Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
NiklasArrende

Vi söker arrende av åkermark runt omkring Skärplinge/Tierp i Uppsala län. någon som känner till något eller har förslag på forum? 
2014-03-28 01:13
FörfattareSvarDatum
Stor bonde Sv: Arrende

Vänta till nästa år.2015.Då finns det hur mycket åkermark ledigt till arrende i ersättningsområde 1. 
2014-03-28 07:10
Niklas Sv: Arrende

Tänker du på bidragsregler, eller hur menar du med mer nästa år? 
2014-03-28 12:10
Stor bonde Sv: Arrende

Det måste väl vara känt att stödrättigheternas värde ändras enligt liggande förslag och att ersättningsområde 1 sjunker regält.Alla ettåriga avtal sägs upp 14 juli i år.Längre avtal får vänta till avtalet går ut. 
2014-03-28 18:10
Niklas Sv: Arrende

Ja tack för förtydligande, då tänkte vi lika,,
Destovärre är att vi hör till Omr 4 vilket ger nästan motsatt effekt. 
2014-03-30 13:05
Stor bonde Sv: Arrende

Ja det förstår vi alla i ettan.Själv har jag 4 ettåriga arr. avtal som jag måste säga upp till 14 juli i år. 
2014-03-30 20:12
Lill bonde Sv: Arrende

Själv kör jag alltid i 2an, det brukar bli bäst så 
2014-03-30 21:39
Niklas Sv: Arrende

Har suttit ganska mycket och läst sista månaderna hur de tänkt sig. Det enda som verkar säkert är att myndigheter är de enda som kommer undan med den formen av förseningar och minst sagt bristfällig framförhållning på informationen. Tror nog inte att  någon verksam har det särskilt trevligt med dagens omöjlighet till långsiktig planering.

Det som i slutändan känns som en gemensam situation är väl ändå att när intäkt per ha går ner måste arealen på något vis utökas, givetvis med arrendenivåer e fter förutsättning. Om inte annat för att fortfarande täcka kostnader för maskiner och personal.

För att vi skall ha optimal beläggning på maskinerna skulle vi behöva runt 200 hektar till. Med en minst sagt seg marknad både för fastighetsaffärer o ch för arrenden ställs här frågan hur ni gjort för att komma över arrenden. Har ni några förslag när de självklara grannarna redan konsulterats?


   
2014-03-31 09:44
John Sv: Arrende

Ditt problem är lätt att lösa Niklas! Byt till lite mindre maskiner så behöver du inte förstöra lönsamheten för dig själv och andra genom att lägga idiotbud på arrendeledig mark. 
2014-04-01 10:03
amazonas Sv: Arrende

varför inte köpa mark så du slipper vara ett hyreshjon ? 
2014-04-01 13:32
Niklas Sv: Arrende

Ang mindre maskiner skulle det belasta verksamheten hårdare med mindre rationell odling.
De utökade personalkostnaderna stiger fortare än vinningen av minskade kapitalkostnader som blir enda riktiga vinsten vid bruk av mindre maskiner.
Sägas måste  väl endå tanken var att gå framåt.

Ang att köpa mark har jag en liknande problematik även om det är andra orsaker.
Vi bortser från affärer med 4ha där man får ett dyrt hus på köpet. Alternativt  "väldigt gles" skog. Så har det senaste 2 åren bara  gjorts 2 affärer med mark med vettig arrondering. Detta innom ca 2,5 mils radie...
Har inte riktigt bestämt oss om acceptabla avstånd, men det vore bra mycket trevligare att slippa stortrailer för att flytta mellan åkrarna...  
2014-04-02 10:17
amazonas Sv: Arrende

det kostar på att vara storbonde, skomakare bliv vid din läst.... 
2014-04-02 14:54
John Sv: Arrende

Ja eftersom du är född torpare så är det bäst för alla om du fortsätter att vara det, istället för att förstöra fastighets och arrendemarknaden för andra. 
2014-04-02 15:18
Niklas Sv: Arrende

John: intressant med den typen av uttalanden som utan att skaffa sig kännedom om verksamheten tror sig veta någonting.
Utöver det en attityd som troligen både har och kommer ställa till det för dig i vardagliga livet. 
2014-04-02 20:12
John Sv: Arrende

Mina tankar går genast till mina stackars kollegor i Skärplinge-Tierpstrakten, Frid vare med er! 
2014-04-02 20:28
Baronessan Sv: Arrende

Niklas ursäkta jag lägger mig i Forum-diskussionen,men har du funderat någon gång på lämna sverige?,För typ baltikum el canada  där kan man köpa marken för nästan vad arrende kostar i skåne el lite + m byggnader,känner några där som tycker de mera lö nsmt odla jord som ger 2-3 ton vete än 10 i skåne,  
2014-04-03 19:04
John Sv: Arrende

Tierp ligger inte i Skåne, det ligger nog någonstans åt Stockholmshållet eller någon annan fäbodstrakt norröver... 
2014-04-03 22:09
Baronessan Sv: Arrende

John jag gav bara ett exempel på prisnivå på arrende jord i skåne nästan lika hög för ett års arrende som köpa jord i vissa länder tex ukraina har priset på gårdar fallit nu,&om  ant bara kortsiktigt vem vet de,vill man växa &ha big farming finns bät tre förutsättningar i andra länder,  
2014-04-04 06:58
Niklas Sv: Arrende

Tyvärr ligger det väl mycket i det ni nämner.
Sverige har andra prisnivåer än många andra länder, och i alla fall jag får en känsla att det kommer fortsätta länge att ligga på riktigt olika nivåer.
Framåt är det inte omöjligt att man skulle sätta s ig och räkna på satelitverksamhet även i andra länder, vilket säkert skulle kunna ses som lönsammare än Sverige. 
Vad än ekonomin säger sä är det här vi bor, landet vi är uppväxta i och det som gäller i alla fall för min del:  Jag är inte bekväm med  tanken att på heltid flytta härifrån. bra mycket heldre jaga kringlösningar och hitta nya sätt att utveckla arbetet.

Hur är det här inne vill och lyckas ni tänka uteslutande ekonomiskt eller blir även era tankar ifrågasatta av den egna känslan f ör landet och orten?   
2014-04-06 09:37
Stor bonde Sv: Arrende

Och i ersättningsområde 4 och 5 är det markägarna med ettåriga arrendeavtal som skall vara uppmärksamma och säga upp sin arrendator den 14 juli 2014.Det är tur för mig som arrendator med bara 4 ettåriga avtal,för lita på politiker det kan man inte.De t kan bli vad som hälst.  
2014-04-10 08:53
kontroll Sv: Arrende

enligt nya arendebestämelser utfärdade av EU så får inte det årliga arendet på en utarenderad yta ej överstiga 20 procent av arealstödet. 
2014-04-10 16:30
Stor bonde Sv: Arrende

Det vore bra om det var så.Men det är inget svenska politiker har tagit upp.Utan ett lika stöd i allafem ersättningsområdena.Så är förslaget. 
2014-04-10 17:44
baronessan Sv: Arrende

Hej Niklas, Hur är det här inne vill och lyckas ni tänka uteslutande ekonomiskt eller blir även era tankar ifrågasatta av den den egna känslan för landet och orten? de blir den ju,annars hade man nog lämnat landet,är ett stort steg bryta upp,& flytta ,inte så komplicerat för den som bor i en lägenhet kan alltid återvända,sverige är väl som de är för närvarande ett rätt bra fungerande land,&vi är ungefär självförsörjande till ca 5-6milj & de bor väl drygt 9milj,så de är väl bra förutsättningar  pr odusera mat,även om importerad lågprismat kommer in i mängder,       
2014-04-10 23:43
Pellemania Sv: Arrende

Niklas! Sälj din mark till en Holländare eller en galen kommunpolitiker som bygger ett köpcentrum, parkeringsplats eller äventyrsbad. Starta maskinstation om du vill åka fram och tillbaka med din traktor och redskap efter. Garanterat med lönsamt än a tt driva eget bonderi.  
2014-04-11 10:01
Niklas Sv: Arrende

Av allt som skrivs kan man väl sammanfatta det som att framtiden med olika stöd är minst sagt ovis, och att detta i förlängningen även givetvis påverkar arrenden.

Sverige är i stort ett  bra land de flesta av oss vill bo i.
Beklagligt är väl bara  brysselkålen med regler som praktiseras på olika vis av våra kära politiker som sällan verkar se särskiljt stor del av bilden.
Ska EU få påverka oss måste väl Sverige kunna påverka EU i alla fall så pass att vi inte får det  omöjligt att konkurrera  på anständiga vilkor.
Jag ser gärna regler för bästa möjliga djurhållning mm.
När skillnaden i storlek och förutsättningar för bidrag överstiger resultatet för hela verksamheter  tycker jag nog att det är dax att börja fundera vad som inte riktigt  stämmer.

Att ha ett självförsörjande land när det gäller t.ex. mat, vilket även skulle leda till högre sysselsättning borde vara önskvärt även för politiker.

För egen del ser jag det nästan som en del av ett samhällsansvar att sträva efter ett  hållbarare jordbruk bedriver på ansvarsfullt sätt.
För mig ligger en stor del av intresset för verksamheten i att bruka marken som många generationer gjort tidigare. Om villkoret för att driva ett fungerande jordbruk är att emigrera skulle stor del  av mitt driv gå förlorat. Om endast ekonomiska aspekter skulle kvarstå känns det riktigare att endast ha legokörningar eller helt byta bana till lönsammare verksamhet.
Kruxet kvarstår dock; Känslorna och viljan.

Måste avsluta med en upprepad frå ga:
Är det någon som har några förslag var man skall titta, eller t.o.m annonsera för att komma över arrenden, hur har ni gjort?  
2014-04-14 10:47
Hilding Sv: Arrende

Jag tänker åtminstone inte arrendera ut min gård till någon som annonserar efter jord nu när det börjar bli dags. De som annonserar efter jord och letar desperat är de som brukar gå i konkurs! 
2014-04-14 14:29
baronessan Sv: Arrende


Är det någon som har några förslag var man skall titta, eller t.o.m annonsera prova med  här på lantbruksnet under åker& el fastigheter,Jordbruksaktuellt kan vara bra,för den får alla jordägare &,kan även ge m lappar  på anslagstavla finns i de fle sta matbutiker,även om Eu ans inlämmnad kan de vara läge så här (5 i 12) för att komma över arrenden,Niklas hoppas du lyckas, mvh  
2014-04-14 20:02
Stor bonde Sv: Arrende

Gå med i Sirius logen. Det mesta verkar vara uppgjort där.Är själv inte med. 
2014-04-14 21:26
John Sv: Arrende

Glöm Sirius orden inte fan snackar vi om arrenden där inte. Där utförs viktigare saker...
Kanske Rotaryfånarna snackar om sånt de har ju gul overall på sig! 
2014-04-14 22:22
Niklas Sv: Arrende

Jag tror jag varit lite otydlig, för nya arrenden stämmer det att det minst sagt är lite sent att planera för 2014. Tanken är väl mest inför 2015 med eventuellt tillträde för höstsådd. Bara det finns utsäde vore det givetvis trevligt med något extra  redan nu, men tyvärr ingenting jag längre räknar med då vi planerar att börja så om ca 2veckor
"baronessan" jag får tacka för ett par bra förslag jag ska testa.  
2014-04-15 02:35
Niklas Sv: Arrende

Sirius var som ovan nämns tydligen inte rätt forum även om jag kanske kollar, lokala Rotary hade i alla fall tidigare tyvärr inget att bidra med.
Uppskattar alla förslag och idéer
 Ska jag säga det blir jag i alla fall förvånad över hur besvärligt  det verkar bli när "de närmsta" redan är tillfrågade. Brukar det vara så besvärligt att hitta mark, hur lång tid har det tagit er andra som skaffat arrenden?  
2014-04-15 02:45
Stor bonde Sv: Arrende

De arrende som var lediga i min trakt denna vinter eller höst 2013 var det Swedebank som bästämde om .Själv avstod jag på grund osäkerheten med stödet 2015.Men tillfrågad blev jag.Vill inte vara kk 2016. Nu talar jag om ersättningsområde nr.1. 
2014-04-15 08:20
John Sv: Arrende

Det där med lappar ska du prova Niklas! Sätt upp lappar på urologen och hjärtmottagningen, får du inget napp så kan jag köpa Fendt 936an av dig! 
2014-04-15 09:23
Niklas Sv: Arrende

Tyvärr har jag ingen fendt... 
2014-04-15 09:39
Pellemania Sv: Arrende

Niklas!
Ursäkta men om du ska bruka marken som generationer innan dig gjort kanske du ska läsa på lite om agrarhistoria. Traktorn är en ganska ny företeelse. Tidigare var det torpare, hästar och oxar som stod för bonderiet. Sälj dina maskiner och kö p en nordsvensk, dom är visst utrotningshotade.  
2014-04-15 19:40
eco-kalle Sv: Arrende

Typ Amish är lite annorlunda har tex motor att driva rundbalspressen med,men de är en bred harv de har bakom sina hästar tex(youtube film),en &annan gräsklippare drages med Häst i sverige, tack vare Amish &några till har hästredskapen utvecklats ,tev ligt för den som kan hantera en häst(ar),vad säger du John som var på jakt efter Fendt 936  den funderat på dra din ogrässpruta m hästar  
2014-04-16 10:18
isabelle Sv: Arrende

jag är en häst och min husse kör mig med tömmarna bestämt över hjorden så den plöjs i fina fåror, sedan sår han i skåran och sedan växer det upp. vi kör uteslutande ekoligist med gmo som bas. 
2014-04-16 12:35
eco-kalle Sv: Arrende

 detta forum är kul här är både muppar&Tuppar ,Isabelles Husse är du en påskkärring, ekologiskt med gmo köper ni utsäde av monsanto?,detta forum är uppe i 36 ska de bli de längsta 100 + vad säger du John? de är ännu lagom giftiga kommentarer 
2014-04-16 18:33
John Sv: Arrende

Du nämnde något om att spruta med häst Ekot-Kalle. Jag har faktiskt en hästdragen spruta som vi brukar köra och spruta med på "lantliv på farfars tid" tillställningar. Detta är mycket uppskattat, det brukar bli en liten svag arom av Parathion i lufte n och många äldre mins doften med ett leende.  
2014-04-16 20:59
eco-kalle Sv: Arrende

Den Häsdragna sprutan anv aktivt på 40-50 talet el kanske innan också?, ogräsförekomsten ,i stråsäden kom väl när man började med direktröskning& ogräsfröna blev utspridda till skillnad från när man tröska med sk stationär tröska typ hemma på gårdspl anen el logen,kommer ihåg tidigt 70 tal att doften från ogrässprutade fält var kvar länge,inte någon sade direkt något om gift,  
2014-04-16 23:12
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.