Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
vemyraarrende

hej.
Jag och min sambo har köpt en gård i mellersta norrland, omfattar ca 7 ha. Vi har ännu ingen egen rörelse men ska ha får framöver. Nu till saken, tidigare ägare till gården lånade ut marken till en som brukade marken mot att han skottade gården . Nu har den bonden sagt till oss att samma uppgör ska gälla i fortsättningen! Det finns inga avtal eller ngt sådant. Han har även sökt bidragen...Vår tanke är, ska han få använda marken tills vi behöver den själv, om cirka 2 år, gratis eller mot arr ende och vad är då rimligt? Vi tog trots allt lån för att köpa marken, känns fel att han ska bruka den gratis samt ta alla bidrag? Den lilla skottning han gör själv kan vi ju faktiskt göra själv. Vad är bäst att göra tycker ni? Sedan gillar vi inte a tt HAN säger vad som ska gälla. Vi har bett honom komma för att diskutera men han har ännu inte dykt upp...  
2008-01-14 19:24
FörfattareSvarDatum
Bidragsmula Sv: arrende

Bidragen får han behålla, så illa är det. Men visst får ni bruka marken, den kan han inte ta ifrån er. 
2008-01-14 20:09
Stödrättsmula Sv: arrende

Stöden kan han inte ta, däremot stödrätterna. Om ni brukar marken själva och inte skaffar stödrätter så får ingen av er stöd. 
2008-01-14 20:46
M.L Sv: arrende

Varför ska han få bidrag för mark han inte äger, han arrenderar den ju inte ens? Självklart får den som arrenderar mark bidragen men hur blir det här? VAd är rimligt, ska han få arrenderar den och då mot vad eller vad? 
2008-01-14 20:52
Nisse Sv: arrende

Stödrätter delades ut efter hur det såg ut 2005.De är personliga och följer inte med marken.
Mark,inga stödrätter=inga bidrag
Stödrätter utan mark=inga bidrag
Ni måste alltså köpa stödrätter för den areal mark ni brukar för att få bidrag.
Mark ut an stödrätter(som er)betingar sällan högt arrendepris.  
2008-01-14 23:08
Erik Sv: arrende

Miljöstöden går ju få ändå. Stödrätter gå köpa, cirka 1.5 gånger ersättningen. Rimligt arrende kanske är 200-500 kr /ha om det inte är skogsåkrar 
2008-01-15 01:27
hobbybonde Sv: arrende

han kan ju skriva över stödrätterna till er den dagen ni ska bruka jorden. 
2008-01-15 07:27
M.L Sv: arrende

så när stödrätterna delades ut för den här marken fick han dem, trots att han inte har arrenderat den?  
2008-01-15 08:24
M.L Sv: arrende

om han inte skulle göra det då, vad finns då för möjlighet? 
så under tiden vi inte brukar marken är det ingen större skillnad om han lånar eller arrenderar?Om han "lånar" den så innebär det att jag står med marken åt honom, kostnad för mig, han f år alla bidrag, det verkar vara en bra affär för honom, samtidigt som vi ska försöka bygga upp en verksamhet?200:- per ha är ju inte direkt mckt...uppenbarligen så har ju han stödrätterna...  
2008-01-15 08:49
Ingvar Sv: arrende

Det är ju så att han tilldelades stödrätterna när dom delades ut, eftersom han brukade jorden då. Vad för slags avtal han hade om det spelar ingen roll. Det är ju alltså skillnad på stödrätt och stödet, du måste ha en stödrätt för att kunna söka bidr ag. Rätterna är hans, och han kommer förmodligen aldrig att överlåta dom gratis till er, han kan ju sälja dom på öppna marknaden till nån helt annan bonde som kanske skaffat sig mer mark och vill köpa fler rätter. man har ju ungefär en stödrätt/ha, o ch dom handlas till väldigt olika priser, men ca 2000 är väl rimligt. Så för er del skulle det alltså kosta ca 14000 att köpa rätter till er gård, och ni tjänar alltså in det på knappt två år framåt, och så länge lär ju stödrättsystemet finnas kvar,  så det går ju.
Vet inte vad ni får däruppe i stöd, men ca 1500/ha antar jag, och då kan ni ju kräva åtminstone 5-6000 om året i arrende, så har ni ju delat lika.
han har heller ingen rätt att kräva att få fortsätta arrendera, för gratisupplåtelser  räknas överhuvudtaget inte som arrende enligt arrendelagen. Och om ni dessutom ger honom 2 års ùppsägningstid´ så har ni ert helt på det torra, kör på bara.. :-)  
2008-01-15 10:09
M.L Sv: arrende

okej, så om jag behöver köpa stödrätter kan jag då göra det av vem som helst eller finns det regler kring det oxå? 
2008-01-15 17:56
Ingvar Sv: arrende

Ja, om du hittar nån som vill sälja:-) Det finns/fanns en reservpott för såna fall som dina, och nystartare osv, där man kunde söka, men jag undrar om den finns kvar. Är ju jordbruksverket som administrerar sånt www.sjv.se  Annars gäller det att koll a annonser, och sen finns det en marknadsplats som heter stödrättsbörsen där det handlas en del...  
2008-01-15 19:06
Lainde Sv: arrende

Hur länge tror ni att systemet med stödrätter finns kvar? 
2008-01-15 21:25
Olsson Sv: arrende

Hoppas vi kan bli av med det satans skitet snart. Jag vet att bara Nya Zeeland klarat av att avreglera sitt lantbruk. Jänkarna har försökt fyra gånge roch mislyckats samtliga, men nu har äntligen marknanden och verkligheten sprungit långt ifrån den b ilden de styrande lever i och de politiska styrmedlen har förlorat all sin kraft. Jag lever bättre utan interventionssystem, kvoter och stöd. Visst, jag får ett antal hundratusen varje år men jag förlorar fan miljoner på det.  
2008-01-15 23:40
Andersson Sv: arrende

Finns inget skriftligt arrende kontrakt kan ni ta över marken ganska omgående,skulle det finnas något skriftligt måste ni på ett övertygande sätt visa att ni som nya ägare ska bruka själva, dock som sagt var måste ni köpa eller hyra stödrätter för gå rdsstödet.Miljö stöd kommer ni åt ändå.  
2008-01-17 12:57
Lainde Sv: arrende

I ett skriftligt arrendeavtal så framgår oftast uppsägningstid, så jag kan inte se att det skulle vara något förmildrande omständigheter med att ha ett muntligt avtal?.
Däremot ska det väl sägas upp inom "skälig tid" (6-12 månader).
Man kan allts å inte komma 2 veckor före slåttern och säga upp avtalet/arrendatorn.
  
2008-01-17 14:47
Olsson Sv: arrende

Det beror lite på hur lång tid arrendeavtalet löper också. Ettåriga har kortare tidsfrist än femåriga. Det är lagbundet hur pass lång tid innan man måste säga upp avtalen, och lag går inte att avtala bort. Dessutom är avtal alltid avtal, oavsett om d e är muntliga eller skriftliga. Enklast är att behandla avtalet som ett ettårigt. Finns inga papper, kan man alltid hävda att förra ägaren knappast kan ha haft ett femårigt avtal och sen huxflux sålt stället. Dessutom är det väl knappast logiskt att  man gör femåriga avtal muntliga. För att inte tala om att det i mäklarens prospekt borde ha stått att marken var utarrenderad. Säga upp honom ett år i förväg, typ 13e mars, skicka ett rek, det är värt pengarna och sen Har man marken. Det är svårt för  honom att på något vis hävda besittningsskydd. Ni ska ju själva använda marken och avtal fattas. Gör det shysst om i enlighet med de lagar som ändå finns kan ingen klaga.  
2008-01-17 20:25
Lainde Sv: arrende

Det är rätt som du skriver Olsson.
Längre avtal-längre uppsägningstid.
Numera rekommenderar bla LRF Konsult att inte skriva kontrakt på längre tid än "12 månader fortlöpande", och där tror jag att uppsägningstiden var 6 månader (osäker).
Det har  även att göra med att besittningsskyddet förstärks för arrendatorns del om man tex tecknar ett 5 årskontrakt.
Däremot ska man ALDRIG lova någonting muntligt, eftersom det då kan tolkas "godtyckligt" av endera parten.
Då blir de tusenlappar som L RF förser sig med för att upprätta ett kontrakt a 2-3 A4 papper helt plötsligt billigt skulle jag tro.
  
2008-01-17 22:55
Ingvar Sv: arrende

Men man kan ju knappast, när det gäller större arrenden, skriva avtal på 12 månader..Det finns väl ingen som vill arrendera på de villkoren, utan då är det ju 5-årskontrakt som gäller.
Sen är det faktiskt skillnad på muntliga och skriftliga avtal, j ust när det gäller arrenden, även i lagens mening, inte bara aspekten att dom är svåra att reda ut. Det står om det i arrendelagen, men jag hinner inte reda ut det nu, lagårn väntar...:-)  
2008-01-18 07:24
Lainde Sv: arrende

Den som arrenderar delar av min åkermark var väldigt skeptisk till att skriva på ett "löpande 12 månaderskontrakt", men enl LRF som upprättat mitt avtal så var det bara att gilla läget eller ge tusan i att arrendera/arrendera ut.
Största problemet  med 5 årskontrakt är, enl LRF själva, "besittningsskyddet",
men exakt hur det försämrar för jordägarens del eller förbättrar för arrendatorn, har jag aldrig satt mig in i.

Det kanske du Ingvar mfl har svar på?.  
2008-01-18 11:12
Norrmula Sv: arrende

 Detta hände sig ju i mellersta norrland och i skogssbygderna är det vanligt att mark brukas lite hur som helst utan nåra avtal finns.Finns folk som lugnt konstaterar att nån kom och slog och körde bort gräset utan att bry sig om vem det var. När de  fick påstötning om skriftliga avtal däremot för stödens skull så var det markägare som vägrade.  
2008-01-18 11:19
Ingvar Sv: arrende

Jag ska se om det går att reda ut,Lainde, jordabalken är rätt lång..:-) Men jag har ju grannar som arrenderar 500 tunnland sammanlagt, och då förstår man ju att dom vill ha på minst 5 år, det handlar ju om en hel del maskininvesteringar.. 
2008-01-18 11:36
hobbybonde Sv: arrende

besittningsskyddet för arrendatorn är gynnsamt tror jag,skriver man sen in att en ladugård att ha djur i så gäller det ändå hårdare.exakt hur hårt man sitter kvar vet jag inte fast jag har ett sånt kontrakt. 
2008-01-18 12:54
Jordmula Sv: arrende

Vad betyder/innebär begreppet "besittningsskyddet" för åkermark? Föreligger det skillnad då den muntligt "lånas ut" jämfört med att den arrenderas ut? 
2008-01-18 15:16
Novis Sv: arrende

Jag undrar om någon kan förklara detta med stödrätter.
Om man har mark med stödrätter på en delav marken, men inte allt.
Kan man då köpa stödrätter och använda dem på vilken mark som helst som saknar stödrätt? Eller är dom låsta till en viss mark?? ??  
2008-06-11 19:49
calven Sv: arrende

jag har köpt en gård där en man har ett arrende på 2ha av min mark på 50 år. Han sköter inte om den utan den växer bara igen men vägrar släppa arrendet.Han har även låtit en förening bygga ett litet hus på marken vad gör man och vad sägeer lagen kan  jag säga upp honom? Tacksam för svar-  
2008-08-22 07:37
usalilxy Sv: arrende

 
2012-12-29 19:08
usaypluq Sv: arrende

 
2012-12-30 10:04
usakbyce Sv: arrende

 
2012-12-30 19:46
usafnxou Sv: arrende

 
2012-12-31 13:21
usaimzsm Sv: arrende

 
2012-12-31 21:55
usamuxpe Sv: arrende

 
2013-01-01 11:01
usaufrdv Sv: arrende

 
2013-01-01 22:18
usalxlvt Sv: arrende

 
2013-01-02 08:49
usajlrig Sv: arrende

 
2013-01-04 02:47
gruztransavtom Sv: arrende

Ãðóçîïåðåâîçêè ïî Ðîññèè, Ìîñêâå è îáëàñòè. Ïåðåâîçêà ãðóçîâ ïî Ðîññèè
http://ip-gruzoperevozki.ru/index-gruzoperevozki-omsk-transportnye-kompanii-omska.html
ãàçåëü ïåðåâîçêè ðîññèÿ ãðóçîâûå ïåðåâîçêè ðîññèÿ ãðóçîïåðåâîçêè ðîññèÿ ïåðåâîçêè ðîññèÿ  ãàçåëü ðîññèÿ ïåðååçä ðîññèÿ
http://ip-gruzoperevozki.ru/index-gruzoperevozki-omutninsk-transport-i-gruzy-bez.html
ãðóçû ïî ðîññèè,ãðóçîïåðåâîçêè ïî ðîññèè öåíû,ãðóçîïåðåâîçêè ïî ìîñêâå,ãðóçîïåðåâîçêè ïî ðîññèè ñïðîñ,ãðóçîïåðåâîçêè ïî ðîññèè ëîã èñòèê
http://ip-gruzoperevozki.ru/tag-zakazat.html   
2013-06-11 23:38
waralieva Sv: arrende

hello 
2013-12-22 19:09
DavidPhige Sv: arrende

 Do you want something new? Look at this site. Only here the choice of girls for every taste and completely free! They are obedient slaves, they will do everything you say!
http://vik.shortcm.li/trust#16 
2018-03-06 19:00
GovePhige Sv: arrende

 Did not guess with  crypto-currency ?  Did not think to  guess and  get  big money?  I invite you to take a look  to  new   business enterprise for a free training for mining, earnings and crypto currency without the need to invest your own money! A  free state educational platform will help and teach you how to earn money on bitcoin and other crypto-currencies. Go to  site  and register  as soon as you can! 
http://vik.shortcm.li/gov_course#Z21  
2018-04-25 18:44
GovePhige Sv: arrende

Do you like something new? Look at this page. Only here the choice of young girls for every desire and completely free! They are obedient slaves, they will perform everything you order  !
http://gov.shortcm.li/kings#H21 
2018-05-06 21:47
GovePhige Sv: arrende

If you! need something startup new? Look at this site. Only here the choice of young girls for every taste and completely free! They are obedient slaves, they will implement anything you order  !
http://gov.shortcm.li/kings#A73 
2018-06-14 19:12
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.