Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Anne-Liebortgång av ägaren vad händer då?

Hej finns det någon där ute som vet vad som händer med ett arrendekontrakt när en ägare till mark och gård går bort och gården styckas av och säljs till ny ägare? 
 
2013-08-26 14:21
FörfattareSvarDatum
John Sv: bortgång av ägaren vad händer då?

Det händer inget, du som arrendator har besittningsskydd mot jordägaren oavsett vem det må vara! 
2013-08-26 15:23
Anne-Lie Sv: bortgång av ägaren vad händer då?

Men det e jag som köpt gården av jordägaren och han i sin tur arrenderar ut sin mark till en som brukar den. så arrendet är mellan de två. Men i det kontraktet står att den som arrenderar disponerar en del av VÅR maskinhall??  
2013-08-26 15:37
John Sv: bortgång av ägaren vad händer då?

Vill du disponera marken och maskinhallen själv så får du säga upp arrendatorn vid RÄTT tillfälle och begära självinträde. Framtill arrendatorn har lämnat arrendestället har du inte tillträde till den utarrenderade maskinhallen. 
2013-08-26 21:35
Anne-Lie Sv: bortgång av ägaren vad händer då?

Tack John! Men om han utnyttjar dubbelt så mycket av maskinhallen som är skrivet i kontraktet då? Visst kan väl jag kräva en hyra utav honom då? på resterande kvm? Eller helt sonika använda det själv? 
2013-08-27 10:49
Bonde Sv: bortgång av ägaren vad händer då?

Jag tycker arrendatorn gör fel. Han kan diskutera med dig,och mycket väl gå utanför vad som är skrivet och låta du som ägare få den del av maskinhallen som ingår i markarrendet.Som arrendator hade han tjänat på detta.Att vara tillmötesgående. 
2013-09-01 07:02
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.