Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
johanVad göra med aggresiv ko?

Hej

Har en ko som visat lite aggresivitet på sista tiden, det är ledarkon så ett visst mått av utmanare får man väl räkna med eller? Kan man vänja kon av med detta genom att sätta den på plats? (i så fall hur) Om jag skickar kon blir jag ju av med  den men blir det inte en ny ledarko som blir likadan, eller?

Har ingen tjur för tillfället, hörde någon som trodde att kon skulle lugna ner sig om det kom en tjur, vad tror ni om det?  
2008-03-02 16:36
FörfattareSvarDatum
ylva Sv: Vad göra med aggresiv ko?

Du bör nog först undersöka om det är nåt fel på kon,om det kan vara därför som hon är grinig. I så fall kanske du kan få henne reparerad och glad igen.Om hon däremot är aggresivt programmerad bör du göra dig av med henne.Arga kor kan vara livsfarliga .Att banka vett i skallen på en sån går inte.En ny tjur kan knappast få bukt med henne heller.Den nya ledarkon behöver däremot inte bli aggresiv annat än möjligen mot flocken för att hävda sin plats i hierarkin  
2008-03-02 17:56
ko Sv: Vad göra med aggresiv ko?

Och hur har du kommit fram till att det är ledarkon? 
2008-03-03 06:05
Komula Sv: Vad göra med aggresiv ko?

 Köttfärs är ett bra alternativ. Att sätta den på plats går inte. Dom är långsinta dom jävlarna. 
2008-03-03 07:10
Bulmula Sv: Vad göra med aggresiv ko?

Är det en såkallade Bulko.Dom brukar låta djupt ner i bröstkorgen,brumande konstigt ljud.Är det en sån ko så har hon fått en hormonändring och tror hon är tjur.Hade ensån ko engång då vi skulle le på henne på slaktbilen så skulle hon ta oss allihop,d et slutade med att jag fick skjuta henne med studtsare sedan jag tagit betäckning bakom ett staket,Syns även extriört att dom får en hormonändring,djupare bröstkorg smäckrare äver länden&påminner lite om en dålig tjur,Finns inget att göra skicka till  slakt innan någon blir skadad.MVH Bulmula  
2008-03-03 16:00
i mula Sv: Vad göra med aggresiv ko?

 håller med bulmula, väck med den innan nått otäckt händer hon kan även skada dina andra djur,
in i djurhimmeln med den 
2008-03-03 18:17
johan Sv: Vad göra med aggresiv ko?

Huvudet på spiken bulmula. Har observarat att det låter lite konstigt om den kon, det är säkert det som du pratar om...

Det får bli köttfärs!!! 
2008-03-03 18:34
Erik Sv: Vad göra med aggresiv ko?

vid kalvning kan ju endel kor bli lite sura, brukar gå över efter nån vecka. Men inte bra att avla på sådana kor då det kan vara ärftligt 
2008-03-03 23:28
storbonn Sv: Vad göra med aggresiv ko?

tror nog kon märker att hon e ko om du släpp in ett gäng brunstiga tjurar till henne  
2009-05-13 22:36
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.