Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
FundersamRättigheter arrende / stödrätter

Helt novis önskar jag funderingar/ uppgifter om att arrendera en gammal vall som beteshage , vallen är  inte är gjord något med på minst 12-15 år ( ej gödslad/plöjd eller nysådd). Den har slagits 1 ggr/år under de åren. En skörd tagen i år gav halmli knande hö.. ingen näring kvar.arealen uppgår till ca 2 ha, jag har själv köpt allt stängselmaterial och stängslat själv.
Bonden vill ha både hyra av mig samt behålla stödrätterna. Här kommer mina funderingar...1)då jag hört att antingen skall markäg aren ta en hyra ELLER bidraget , sanning eller myt?
2) Vad är skäligt i hyra för en så gammal vall ( minst 12-15 år utan någon insats)  ( kostade mer o slå /stränga o bala) i förhållandet till den usla kvalitén ..tog bara en första skörd, stängslade  upp o lät hästarna beta. 
  
2014-11-07 18:56
FörfattareSvarDatum
anders bourg Sv: Rättigheter arrende / stödrätter

det är en fri förhandling mellan två parter, anta priset eller förkasta det.
ett alternativ din snåljåp är att köpa egen mark. 
2014-11-07 20:39
Helan & Halvan Sv: Rättigheter arrende / stödrätter

Jag har det presis som du säger.Jag är bonden.Hästägaren betalar mig + moms.på faktura.jag äger stödrättigheterna och söker stödet.Helt skäligt mot hästägaren. 
2014-11-08 08:58
Fundersam Sv: Rättigheter arrende / stödrätter

Så svaret är ? att man både kan ta arrende och stödrätten ?
 
2014-11-09 18:54
Fundersam Sv: Rättigheter arrende / stödrätter

Förtydligar...är det enligt gällande lag och riktlinje att både ta arrende samt utnyttja bidraget ? 

Varför jag frågar är att det är väldigt tvetydiga svar.... 
2014-11-09 18:57
o:1 Sv: Rättigheter arrende / stödrätter

helt lagligt för stödrätterna är personliga 
2014-11-09 20:56
canada Sv: Rättigheter arrende / stödrätter

skiljer lokalt ,finns område där arendatorn tar stödet bet en symbolisk summa(0 elr halva stödet tex)  & har billig mark,   vanligt är arrendet gratis mot att markägarn tar gårdstödet,i område med stor SK jordhunger,är det inte ovanl markägarn tar st ödet&+arrende 2g gårdstödet,bra för maskinhandlarn Banken &oljebolaget,  
2015-01-15 03:35
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.