Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
ericafoder

vad är bäst foder till rid hästar hö eller ensilage . pratar man med foder rådgivare så får man olika svar . nu vill jag ha råd av kunniga bönder som lever i verligheten . har tolv hästar dom får ca 12 kg grovfoder + mineraler om dagen .kraftfoder st ötar vi till med om vi arbetar med dom mycket  
2014-02-07 08:22
FörfattareSvarDatum
John Sv: foder

Hö är det problemfria alternativet. Ensilage ger en fjärdedel av hästpopulationen olika grader av magstörningar. De tål inte så stora mängder mjölksyra som ensilaget innehåller och det är ett ganska onaturligt foder. Ensilage är dock bättre än icke p rofessionellt torkat hö! Du verkar kunna en hel del om foder eftersom du inser att en häst ska äta grovfoder och helst inte kraftfoder.  
2014-02-07 10:45
erica Sv: foder

tack John för ditt svar. köpte min första häst när jag var nio år för egna in arbetade pengar jag sålde jultidningar hjälte min granne på hans gård fodrade kalvar å sopade plockade ägg å mycket mer. en dag kom han till mig å sa att jag fick köpa en a v hans hästar å va glad jag blev .men det var på ett villkor att jag aldrig fick sälja den . å det löftet höll jag .när jag blev 23 år lämnade charly jorde livet 18 år gammal. tölpen som min granne kallades sitter nog i himmelen (dog för 3 år sen )i  hop med charly å tittar på mig.om han levat i dag så hade han nog med sagt hö  
2014-02-08 10:59
Ekoboy Sv: foder

Tycker hösilage vore det ultimata, men svårt få bästa kvaitet 
2014-04-29 19:49
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.