Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
anderssonösa250

har en 250 ,6-hjuling...när man svänger så knäpper det till och traktordelen ruskar till lite...har totalrenoverat midjan men utan resultat,problemet är kvar...Gissar på framdiffen,nån som känner igen problemet? 
2008-02-23 16:58
FörfattareSvarDatum
fred Sv: ösa250

Vad har du för typ av midjelåsning. Min 250 reagerar på samma sätt. Jag har den gamla typen av midjelås där det är en kolv som greppar tag i en taggig krans på traktordelen.

Vad som händer är då att när man aktiverar åkmotorn och traktorn börjar a tt röra sig låssar midjelåset. Är det då lite i spänn är lastavkänningstrycket för lite för att dra undan kolven, när man svänger ökas hydraltrycket och kolven får tillräcklig kraft att låssa och traktorn kan ruska till.

Du borde dock höra varifrå n knäppet kommer om det är bak från midjan eller framaxeln.  
2008-02-25 12:56
andersson Sv: ösa250

ja du fred...jag har samma typ av midjelås men jag har kollat så att det inte "hakar"upp sej där...och där var det inget fel,och från midjan kommer det inget oljud,den är ju helt nyrenoverad...arborrad och nya lagerlägen ,även horisontallagringen ä r ny.Sen är det ju naturligtvis svårt att lokalisera vart såna ljud kommer ifrån,men det lutar nog åt fram diffen tyvärr...,den börjar bli billig nu ha ha...Tack för ditt svar förresten,lite svårt att få seriösa svar här nuförtiden..tack än en gång,h ör gärna av dej om du själv har nå funderingar kring 250...  
2008-02-26 19:31
mula Sv: ösa250

jag tror det sitter ett spett i midjan. 
2008-02-26 20:38
fred Sv: ösa250

Du får tappa ur oljan ur diffhuset. Då brukar det ge sig. Är oljan fin, bör det inte vara något, men är den svart och full av metallflisor brukar det bli dyrt. (Klen tröst dock). 
2008-02-26 23:02
andersson.. Sv: ösa250

he he...jo att det kan bli dyrt när det knäpper å knastrar är man ju van vid..huvudsaken man hitar var det är så man inte står och river i onödan. 
2008-03-02 14:38
andersson Sv: ösa250

du din mulsate...stick nån annanstans med dina fina lustiga kommentarer eller gå och köp en kalle anka tidning...du verkar ju ha den åldern... 
2008-03-18 16:50
andersson Sv: ösa250

jodå det var framdiffen som hade sagt tack för kaffet ha ha....men det finns ju reserv å få tag på  fortfarande som tur är.. 
2008-04-25 18:34
Lars. Sv: ösa250

Kontrollera så att kardanaxlarna sitter i rätt linje. Dvs att knutarna på samma axel sitter mitt för varandra,att medbringarna sitter mitt för varandra.
Deta är viktigt för att axlarna ska röra sig på rätt sätt. 
2008-05-03 09:50
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.