Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
JanneSmåhusenhet och lantbruksfastighet.

Vi är sedan ett par år ägare till ett litet lantställe med boningshus, hönshus,lagård osv plus lite åkermark ca 3ha.
Ursprungfamiljen livnärde sig på höns och fiske fram till slutet på 80-talet. Därefter såldes stället, dock har marken odlats men dj uren togs väck.
De senaste 8 åren har inget brukats utan endast boende som vilken tomt som helst.
Deklarationen kommer under benämningen "Småhusenhet"
Jag antar att den tidigare deklarerats som lantbruksfastiget men är förstås inte säker.

Frå gan: Går det att på ett enkelt sätt åter registrera fastigeten som lantbruksfatiget utan att för den skull bedriva ett ekonomiskt jordbruk?

Anledningen till frågan är att precis som en annan tråd här inne så är jag lite sugen på att fråga grannarn a om jag kan få köpa loss lite skog som gränsar mot oss.

Om jag inte mins fel så sa lantmäteriet att det förelåg hinder för "Svensson" att köpa skog ( i alla fall för två år sedan) i samband med att jag talade med dom om gränser osv.

Tacksam  för råd, gärna tips på länkar eller litteratur i ämnet.  
2008-02-07 20:22
FörfattareSvarDatum
Mula Sv: Småhusenhet och lantbruksfastighet.

Vill nog ha nåra Daler för å tala om hur att göra,vad sägs om halva priset av LRF konsults taxa.....Eller?????????????? 
2008-02-08 19:50
Snåltorparn Sv: Småhusenhet och lantbruksfastighet.

Tror att det blir svårt att få fastigheten införd eller återförd som lantbruksenhet igen eftersom det bara ingår 3 ha jord.
Hade varit bättre utgångsläge om det ingått några ha skog istället. 
2008-02-08 19:57
göran-mula Sv: Småhusenhet och lantbruksfastighet.

kila över till göran och be om råd, han vet hur man skall sko sig samtidigt som han och det röda gänget låtsas vara en bättre sorts människor. 
2008-02-08 20:23
Mula Sv: Småhusenhet och lantbruksfastighet.

Nej det går inte att omtaxera, annat än om du köper till rejält med mark så att det är realistiskt att tro att det bedrivs jordbruk på den aktuella fastigheten. 
2008-02-08 21:36
Snåltorparn Sv: Småhusenhet och lantbruksfastighet.

Ungefär något sådant, Mula.
Fråga grannen om du får köpa till lite skog (5-10 ha eller mer) och i samband med detta så provar du att omtaxera hela klabbet.

Fridens liljor/Snåltorparn 
2008-02-09 16:40
Momsmula Sv: Småhusenhet och lantbruksfastighet.

Vilka förutsättningar måste vara uppnådda för att få rätt till momsåterbäring i småbruk med några få hektar mark (skog/åker)? 
2008-02-09 18:44
Snåltorparn Sv: Småhusenhet och lantbruksfastighet.

Har du 3 ha med fin skog runt kåken så är det lättare att få direkta inkomster av fastigheten utan större investeringar, men med åkermark är det oftast tvärt om.
Därför är det lättare att taxera om en hobbyskogsfastighet till lantbruksenhet.
Mixat  minimum?, tja, fifty-fifty skog + åker om ca 5 ha så borde saken vara klar, men räkna inte med att kunna göra några svindlande avdrag på den arealen.  
2008-02-09 22:05
Glen Sv: Småhusenhet och lantbruksfastighet.

Hej,

Jag har en fråga under samma kategori tror jag.
Jag och min sambo har köpt ett hus som enligt Lantmäteriet kommer att klassas som "boningshus" eller något sådant. Vi har 2 ha mark till precis runt om huset och ladgården.

Och det är väl ru nt 2ha gränsen går för lantbruksfastighet?
Vilka är det som styr över detta? Vi vill få det taxerat som lantbruksfastighet men alla inblandade verkar bara vilseleda oss.

Hur skall vi göra?

Tusen tack.
  
2013-02-05 10:04
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.