Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Micke NVARFÖR är det omöjligt att..

Varför är det omöjligt idag att hitta ett jobb inom lantbruket där man inte blir behandlad som en slav ?
Kommer från anläggningen igentligen men -04 gick jag en grundkurs i lantbruk för vuxna + KY Lantbruksföretag.
Har annonserat i ATL och Land Lan tbruk.... det gav att jag testat några gårdar, men de har bara varit ute efter at man ska göra slavgörat de själva inte vill göra.... ändå så kunde jag inte vara mera nogrann när jag förklarade för dom innan jag började... att jag måste få lära mig,  lära mig när man ska göra vad och varför just den tiden är rätt...
Som exempel.... NÄR ska man slå Vallen ?  ska ju få ut ett bra foder till djuren, NÄR är det dags att bryta vallen med kultivatorn och hur länge ska jag vänta innan jag plöjer denna  vall ? 
Hur vet jag att det är den bästa tiden för att så ??  (Havre, korn & Luddvicker... för helsädesensilage).

Jag har inga problem med att jobba, har inga problem med att skrapa skit, rensa spannmål, lasta hö & halm som är till avsalu.... MEN ... jag behöver lära mig HUR,NÄR,VARFÖR man ska göra saker i jordbruket.

Hösten -07 gav jag upp och gick tillbaka till anläggningen, vet inte om jag ens ska försöka få tag på något lantbruksjobb -08 :(
  
2008-01-22 10:41
FörfattareSvarDatum
hobbybonde Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

tråkigt att höra men en del är såna,men långt ifrån alla,synd att du råkade ut för såna, 
2008-01-22 11:27
Fd Bonddräng Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Skaffa dig istället ett jobb där mentaliteten inte har stannat kvar på 1800 tals nivån med pigor/drängar som ska göra allt skitjobb för svältlön.
 
2008-01-22 18:16
Micke N Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Visst är anläggningen bättre betalt och en annan mentalitet, men jag brinner för lantbruket faktiskt och och min sambo kommer från en gård, som tyvärr inte är i drift, men jag skulle gärna vilja starta upp den även att det inte finns några byggnader  som går att använda för nötdjur. Men... kan ju inte ge mig in i något som jag inte vet hur jag ska göra, måste få lära mig innan.  
2008-01-22 19:45
Dregon Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Du tittar när dina grannar gör de olika sakerna och så gör du det samtidigt det är så man lär sig den enkla vägen.
Vill du lära dig "mer" noggrannt ta då och låna en bok måste finnas något inom ämnet.  
2008-01-23 01:51
Bondemula Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

 Du kan ju helt enkelt fråga dina grannar. Vad gjorde du förresten på lantbrukskursen? 
2008-01-23 06:31
BengA Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Det är självklart så att man vill ha utbildad personal när man anställer.Att utbilda tar tid,flera år och är knappast lantbrukarens sak att göra.Mitt råd är att du bygger på den utbildning som du tydligen redan har(?)med ytterligare grundläggande utb ildning där även praktik finns med.Att jobba i ett lantbruk idag är inget slaveri utan omväxlande,givande och stimulerande.Lycka till  
2008-01-23 09:52
Micke N Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Hmmm, är kanske inte så lätt att alltid titta på grannen, olika jordar och i olika lägen, det kan ju göra att man både ligger före och efter grannen när det gäller tidsmässigt. Det är just det jag behöver lära mig när det när det är dags för allt.
 
Böcker... det har jag nästan i överflöd, skolans alla böcker köpte jag loss, plus att jag köpt flera böcker om växtodling och böcker om nöt (dyrt.. inte en enda bok under 450:-) så jag har 7 böcker om husdjur & nöt, 9 böcker om växtodling, men de lä r mig inte ens när jag ska slå vallen.... hur vet jag vilken dag jag ska slå den, blir det för tidigt eller alldeles för sent så blir det ett sämre foder... det går då åt mer foder till djuren, vilket också blir dyrare än med ett bra foder.

Mer ut bildning... ?
Hmmm, det är bara Gårdsmästare och Lantmästare kvar som är högre, men Lantmästarutbildningen är ju bara teoretisk, det är ju det praktiska jag verkligen behöver.

Jag vet att alla bönder inte är lika, jag har haft praktik i utbildnin gen på bra gårdar, men... de har varit så små att de inte har någon möjlighet att ta emot mig som anställd.

Och den här nya regeringen har plockat bort allt som har med praktikplatser att göra :(  
Så den möjligheten är borta att få en praktikpla ts där man får lön men arbetsgivaren inte betalar fullt för mig och på så sätt får råd.

Pengarna är inte det viktigaste för mig... tro det eller ej, men jag måste kunna betala räkningarna det är mitt krav.
Skulle jag bry mig mer om lönen så skull e jag vara kvar inom anläggningen där jag har 135 - 145:- /tim plus reseersättning. men att få syssla med det jag är intresserad av och verkligen vill jobba med.. det är viktigare för mig.
Men jag börjar ge upp hoppet, orkar nog inte kämpa för det y tterligare 3 år till, fick jag bara lära mig det jag saknar för att kunna starta så skulle jag kunna fortsätta på egen hand.
  
2008-01-23 14:07
Åbo Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Vet du vad, jag tror faktiskt att du skall bara försöka att köra själv efter eget huvud. Med den bakgrund du verka ha tror jag att du har goda förutsättningar att inte gå på de värsta minorna. Egna erfarenheter där man själv försökt fatta beslut är o slagbara! 
Lita lite på dig själv, acceptera att du kommer att göra fel och misstag någon gång. Det har alla gjort även om vi inte erkänner det... :-)  
2008-01-23 15:36
Balmula Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

 Precis som Äbo säger, det är bara att köra på utan att bry sig så mycket om teoretikerna. Det var som när rundbalstekniken infördes och man försökte ta reda på hur man skulle göra. Konstaterade att alla gjorde olika och att alla var nöjda och tyckte  det gick bra.  
2008-01-24 07:16
Micke N Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Ja, jag antar att jag inte kommer få tag på något jobb i lantbruket där jag får lära mig.
Har idag varit på kurs  när det gäller "Byggnader för produktion av dikalv" 
Kanske lika bra att köra igång och hoppas det går vägen... annars om det inte f unkar så har man skulder för resten av livet, men då har man ju försökt åtminstone :)
Är ju inte mer än 34 så det finns ju gott om tid för både driva och utveckla som för att betala av konkursskuld.
Det blir nog att kontakta LRF och Agrotektbyrån.  
2008-01-24 16:31
Erik Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Bara gå den hårda skolan och pröva sig fram. då lär man sig bäst 
2008-01-24 22:18
Egon Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Det är klart att drängen ska göra skitjobbet i annat fall hade jag inte anställt någon. Statare och liknande ska lära sig att veta hut. 
2008-01-25 18:31
Erik Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

När jag va dräng fick jag stå och skotta koskit hela arbetsdagarna.  
2008-01-25 19:47
Micke N Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Men VARFÖR är bönder så ovilliga att lära ut ??? 

Har varit på så otroligt många möten med såväl LRF som Hushållningssällskapet, det man får höra varje gång är att det inte finns folk att tillgå, annars så skulle dom anställa. 
Men... skolorna lä r inte ut allt, det är omöjligt för dom...teorin kan de lära ut hur mycket som helst, men det praktiska är dom väldigt begränsade av.
Det är ju det jag saknar, teoretiskt vet jag när jag ska slå vallen... men inte praktiskt.... hur vet jag när det ä r på gränsen till för fuktigt för att slå och... är jag ute efter 11MJ så går det inte slå varken för tidigt eller för sent.
Och ett för dåligt värde/foder vill jag inte ha... det blir för dyrt.

VART finns alla lantbrukare som faktiskt KAN lära u t ?, vart finns dom som låter yngre utvecklas ?
   
2008-01-25 19:52
H F Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Måste ha vart länge sen du var dräng.Är en på tok för dyr metod å få ut dungan på.Nuförtia har de anställda betydligt mer avanserade arbetsuppgifter 
2008-01-25 19:58
Erik Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Ja jag är väl inte helt dum i huvudet, det fattar jg väl. Eller tror du att jag är en j***a fossil som sitter och skriver? 
2008-01-25 20:21
Micke N Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Erik ..... det sista inlägget jag gjorde tidigare var mer riktat till "Roffe" och "Egon"

Jag uppfattar det hela så som dom skriver att de ligger kvar lite i 1800-tals nivån (som "Fd Bonndräng" uttryckte sig) 
 
2008-01-26 03:07
Micke N Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Lasse .....
Gården vi har planer på att överta ligger i Norra Kalmar län, Norra Västerviks kommun. När vi tar över gården och startar upp en produktion vet vi inte än, både jag och min flickvän känner att vi saknar för mycket praktiskt kunnande inom  växtodling.
Men just nu söker jag jobb och flickvännen jobbar på en mjölkgård utanför Enköping (mycket pendling för min del).  
2008-01-26 10:44
Erik Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Å är det hon Elin som är med på tv ibland. Hon har ju en gård utanför Enköping 
2008-01-26 19:29
Egon Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Ja henne skulle man betala rejält mycket för att slippa se i TV-rutan och licensen också om det kan hjälpa. 
2008-01-26 21:30
ab Sv: VARFÖR är det omöjligt att..

Skulle vara intressant att få veta hur det gått sedan? 
2019-01-07 22:24
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.