Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
UtternGårdar som ser ut som soptippar.

Ja, varför finns det så många sådana i detta avlånga land?
Det har jag undrat över många gånger.
 
2014-05-29 22:36
FörfattareSvarDatum
Slottsherre Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

Det är säkert många orsaker.Bland annat lönsamhet och avkastning på ivesterat kapital.Det går inte alltid att peka på den sittande lantbrukaren, även om han har ansvaret.Att ha oreda på gården är inte det samma som att ha oreda i gårdens ekonomi.Ibla nd är det tvärt om. En pedant döljer många gånger svagheten i sin gårds ekonomi med att ha välstädat och fin yttre miljö runt gården.  
2014-05-30 07:01
Vesslan Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

Det finns ett gammalt ordspråk som följer:

Om en person har rörigt på sitt skrivbord ser det oftast likadant uppe i skallen.
Men om det är tomt på skrivbordet, hur ser det ut där upp då? 
2014-05-30 10:31
von bonde Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

För mej finns ingen ursäkt att ha sin gård som en soptipp
Jag menar det är ju trots all en produktionsplats för livsmedel!!!!!!
Gris ,Kött,och mjölkgårdar skall absolut vara städade och med en god yttre och inre hygien,,Är det skitigt,fullt med brö te på gårdstunet,allmän oreda,så känns det tveksamt om sådana gårdar ska ha full ersättning???
Tänk er själva,,komma till ett slakteri,eller ett mejeri som ser ut som många gårdar gör,,vilket intryck får konsumenterna????
Nej,Rent och snyggt,som vi lken annan produktions plats som helst,Så ska alla livsmedels ochförädlings producerande enheter ha det,å inte som nån jävla soptipp  
2014-05-30 16:57
träpelle Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

jag producerar energi på min gård, får jag då möjligtvis ha lite ostädat ? 
2014-05-30 20:18
Meken Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

Under årens lopp som maskinmekaniker har man stött på flertalet skräckexempel.
Uttjänta batterier står travade på en hög intill en vägg, ensilageplast ligger  utspritt. Ytor där ingen vegetation växer på grund av oljespill.

Det är moder jord som  får betala priset.  
2014-05-30 20:21
Slottsherre Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

I min by fick en lantbrukare böta 10000 kr för att han ville ha rent och fint. han gjorde som alla andra ,ryggspruta med roundupp. 
2014-05-31 17:30
John Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

Det är INTE olagligt att spruta Roundup på hårdgjorda ytor!!! 
Däremot måste kommuner som sprutar Roundup på gator och gångar informera före och sätta upp skyltar. Både Malmö och Burlövs kommuner sprutar gator och gångbanor mm flitigt och regelbunde t även runt dagvattenbrunnarna.  
2014-05-31 22:33
eco-kalle Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

När tex mejeriet kollar en mjölkbonde så borde de räcka kolla mjölkrummet stallet&djuren,men de kan tex hänga uppsig på att skopor grepar &vagnar inte står rätt parkerade utan på kors&tvärs tala o dubbelmoral,&de helt ok låta låta en sk bonde bygga f ör 300kor fastän arealen passar för max 20&arrendera jord 1 till3mil enkel resa &Bränna Diesel på vägen,  
2014-05-31 23:34
Slottsherre Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

Det är skillnad på kommuner och lantbruk.De har inga Tvärvillkor att följa. Hoppas det nya stora partiet,i städerna, miljöpartiet,börjar arbeta utanför sin egen dörr först. 
2014-06-01 07:56
John Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

I tvärvilkoren finns inga regler om sprutning av Roundup på hårdgjorda ytor. Jag har tyvärr själv varit i kontrollbranchen till alldeles nyligen...

Missförståndet om "förbudet" som folk tror på är som vanligt fabricerat av LRF i deras sjävpåtagna  roll som miljöpolis i sin intelligensbefriade lunta med benämningen "Miljöhusesyn"  
2014-06-01 12:33
Slottsherre Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

LRF s miljöhusesyn kan åka till soptippen om jag fattar det rätt. Vi som inte lagrar några livsmedel och ingen djurproduktion kan glömma detta. 
2014-06-01 13:13
John Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

Det finns ytterligare orsaker till skrönan om "förbud" mot Roundup på hårdgjorda ytor. Väldigt många tjänstemän på kommunerna påstår att det är så vid sina tillsynsbesök på växtodlingsgårdar. Kommunerna får ha policy och rekommendation om olika frågo r och i detta sammanhang brukar exempelvis Lunds och Landskrona kommuner komma med sina tvärsäkra "lagar" om att Roundup inte får användas på gårdsplanen.  
2014-06-01 22:17
greta Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

på fredag kommer det att se ut som rejäla soptippar utanför kommunkontoren i sverige 
2014-06-03 12:00
Grisor Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

Det nämns tvärvillkor. Vill bara informera om att det INTE finns tvärvillkor i hela EU...  
2018-10-21 19:42
Grisor Sv: Gårdar som ser ut som soptippar.

Dessutom skall ALLA avdrag prövas rättsligt, med det skiter Länsstyrelse och jordbruksverk i. ÖVERFÖRMYNDERI mina vännerrr  
2018-10-21 19:44
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.