Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
frågvishårdpress kontra löspress

att det är någon skillnad i hårdheten mellan ovanstående pressar begriper jag, men kan någon ge mig en tydlig skillnad, de verkar ju se likadana ut då man ser salubilder på dom 
2008-02-03 18:00
FörfattareSvarDatum
pressmula Sv: hårdpress kontra löspress

Skit i hur pressen ser ut,du vet ju redan skillnaden mellan balerna,lös press balerna är något större 
2008-02-03 18:36
frågvis Sv: hårdpress kontra löspress

ja ja det svaret blev man ju inte så mycket klokare av, vad är det för fördelar med den ena eller den andra, ge lite kött på benen. 
2008-02-03 18:40
zlatan Sv: hårdpress kontra löspress

dom har ju samma konstruktion, men löspres bara ´´packar´´ ihop maerialet till en stor lätt bal med lite innehåll. dom hårdpressade ´´pressar´´ ihop materialet till en jämnare och mycket tätare bal. som innehåller mycket mer material en den löspressa de. nu kan man ju också ställa in trycket, så det går att justera. vet dock inte hur det är på löspres då jag aldrig använt en sådan.  
2008-02-03 19:19
frågvis Sv: hårdpress kontra löspress

tack zlatan, det låter som om en hårdpress är det man skall satsa på. 
2008-02-03 20:19
John Lenin Sv: hårdpress kontra löspress

En hårdpress skär av materialet vid varje kolvslag och packar balarna ganska mycket och jämt men en löspress tråcklar ihop materialet lite lätt här och där till stora tunna och oformliga sjok som knappast kan kallas för balar 
2008-02-03 21:40
Kalle Sv: hårdpress kontra löspress

löspress är inget att satsa på 4-5 vagnar löshö motsvarar en vagn hårdpressat. Däremot skulle jag nästan vilja påstå att det är obligatoriskt med fläkt till hårdpressat då det är rätt mycket vatten man får med även om man torkar det ordentligt, vilke t inte är det lättaste med pissevädret som är varje år.
Men som sagt och tidigare nämt. Vill man slippa en massa extra arbete med att flytta runt balar som enbart tar onödigt stor plats så är det hårdpressat man ska satsa på.  
2008-02-04 09:09
johnne Sv: hårdpress kontra löspress

Jag håller faktiskt inte med alla här.Du kan visst få fina fyrkantiga balar av en löspress,en liten justering på pressen och det viktigaste av allt:STRÄNGEN! Det ska vara tjocka runda jämna strängar.Det bästa med en löspress är att höet behöver inte  vara kruttort till skillnad från hårdpressen.Ska man sen ha fläkt så förstår ja inte slöseriet med energi,fläkt funkar ju bara bäst till löspressade balar inte till staplade hårda (tegelstenar)Har själv två löspressar och dom funkar kanon.men smaken  är som baken....  
2008-02-04 09:40
Kalle Sv: hårdpress kontra löspress

frågvis om det är lite ( 
2008-02-05 08:54
Mula Sv: hårdpress kontra löspress

Ja det går å få jättefina balar från en löspress,men man måste andvända spett för att det ska bli perfekt,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 
2008-02-05 19:39
Mula Sv: hårdpress kontra löspress

Vad ska du ha spettet till? 
2008-02-05 20:34
Mula Sv: hårdpress kontra löspress

Ja du vet, spettet ska ju bara finnas med å hota dom balar som inte blir bra,,,,,,, 
2008-02-06 07:06
Pressad Sv: hårdpress kontra löspress

Jag hoppas jag kan förtydliga och tillföra något till tidigare svar.
Hårdpress: både pressar och skär balen vilket ger en välformad lättpackad bal, maskinen är dyrare, tyngre och mer komplicerad.
Hårdpress kräver mycket torrt hö för att inte balarn a skall bli dåliga, en hårt pressad bal är inte lätt att torka i efterhand.
Balvikterna varieras normalt mellan ca 5-30 kg. Om balarna skall transporteras/säljas är detta rätt val.
Löspress: Enklare billigare maskin med normalt lättare balar "hökn ippe med snöre runt" i värsta fall, men med bra strängar osv kan balarna bli rätt så bra. Balarna går att torka på skulltork nästan som löst hö vilket underlättar i vår regnperiod(sommar) men är inte realistik om man har mycket hö och skall transpor tera det någonstans. Löspress kanske mest skall ses som det alternativ till löst hö på hösvans/självlastarvagn som det en gång var.

Hoppas det här var till någon hjälp. 

  
2008-02-07 00:26
frågvis Sv: hårdpress kontra löspress

tack till pressad, ett utomordentligt bra svar, men nu kommer en följdfråga
kan man med en hårdpress, pressa något mindre hårda balar ? 
2008-02-07 07:17
HF Sv: hårdpress kontra löspress

Då kanske du ska fundera på mediumpress.Inte så vanlig men definitivt ett alternativ för dig som vill ha ett mellanting. 
2008-02-07 13:49
Kalle Sv: hårdpress kontra löspress

frågvis det är fullt möjligt att pressa lösare balar. Dock kan jag inte svara på om de blir tillräckligt löspressade för att vara lätt torkade. Exempel på motsatsen är när man pressar halm då gör man så att de blir så hårda som möjligt för då får man  mer i balen, tråkigt att stapla fjädrar.
Frågan är egentligen hur många ha du ska pressa är det inte mycket ( 
2008-02-08 02:21
frågvis Sv: hårdpress kontra löspress

fritidsbonde med välavlönat arbete utanför mina 10 ha men vill hålla på bara för att trivas med livet, således små mängder. 
2008-02-08 20:31
Nybben Sv: hårdpress kontra löspress

Om du har en skulltork kan du läsa, "meddelande nr 403" från jordbrukstekniska institutet "skulltorkning av balat hö". Det finns mycket annat intressant att läsa i deras meddelanden om man vill, tex hur man bygger en effektiv tork. (för hö, ej mä nniskor :))

Spett används om man vill häsja sitt hö, men vem vill egentligen det?  
2008-02-09 20:13
Pressad Sv: hårdpress kontra löspress

Ja visst går det att ställa in olika hårdhet på balarna även med en hårdpress, men det finns en gräns när inte balarna längre håller ihop, men gör man dom även kortare så kan det bli väldigt löst och samtidigt hålla ihop.

Med tork, väl staplade lä tta balar kan man även torka balarna efter pressningen till en viss gräns, men det är alltid lite mer riskabelt.  
2008-02-17 22:52
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.