Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
TorparnFår man köpa lite skog?

Vi bor på en liten gård på 2,5ha, inte aktivt men med en hobbyvall och ekonomibyggnader osv. Tyvärr väldigt lite skog förutom ett litet bestånd av björk plus åtskilligt med ek.
Jag är sugen på att få lite mer skog för ved och ev något virke då och d å i väldigt liten skala.

Min mark gränsar mot tre olika ägare varav en har mark utspritt i små och större lotter i området och två av dessa ligger på varsin sida om min mark.

Jag vet att han försökt sälja tidigare i klump men fick inget vettigt  bud tydligen.

Finns det något juridiskt hinder att jag som civilist köper loss två lotter? Hur kan man komma runt det i så fall?  
2008-01-24 08:47
FörfattareSvarDatum
Lainde Sv: Får man köpa lite skog?

Borde gå alldeles utmärkt att göra en sk "fastighetsreglering", till ditt befintliga markinnehav gällande de lotter som grannen ev?, kan tänka sig sälja.
Har skiftena dessutom egna fastighetsnummer så behövs ju inte ens reglera, utan då är det bar a att plocka fram slantarna och handla.

Mer om sk "fastighetreglering" hittar du på Lantmäteriets hemsida.


  
2008-01-24 09:15
Torparn Sv: Får man köpa lite skog?

Ok det låter ju lovande, skifterna har dock samma fastighetsnummer.

Tack för tipset!
Nästa fråga blir ju vilken peng det kommer att handla om, han är en STOR brukare med den egna gården flera mil bort i en annan kommun, och varför han en gång köp te den här "upphackade" fastigheten vette sjutton.

Jag är tyvärr helt novis på skogsekonomi och har ingen aning om vad som är vettigt att betala, Det är rätt kuperat med berget i dagen på stora ytor och därimellan hyfsade ytor generellt med redi ga furor med 40cm stammar och mellan dom mindre granar i 1-1,5m höjder. 
Går man benhårt på virkespriset eller finns andra faktorer med i priset?
  
2008-01-24 15:20
Trä Mula Sv: Får man köpa lite skog?

Skogspriserna når nya rekord varje år, det är väldigt långsiktiga köp och min erfarenhet är att marknadsvärdet är ungefär det dubbla värdet på det avverkningsbara skogsinnehållet. 
2008-01-26 01:00
Lainde Sv: Får man köpa lite skog?

Vad är då värdet på den avverkningsbara skogen, Trä Mula?.
Jag vill gärna veta grundpriset x 2 = marknadsvärdet. 
2008-01-26 20:54
Torparn Sv: Får man köpa lite skog?

Angående värdet, gör ni era virkesmätningar själva parallellt med uppköparna när ni köper/säljer skogsfastigheter eller litar ni blint på mätkonsulterna?

Om ni mäter, tipsa gärna om en vettig handledning.
Som  bok eller länk. 
2008-01-27 11:47
Lainde Sv: Får man köpa lite skog?

Givetvis ska du kolla så att taxeringen stämmer om du ska köpa.
Mer om taxering hittar du nog på tex Skogsstyrelsens/Skogforsks hemsidor.
Ett tips om du känner dig osäker?, är att anlita någon som kan värdera det tilltänkta skogsköpet åt dig.
Kost ar säkert en slant, men eftersom det är frågan om ett regelrätt köp, alltså ej anbud eller annan skit, så kan det ju vara värt pengarna.
SÄF kan kanske hjälpa dig?, eller någon på Skogsstyrelsen?.

Ring och fråga.
  
2008-01-28 00:16
prismulan Sv: Får man köpa lite skog?

skit i skogsinnehåll osv, lyssna inte på de jävla träpatronerna, stirra dig inte blind på att köpa till "rätt" pris, betala så mycket eller lite bara det känns rätt för din egen del, tiden kommer att kompensera dig så du blir nöjd.
det är ju jävli gt kul att vara i sin egen skog och att bara trivas, kanske gömma en brännvinspava i någon gammal ek och va lite på kanelen då man kommmer hem på 4 hjulingen med vedvagnen efter.  
2008-02-03 13:01
Torparn Sv: Får man köpa lite skog?

Som vanlig knegarsvensson men med en vision om att göra något vettigt av livet om än bara på fritiden, så kan jag inte släppa ärendet.
Jag förstår att det svårt att svara på en osedd skog menom man tänker sig en medelskog med normal variation för mä lardalen.
Om han inte vill stycka av ägorna för smått men vill sälja större eller hela lotten. Är det då relistiskt att låna till ett sånt köp, säg att det kan bli 10, 20 eller 40ha beroende på styckningen.Och vilket alternativ är bäst ekonomiskt.
 Blir det mer än 40-50ha så går markerna över i åker.
Hur räknar men ekonomiskt på skog och lån hos banken när det gäller hobbybrukare, kommer dom att skratta åt mig eller blir det bara ännu ett hål att hälla lönen i varje månad?

Jag tänker mig at t allt arbete ska ske på fritid med redan befintlig maskinpark (traktor-vagn-motorsåg)och i väldigt hobbybetonad takt.
Så den kostnaden är försumbar.
 
2008-02-05 09:51
Niklas Sv: Får man köpa lite skog?

Viss vägledning kan du få om du kollar LRF prisstatistik över genomförda fastighetsaffärer. Du hittar statistik på www.konsult.lrf.se

LRF redovisar försäljningspris per kubikmeter skog, förkortas m3sk. Om det finns åkermark, så får du givetvis läg ga till extra för den, men det kan ge en grov indikation. Lycka till.

PS: Tror inte alls att banken skrattar åt dig om du endast har likviditet nog att orka med ett lån. Skogsfastigheter är bra säkerheter att låna ut pengar mot och därför intressa nt för banken.  
2008-03-05 11:40
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.