Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
TrotterHästgård sökes

Hästgård med stall och bostad samt möjlighet till körvägar sökes i örebro län.  
2014-02-27 20:51
FörfattareSvarDatum
Daniel Sv: Hästgård sökes

Du får inte köra med dina hästar på andras vägar! 
2014-02-28 09:40
Trotter Sv: Hästgård sökes

allemansrätten ger mig möjlighet att köra där jag själv vill !! behöver inte fråga någon om lov. 
2014-02-28 20:13
baronessan Sv: Hästgård sökes

Köper du din gård m egna vägar ,så bestämmer du över dig själv , tycker inte om de här m allemannsrätten,känns som ett intrång, för markägaren , så generöst för ((besökaren)) tror jag inte många länder har de som i sverige någon som vet?   
2014-03-01 13:23
bertil Sv: Hästgård sökes

håller med daniel . du är välkommen ut på landet . men tro inte du kan göra som du vill . 
2014-03-01 20:43
Trotter Sv: Hästgård sökes

trevligt forum. Tack för tipsen ! 
2014-03-03 21:28
baronen Sv: Hästgård sökes

Jag har långa ridvägar på mina marker.Men så ligger det en avstyckad gård längs en väg, och det är en djävul för han säger nej till ridning förbi hans fastighet och han är delägare i vägen.Där får hästarna vända. Håller med Bertil i hans inlägg. 
2014-03-04 08:54
Lars Sandberg Sv: Hästgård sökes

             Info till köpare av hästgård i Jämshög (Olofströms kommun.)


Hej.
Jag började min hästkarriär tidigt. Jag var väl en sådär 10-11 år när jag började rida hemma hos farfar.
Min farfar hette Julius Sandberg och drev Tåkasjö Gård strax  norr om Olofström.
Farfar var en s.k Hästkarl, och hade många hästar. De användes både i lantbruket och i skogsbruket där.  1969 fick min farmor ett arabföl av Julius i present. Det var denna arabvallack som jag lärde mig rida på. Så fantastiskt de t var att ge sig ut helt ensam i naturen och upptäcka små stigar och vägar. Man kände sig som en cowboy.  I och med att jag tillbringade så mycket tid med hästarna så förstod jag allt mer deras behov av utrymme och bete. 
1993 köpte jag en litet hus  i Rosenfors Jämshög på grund av det fria läget.  Det fanns "byggplaner" redan då, men då gällde det bostadshus uppe vid den gamla banvallen. Detta tyckte jag var helt okey, trevligt med lite grannar.
När vi fick höras talas om "Hästgårdsplaner", tr odde vi först det var ett skämt.
Jag skriver nu detta för att jag har god lokalkännedom och vill informera blivande köpare om Rosenforsområdet och kommunens försök att sälja värdelös mark och lura blivande hästgårdsköpare.
Här är några viktiga punk ter ni bör känna till.
Kommunen påstår att det finns "goda ridmöjligheter i området". Det finns det inte.
Området gränsar mot Halens natureservat (Natura 2000) där det finns vandringsleder för människor. Här får inte hästar ridas/köras enligt allem ansrätten. Länsstyrelsen har heller inte gett några dispenser för ridvägar i området. 
Enligt Transportsstyrelsen får inte häst färdas på gång eller cykelbanor. 
Kommunen säger sig "se genom fingrarna" men vid en kontroll skulle de ridande avvisas  från vissa delar av området. Skyltar borde sättas upp om "förbud mot ridning på cykelbana" men detta är inte gjort. 
2009 skrev ett hundratal grannar på en lista att de inte vill ha hästgårdar som granne. Hästägare boende i trakten anser att planern a är orealistiska.

MVH Lars Sandberg Jämshög  
2016-04-20 20:10
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.