Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
AlexandraLagfartskostnad vid gåva?

Jag och mina 2 bröder kommer ärva en jordbruksfastighet. Hur kommer lagfartskostnaden räknas ut tro?
Vi kommer alltså inte köpa utan få som gåva. 
2017-01-27 20:53
FörfattareSvarDatum
Alex Sv: Lagfartskostnad vid gåva?

Är det gåva från föräldrar? Det är bäst att en tar det.En löser ut sina 2 syskon.Det blir bara bråk när nästa generation kommer in i bilden.Det är risk ni får lämna allt. 
2017-01-28 23:13
John Sv: Lagfartskostnad vid gåva?

Ingen lagfartskostnad på en ärvd fastighet. 
2017-01-28 23:42
Alexandra Sv: Lagfartskostnad vid gåva?

Tackk för svar alla, även Herr avsugning....

Tyvärr är det för mkt pengar för att någon skulle kunna lösa ut dom andra, dock håller jag med dig "Alex" att det vore det bästa men men.  
2017-02-02 16:13
trump Sv: Lagfartskostnad vid gåva?

Tänk på att verkligen skriva noll kronor, så ni kan ta över "ingångsvärdet" från era föräldrar, skulle ni exempelvis skriv en krona så torskar ni rejält om ni senare vill sälja, jag avser förstås reavinstskatten som är 22/27 procent.
För övrig Alex  tack för väl utfört värv.  
2017-02-02 21:56
trump Sv: Lagfartskostnad vid gåva?

Tänk på att verkligen skriva noll kronor, så ni kan ta över "ingångsvärdet" från era föräldrar, skulle ni exempelvis skriv en krona så torskar ni rejält om ni senare vill sälja, jag avser förstås reavinstskatten som är 22/27 procent.
För övrig Alex   tack för väl utfört värv.  Fel namn, jag menar Alexandra 
  
2017-02-02 21:58
Alex Sv: Lagfartskostnad vid gåva?

För 40 år sedan var jag i samma situation som du Alexandra.Jag ångrar inte att jag tog mig loss från mina syskon.Bankens rådgivning var att vi kunde ha gemensamt ägande.Idag har jag en fasighet som går att överlåta till nästa generation. 
2017-02-04 09:56
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.