Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
JohannaKöp av grävmaskin

Hej

Min pappa vill köpa en grävmaskin (endast hjulgrävare av intresse). Idag har han en gammal raritet från 70-talet.
Den ska väga runt 12 ton och anvädas för gårdsarbete/rensa dinen etc. Den kommer inte användas jättemkt, max 10 ggr/år.
Pris ru nt 400 000 kr.

Vad bör man tänka på när man ska köpa en grävmaskin?

Pappa vill helst ha en Volvo (finns service på byn).

Kom med förslag, åsikter och allt annat tack! :)  
2017-02-16 14:26
FörfattareSvarDatum
John Sv: Köp av grävmaskin

400 000 år för dyrt för att användas 10gånger om året. Köp en Åkerman för 100 000 istället. 
2017-02-16 23:29
canada Sv: Köp av grävmaskin

ja en åkermann kan nog vara bra finns delar , men ett  grävaggregatt till 6-10-12 tons traktor blir rätt ok koncept,koppla från grävaggregat&  använda traktorn till annat+att m dubbelhjul blir de lågt marktryck de blir de inte m traktorgrävarn  , en  traktor m delad olja växlåda/Hyd bra elr ett eget hydraulsystem m frontpump,finns inte så mycket av de mod större  grävaggregat t traktorn  men i andra länder runt om går de hitta,  
2017-02-17 12:49
John Sv: Köp av grävmaskin

Ska man gräva så ska man ha en grävmaskin och inte en spade... 
2017-02-17 21:02
Johanna Sv: Köp av grävmaskin

Med risk att låta lite ofin. Pengar är inte ett problem för min pappa.
En traktorgrävare är ej av intresse, tack ändå :)

Tänker mer vad man ska ha för tillbehör till, nån viss modell som rekommenderas etc.

Tack för era svar!
 
2017-02-18 13:19
canada Sv: Köp av grävmaskin

John kallar du ett grävagregat avsett för 15-20tons lastmaskin elr tung midjestyrd traktor för spade vet jag inte vad, men vi har alla olika åsikter om,saker men en beg hjul elr bandgrävare år inte någon bristvara finns ex m inte alltför många timmar  ,lycka till Johanna m sökandet,  
2017-02-18 16:28
John Sv: Köp av grävmaskin

Är pengar inget problem så tycker jag du ska satsa på en Åkerman H25 som är en riktigt häftig maskin men den är dyr att frakta hem. 
2017-02-18 19:34
trump,eten Sv: Köp av grävmaskin

Varför inte en åkermann H36 med hydrauliskt manövrerbar bandbredd, det är grejor det. 
2017-02-18 21:15
Åkerman Sv: Köp av grävmaskin

Finns ingen maskin med denna beteckning du skriver bara en massa skit trump 
2017-02-18 22:03
trump,eten Sv: Köp av grävmaskin

Nu är det så att h36 var en testversion av maskiner som skulle till Australien,
det tillverkades en provserie på 15 maskiner som blev kvar i Sverige därför att generalagenten i mottagarlandet gick i konkurs.
Av dessa 15 maskin är mer än 10 st fortf arande tillgängliga på marknaden.  
2017-02-19 07:52
Åkerman Sv: Köp av grävmaskin

Skitsnack! Någon sådan maskin har aldrig existerat. Du tänker på Hanix H36 som är en motoriserad spade. 
2017-02-19 13:26
540rpm Sv: Köp av grävmaskin

Åkerman är en flintamaskin som man bör undvika. Reservdelar svåra att få tag på,bränslekonsumtion hög, långsamma i hydrauliken, läker olja överallt,kallas för läkerman i malmfälten. Inte ens en bonde ska ha den. Skicka dom som utfyllnad i masugnarna. 
2017-02-21 21:54
trump,eten Sv: Köp av grävmaskin

H36 är åtminstone inte långsam, med dubbelmontage av Scanias tidiga 140 v8 motor
så slevar den på betydligt värre än en kommunalarbetare, att den sen slevar i sig rejält med bränsle det kan jag hålla med om.  Men om man räknar på förflyttade ton med  skopan så går den billigt. Oljeläckor finns på alla gamla maskiner som inte underhålls.   
2017-02-21 22:22
pellemania Sv: Köp av grävmaskin

har ett grävaggregat till min nuffield. du kan få köpa henne för 350´. du ska tänkapå att kolvarna inte läcker, att det är snabbkopplingar och att räckvidden är så pass stor att du kan använda den vad du nu tänkt använda den till. kan också vara bra  om det följer med lite skopor. de är dyra. skule rekommendera en kabelskopa. du akn få den på köpet. har även kompletterat mitt grävaggregat med rototilt. vill ha 50´extra för den.  
2017-03-03 20:44
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.