Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
sjuhäradsbouthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

hur skall jag värdera mina betesdjurs nytta.
 
som de gör för att markägaren som själv vill söka för särskilda värden och gårdsstöd på betet skall bli godkända.

tills nu har vi kvittat djurens värde/ha bete. motsvarande värdet som jag betalat i  arrende/ha åkermark.
men nu vill markägaren mer än fördubbla arrendet på åkermarken. och fortfarande själv söka stöden på betet. men inget tal om ökning av ersättning för nyttan med betesdjuren.

vad kan jag rimligen kräva i ersättning för betet.  och vad är en rimlig nivå på arrendet.

seriösa svar tack.

  
2015-04-11 21:19
FörfattareSvarDatum
markägare Sv: uthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

Markägaren har rätt att begära vilken betalning som helst, om du tycker att det är för dyrt så avstå arrendet, markägaren lär hitta annan arrendator som vill betala utan att gnälla. 
2015-04-12 20:57
Gamla ersättn.omr.4 Sv: uthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

Ja ,så fungerar det.Jag hade arr. i omr.1 .Blev av med arr. av motsatta förhållande. 
2015-04-13 08:30
John Sv: uthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

eu-stöden är ju till för att gagna produktionen av lantbruksprodukter. inte för att göda gnidna markägare.

sen så är det ju tvång på betande djur för att erhålla stöd. förutom enskilda år då det kan slås av men det avslagna är tvunget att tas bort .

så självklart ska du ha ersättning. för det är få om ens någon som tycker att gratis bete är bra. jag vet flera som istället söker stöd för bete utan att betala arrende. pga. nyttan med att hålla marken öppen är större.  
2015-04-14 16:10
markägare Sv: uthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

Stödet är INTE till för att stödja någon nuvarande produktion, det är till för att hålla marken öppen för att i en tid av oroligheter och importstopp av mat kunna producera mat i det egna landet. Fasan för alla politiker är att befolkningen hungrar f ör då blir det revolution och makten försvinner för den politiska överhögheten  
2015-04-14 21:27
john Sv: uthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

stöden är till för den som bedriver produktion som genom olika åtgärder håller marker öppna genom bete. 

om då markägaren då anser sig ha rätt att behålla hela stödet för egen vinning. då faller hela iden med eu-systemet. 
och strax därefter kött produktionen med betande djur som håller landskapet öppet.

så därför är det självklart att stöden skall gå till producenten.

för inte skall vi väl leva på en ännu större del import i framtiden. och låta våra kulturmarker växa igen för att ingen  har råd att underhålla dem.   
2015-04-15 15:09
john Sv: uthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

tack. då förstår jag nivån du ligger på.

sjuhäradsbo. 
du får prova något annat forum för en vettigare diskussion.

ett vettigt arrende i sjuhärad vad jag hittills erfarit ligger mellan en femhundring till en tusenlapp för normal till bra åkerm ark. och för betet från noll till knappt samma som för åkermarken. 
om markägaren vill söka stödet själv. så tycker jag att du bör kräva ersättning motsvarande den delen av grundnivån för miljöstöd och gårdsstöd som blir kvar när man räknat bort ett  eventuellt arrende.
där man även skall väga in stängsel, underhåll av befintligt stängsel, hur tillgången till vattnet är löst och hur tillsynen av djuren sker.

fördelen blir ju att du slipper ansvaret om markägaren söker miljöstöd med särskilda  värden. om det skulle bli anmärkning eller underkänt med eventuellt återbetalningskrav av någon anledning. 

kom nu med seriösa kommentarer. att sabba gör det bara tråkigt för alla.  
2015-04-17 22:58
Gamla Ersätn.omr.4 Sv: uthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

De gnidena markägarna har ingen politiker lykats rå på,hur man än ändrar systemen.Hoppas arrendeutredningen klarar av det. 
2015-04-19 07:29
malin Sv: uthyrning av betesdjur där markägaren söker eu-stödet

de snåla arrendatorerna är inget att ha 
2015-04-19 20:56
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.