får utvisa om jag har rätt,
biltillverkarna mörkar ju eventuella fel,  men det är fakta att saab kräver oljebyte varje 1500  mil på etanolbilarna medan exempelvis en transitdiesel kräver byte varje 2500 mil.   
2008-04-09 07:18
Bonde Sv: etanolbilar

 vad tycker ni att bönder ska satsa på för maskiner (traktorer m,m)

finns etanol traktorer?

rme traktorer? valmet o fendt?
över en natt är de andra värdelösa o ekonimiska o miljö påfrestande

vad säger våra konsumenter? vill man ha diesel ma skiner.när det även börjar kännas tufft för dem med miljö o pris 
  
2008-04-09 09:43
Futurefarmer Sv: etanolbilar

Varför inte satsa på att använda sig av tekniken med Sterlingmotorn som är synnerligen flexibel med valet av drivmedel från t.ex. rapsolja till torskleverolja eller annat kolvätebaserat drivmedel? 
2008-04-09 12:17
Egon Sv: etanolbilar

Torskleverolja?? det är ju en kanonidé nu när det är så gott om torsk. Vilken bilmodell är det som har sterlingmotorn? 
2008-04-09 20:41
pimpelfiskare Sv: etanolbilar

jag skall ner till öresund någon dag och buletanka, någon som vill följa med
om jag inte får någon torsk på kroken så får jag väll smita in på malmskillnadsgatan och torskfiska 
2008-04-10 09:05
Ragnar Svedje Sv: etanolbilar

Etanolbilsköpare är puckon. Etanolen är en miljöhype som bara är tillfällig, den är inte ens miljövänlig och kommer inte att finnas länge. 
2008-04-22 10:42
John Lenin Sv: etanolbilar

Varför då inte satsa på en torskleverbil i cabriolett utförande istället om du inte gillar etanolen. 
2008-04-22 22:16
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.