Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
JordägareVägsamfällighetsavgift

Hej!
Det ska bildas en vägsamfällighet där mitt lantbruk ligger. Min jord är utarrenderad och jag har läst att kostnaden i vägsamfälligheten får jag ta ut av arrendatorn.Någon som är i samma situation eller vet ngt i frågan? Det 5-åriga arrendekontr aktet går ut i år 2014, så jag förmodar att jag bör skriva in ngt i nästa kontrakt. Tacksam för synpunkter!  
2014-09-30 15:14
FörfattareSvarDatum
Helan& Halvan Sv: Vägsamfällighetsavgift

Jepp.Det har jag.Jag förmodar att lantmäteriet är inkopplat.För det är inget fastighetsägare gör själv.När det gäller din arrendator till din åkermark kan du ringa och fråga arrendatorsföreningen ,devet vad som du får införa i kontraktet.Finns det by ggnader också,?? tilljordbruket.  
2014-10-01 07:01
Jordägare Sv: Vägsamfällighetsavgift

Tack snälla för svar! 
Finns inga byggnader som arrendatorn använder, bara jord. Ska bli möte med lantmäteriet och vi har fått förslag på andelstal.Kostnaden för detta kanske jag inte kan kräva arrendatorn på, men sen de kostnader som kommer för att  "hen" använder vägen till mina åkrar. Vi använder den inte, så i det föreslagna andelstalet ingår bara "interna jordbrukstransporter, åker" ingen utfart från permanentbostad eller från fritidsbostad.Om nu det blir efter förslaget! Från byggnaderna ä r det utfart till allmän väg.
Fast jag undrar om "hen" vill betala mer?
Problemas, problemas med dessa vägar som kommunerna vill bli kvitt!

Får ta reda på vad arrendatorföreningen är för något.  
2014-10-01 15:00
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.