Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Lars BjörkTerrängkörkort

Hej alla!

Hörde av en bekant att det ska bli eller är kanske redan obligatoriskt med utbildning för att kör med fyrhjuling i skogen.
Har själv en fyrhjuling med timmervagn. Liten och smidig att ta sig fram med och så fördärvar den inte marken.
H an hävdar i alla fall att utbildningen är typ som motorsågskörkortet och det är Arbetsmiljöverket som ligger bakom.
Man kanske ska vara ute i tid för en gångs skull!
Hittade denna sidan med vettig information.
https://r1.se/UTBILDNINGAR/FORETAGSUT BILDNING/YRKESUTBILDNING%20ATV.html

Håll tillgodo!

Mvh.

Lars  
2015-10-27 20:24
FörfattareSvarDatum
Greger Sv: Terrängkörkort

Ska de tvinga på oss ännu mer? Börjar bli mycket nu!
Förmodar att detta är priset vi får betala för teknikens framsteg.

Ps.
Den länken fungerar inte! 
2015-10-31 18:02
utensilier Sv: Terrängkörkort

de flesta som kör fyrhjuling är fulla 
2015-11-01 19:01
Pelle Sv: Terrängkörkort

Bättre att förbjuda trams-fordonet fyrhjuling helt och hållet! 
2015-11-01 19:27
Lars Björk Sv: Terrängkörkort

Måste säga att jag var skeptisk i början men jösses va smidig den är.
Svårt att erkänna det men hade ändå varit intressant att va med på en sådan kurs! 

Testa denna i stället Greger,

https://r1.se/UTBILDNINGAR/FORETAGSUTBILDNING/TERR%C3%84NGK% C3%96RKORT.html

Mvh.

Lars  
2015-11-02 13:16
Lars Björk Sv: Terrängkörkort

Fungerade inte det heller...

Gå in på https://r1.se i stället. Står uppe på sidan " TERRÄNGKÖRKORT" klicka där så går det.

Mvh.

Lars 
2015-11-02 13:34
Mia Sv: Terrängkörkort

Varför är ni som kör fyrhjulingar alltid fulla så det sker mängder med olyckor? 
2015-11-02 14:53
Lars Björk Sv: Terrängkörkort

Mia: Du menar alltså att alla som kör fyrhjulingar är fulla? Det är tragiskt nog så att idioter finns överallt. Blir mer upprörd över vuxna som låter barn köra sådana maskiner. Inte konstigt att det blir eller redan är krav på utbildning!

Mvh.

 Lars  
2015-11-02 15:16
Mia Sv: Terrängkörkort

Japp alla som kör fyrhjulingar är tyvärr fulla när de kör, det krävs tydligen för att en vuxen karl ska våga sätta sig på detta löjeväckande leksaksfordon! 
2015-11-02 22:35
Lars Björk Sv: Terrängkörkort

Mia: Jag läser vad du skriver men delar inte din syn på det!
Såg senast igår hur man använda en fyrhjuling till att dra fram stora ståltuber. Kan se nyttan det finns med ett sådant fordon!

Mvh.

Lars 
2015-11-03 12:58
Alexandra Sv: Terrängkörkort

den UTV- 4 hjuling m flak stålBåge & sitta bältad, har väl många +,enklare köra kräver mindre balans tricks vid dra tung last,////köra Full går m alla fordon men eftersom 4hjulingen kräver så mycket av föraren & mycket farlig  om olyckan frame,så har  den fått dåligt rykte , på 50 60 talet var de några gråsuggor (ferguson grå) som slog runt på grund av hög dragförmåga till sin vikt ,sen kom lagen om båge,från 59, något som borde finnas på fyrhjuling också,   
2015-11-04 06:48
Lars Björk Sv: Terrängkörkort

Håller med dej Alexandra.

Ringde idag till Arbetsmiljöverket för att höra hur det ligger till egentligen.Tydligen så skall de ha extra koll på fyrhjulingar nu!

Som de skriver på den hemsidan jag hittade så är det utbildning som gäller om man kö r fyrhjuling. Oavsett vad den är registrerad som! 
Vi vet alla hur stressigt det blev med motorsågskörkortet så jag tänker inte vänta i alla fall. Kan vara skönt att slippa köa med alla andra så jag mejlar dem idag och hör om de har någon kurs man k an hänga med på!

Mvh.

Lars  
2015-11-04 13:09
sören Sv: Terrängkörkort

får man köra fyrhjuling om man har kompetensbevis för motorsåg ? 
2015-11-06 21:16
Alexandra Sv: Terrängkörkort

Lars har du testat 4juling m band de verkar vara ett rejält lyft kan i prinsip t sig fram över (grumligt vatten), men Tyvärr drar prislappen iväg till höga nivåer,i underhåll också,  
2015-11-09 07:24
Ninjarunkaren Årsta Sv: Terrängkörkort

En sak som är ännu bättre är en rejäl traktor med band typ en Challenger den går att utföra vettiga jobb med inte köra runt och inte bara köra runt och tramsa. 
2015-11-09 10:26
runkarbella Sv: Terrängkörkort

var det någon som sökte en transa ? 
2015-11-09 19:40
Michel Sv: Terrängkörkort

lån erbjuda 
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK. 
Kontakta mig om du är i nöd. 
E-post: bernardmichel925@gmail.com  
2016-09-13 17:44
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.