Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
MikaelTraktorbyte

Jag har funderat på att byta traktor och väljer lite mellan N-H, Ferguson eller J-D. Någon med erfarenheter om bra och dåligt? Storleksklassen 75-90 hk. Prisklass 250000 och upp til 300000. Vad är egentligen skillnaden mellan N-H TL 80-90, 5635-6635  och L 75-85?  
2008-04-01 19:04
FörfattareSvarDatum
Lenin Sv: Traktorbyte

I denna prisklass är det nog läge att satsa på Foton i stället 
2008-04-01 21:43
Mikael Sv: Traktorbyte

Är det ditt bästa svar kan du behålla det för dig själv. 
2008-04-02 20:57
Mikael Sv: Traktorbyte

Är det ditt bästa svar kan du behålla det för dig själv 
2008-04-02 20:58
Andersson Sv: Traktorbyte

Varför inte en ny MF 5435 med lastare.Oslagbart pris för traktor med 4 stegad låda och fram/back växel 
2008-04-02 21:12
Stalin Sv: Traktorbyte

Du var mig en jäkla grinolle, Mikael.

Vad är det för fel på Foton, om jag får fråga?.
Det är en jäkla bra traktor som ny kostar bråkdelen av en sämre beg JD. 
2008-04-02 21:51
Egon Sv: Traktorbyte

För denna lilla summa kan du även få en Zetor, så upp med humöret! 
2008-04-02 22:22
Mikael Sv: Traktorbyte

Jag måste ha missförstått Lenin. Jag uppfattade Foton som fotografier. har aldrig hört talas om Foton . Vad är det för något? Jag har faktiskt funderat på en MF 5435 och JD 5720 och NH TL 90 är väl isamma prisklass? Strax över 400000. Men jag tänkte  ev. något som var ett par år och kanske gått upp till 2000 tim.   
2008-04-03 17:42
Stalin Sv: Traktorbyte

Foton kallas väl även för Europard?, där bla Kellfri är återförsäljare av märket.
Annars så tycker jag att du ska titta på nya Valtra A 85.
De ligger på runt 300 nya. 
2008-04-03 19:46
Mikael Sv: Traktorbyte

A 85 är inte det dom som har golvpedaler? Valtra har väl kommit med en ny N-serie? Hur är det med Fendt föresten? Finns de så små? 
2008-04-03 21:25
Kennart Sv: Traktorbyte

Nej A85 har givetvis handpedaler 
2008-04-04 19:11
Mikael Sv: Traktorbyte

tack för svaret pucko. Men för dig som inte är så tekniskt begåvad kan jag förklara vad som menas med golvpedaler. Det finns golvpedaler och hängpedaler. Golvpedaler går rakt ner i golvet medan hängpedaler gör som det låter hänger ned från en övre fä stpunkt. Jag vill inte låta grinig men jag tycker en fråga ska få ett vettgt svar.  
2008-04-04 19:42
golv eller häng Sv: Traktorbyte

om det vore pattarna på en kärring så tror jag att hängpattar är bättre än
golvpattar, jag tycker det verkar som att välja mellan pest och galna kosjukan. 
2008-04-04 20:55
John Lenin Sv: Traktorbyte

Hängläm är ganska vanligt på vagnar i Skåne (sk "kärra" i övriga landet)och det är ju mycket bättre än den stående som sitter fäst längst ner. 
2008-04-04 21:31
Alme Sv: Traktorbyte

Jag själv letade efter en bra traktor till vettiga pengar för 2 månadersedan och kollade på Valtra och New holland bl annat. Men det blev till sist en Zetor Proxima med lastare där alla viktiga grejer ingår utan tillägg- pris 289.
Skulle jag valt an nat märke hamnar det minst runt 50 till. Haft den 2 veckor nu och är helnöjd. Försäljningen ökade 2007 med 127%.  
2008-04-04 22:22
Mikael Sv: Traktorbyte

tackAlme för ett vettigt svar. Det finns alltså hopp ännu om att kunnaha ett diskutionsforum. Jag har även tänkt att kolla på NH TD-serien. Jag får se vad det blir. 
2008-04-05 09:39
641 Mogulen Sv: Traktorbyte

I fjol såldes A 75 med lastare till exakt samma pris som du gett för Zetorn, Alme.
Det var förvisso till kampanjpris, men får man en Valtra för samma slant så är ju valet inte så svårt.
Sedan undrar jag vad det spelar för roll om man har häng/golvp edaler?.
Är det en supeviktig detalj som alla tittar på när man ska köpa traktor för 300?, eller en skämtfråga?.  
2008-04-05 11:13
Mikael Sv: Traktorbyte

Det är ingen skämtfråga. Har idag en JD 2650 med golvpedaler och är det någon som inte har så långa ben är det svårt att nå ner. För de flesta med golvpedaler har dom utflyttade på sidorna medan hängpedaler oftast är mitt framför stolen. Nu har NH gå tt över till hängpedaler på TD serien så det måste nog vara fler än jag som har tänkt på detta.  
2008-04-05 14:45
641 Mogulen Sv: Traktorbyte

Ok!.

Man tänker nog inte i de banorna när man är nästan 1.90 i strumplästen.
 
2008-04-05 19:41
Kennart Sv: Traktorbyte

Har du svårt att nå ner till pedalerna så köp en tramptraktor istället, 
2008-04-05 20:20
Mikael Sv: Traktorbyte

jag har inte dom problemen heller.Men en har nog problem att få hjärncellerna att nå ner till munnen eller i det här fallet fingrarna. Fundera över den Kennart. 
2008-04-05 22:20
Meken Sv: Traktorbyte

Har prövat ett flertal olika sorters traktorer,men har fastnat defenitivt för New Holland, oerhört välbyggda och trevliga maskiner.. 
2008-04-07 19:56
Mikael Sv: Traktorbyte

Meken

Vad tycker du om TL mot TD serien. Är det mest utrustning eller är det även en stor kvalitetsskillnad? 
2008-04-07 21:20
Erik Sv: Traktorbyte

Jag köpte en TL 90 med lastare för två år sedan, gav 235 för en 00a som gått 580timmar då.  Gått 1800 timmar nu och kan bara rekomendera den. TD kanske är billigare men man de verkar ju lite bockigare och så undrar man över andrahandsvärde med mera.  TL 90 står ju sig bra och är beprövade saker  
2008-04-10 13:28
Brasse Sv: Traktorbyte

Hej!

Har själv en demokörd NH TL 70 A -07:a som jag köpte förra året. gav 280 med lastare och skogshytt. Är otroligt nöjd med maskinen. Smidig och lättkörd!
Valet stod mellan Valtra A75 och NH´n. I mitt fall var det den rymligare och bekvämare sk ogshytten(med försänkt fotlåda) som fällde avgörandet. Upplevde även Valtra A75 som klumpigare och osmidigare då jag under vintehalvåret även har snöskottning i byn bland gårdar och infarter.

Enda minuset jag hittat är att jag saknar ett luftfläkt uttag (defroster) av bakrutan som kan ha en tendens att imma igen på vintern.  
2008-04-13 10:01
Mikael Sv: Traktorbyte

Jag skall kolla på en TL 90-00 med 1800 timmar på sig. Begärt pris är c:a 250. Det är med lastare då. jag får se vad jag kan få i inbyte för min gamla JD. Fortsättning följer 
2008-04-13 15:40
dyrt Sv: Traktorbyte

mikael, vilket förbannat överpris för 8 år gammal maskin, men jag läser att det avgörande för dig är vilket överpris du får för din gamla inbytestraktor.
typiskt båndesnåljåperi, man kan efter avslutad affär skryta om vilken sjutusan till affärsman  man är som fick så jävla mycket i inbyte för den där gamla slutkörda traktorn. nä fy fan för snålpacket på landet.

jag försökte för några år sedan köpa ett slitet seldon till en häst och frågade bondfan vad det kostade, räknade med någon hundring,  men bondfan kläcker ur sig "jag måste kolla vad det kostar nytt" som alla förstår så bleb det ingen affär med gubbtjyven.    
2008-04-13 19:10
Mikael Sv: Traktorbyte

Ja du dyrt.

Det jag kan läsa av ditt inlägg är du stadsbo eftersom du klagar på folk på landet. Anledningen till att du skriver på Lantbruksnet är väl att du har en balkonglåda med plastblommor, och sedan går en promenad i parken på söndag. Du som  inte har det blekaste om vad saker handlar om på landet kan jag förklara för att oavsett om det är en traktor eller ny betong tiil din sandlåda som du hade när du var liten. Så om man lämnar ett inbyte så handlar allting om den mellanskillnad man få r lägga. Sedan kan handlarna trixa med siffrorna med försäljningspris och inbyte som de vill. Jag påstår inte att det är ett kanonpris men om du läser(det vill säga om du kan läsa en hel mening) annonserna på Blocket eller Jordbruksaktuellt så är det  iallafall marknadsmässiga. Typiskt en j-a snålj-l att tro att allt som är begagnat är gratis. Köp nytt då för h-e om du inte är snål  
2008-04-13 19:39
641 Mogulen Sv: Traktorbyte

Mikael!

Är det inte bättre att stöta till 30 000:- och få flåd nytt, än att handla en traktor som någon  bonddräng kört dynga med i 8 år och nästan 2000 h?.
Jag för min del hade inte ens flexat över beg.
Inte med den budget som du har satt upp.  
  
2008-04-13 19:53
dyrt Sv: Traktorbyte

såklart köpte jag nytt för 800 kr, skulle aldrig falla mig in att göda en snål
bonde, dåren skulle kolla vad skräpet kostade nytt, innan han kunde prissätta något för en hundring, köp nytt du också snåljåp. 
2008-04-13 20:50
Mula Sv: Traktorbyte

Eller så kan du köpa ett spett istället, minst lika bra som det skräpet som du är intresserad av. 
2008-04-13 20:57
Mikael Sv: Traktorbyte

Spett är väl det mest tekniska du klarar av Mula. Bara du får vänt det åt rätt håll. Och vad det gäller dig dyrt så var det inte jag som kritiserade att köpa begagnat. Jag anser bara att bara för att en vara är ettt par år gammal så kan man ej få den  gratis. Någon har ju betalt pengar för den och är den inte slut så bör man ju kunna få ett vettigt pris för den att kan man lika gärna köra den till skrot. Synd efter bara några år. Tack 641 Mogulen för ett vettigt inlägg. Jag vet att jag kan få en  TD 80 för c:a 300 men vill  jag ha en TL eller något liknande som är kopplingfritt så är det minst 100 till.  
2008-04-13 21:30
Blöjan Sv: Traktorbyte

TEST 
2008-10-09 19:06
jmolsssfdbb Sv: Traktorbyte

FuBUt7  ysifminjjcft, [url=http://qydzvpaxoayw.com/]qydzvpaxoayw[/url], [link=http://fgxuleduxmtb.com/]fgxuleduxmtb[/link], http://wwgrmflxdglf.com/ 
2009-04-06 06:03
Foton/Europard Sv: Traktorbyte

Har själv en Foton 80 hkr. Den har nu gått 150 tim. Kan bara konstatera att för 190 papp har jag fått en ny traktor. Den har inte strulat med något. För motsvarande pengar i begagnathyllan får du en sönderkörd, bonnareparerad skrothög med 6000 timmar  i nacken.....
  
2010-03-22 18:26
henrik Sv: Traktorbyte

Foton vet jag inte något om, men jag har full erfarenhet av den SKIT som Kelfri säljer under namnet griplastarkärra. Vad det är vet jag inte, men det är inget som är avsett att användas i alla fall, är inne på andra vagnen och tredje kranen - och ski ten är inte körd 500 timmar ens.

Hade hellre lagt samma pengar på en begagnad RIKTIG skogskärra, men nu är det försent.  
2010-04-29 19:04
Uganda Sv: Traktorbyte

Hej på er alla bullsura bönder. Det är första gången jag är här och kollar, men nått jävligare än era inlägg har jag fan inte sett någon annanstans. Gå ut och kör lite skit istället för att sitta här och gnälla era halvapor! 
2018-04-11 18:37
RobertCow Sv: Traktorbyte

Âñåì Ïðèâåò! 
Òàêîé îõðåíåòü êàêîé ñàéò. 
 
Ïïö ñêîëüêî ïðèêîëîâ...Ñêîðîñòü, Ìèêñû, Àíàøà, PVP, è ò.ä.
Ïåðåõîäè íà ñàéò: 
[b] 
http://hudra.abibavofux.tk 
 
 
[/b] 
2019-09-21 00:37
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.