Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
NisseFlytta diken?

Har planer på att stöka upp,eller plantera igen, 6-7 ha slyåker och måste rensa lite diken.Ett avskärningsdike mot skogen har massor av grova stammar i och runt sig och kommer bli bökigt att rensa.
Funderar på att helt enkelt gräva ett nytt dike par alellt 1-2m nedanfö det gamla.
Då kan jag köra med profilskopa utan rotortilt vilket torde gå 10ggr snabbare än att bryta upp en miljon stubbar.
Vet att man inte får flytta åkerdiken,men dessa slyåkrar tror jag ingen bryr sig om.Jag äger dessutom m arken runtom.

Finns det ngn nackdel med denna ide? Arealförlusten struntar jag i.

/Nisse   
2008-01-11 21:54
FörfattareSvarDatum
heffa Sv: Flytta diken?

det låter klokt! det är viktigt att hålla marken dränerad för att inte upplagrad näring i marken skall lösgöras. att spara etablerad vegetation som du beskriver är ju att verkligen ta miljöhänsyn. bara en dum byråkrat kan slå ned på detta. i värsta f all får du lägga ned en slang och täckdika om någon skulle vilja jaga dig. Länsstyrelserna miljöenheter har säkert dåligt samvete för att de släppt förbi både anmälda och långt värre "försyndelser"   
2008-01-12 15:47
heffa Sv: Flytta diken?

förresten,
ett problem kan uppstå om du missar en stensil i backdiket. I lågpunktena på backdikena kan vara förbundna med ett gammalt täckt dike (kanske ris eller tegel) ned mot utloppsdiket. Då får du leta upp täckdiket och göra en ny stensil.  
2008-01-13 10:52
eldarn Sv: Flytta diken?

Ta dit en ordentlig grävmaskin på larvfötter, o gräv diket där det har gått förut! Allt annat skall du glömma! Då funkar det säkert och blir snyggt och prydligt. 
2008-01-13 18:03
Nisse Sv: Flytta diken?

Två sista svaren har jag fått flera av tidigare,men ingen har motiverat med annat än "de ä bäst".
Har rensat ca 1km diken "korrekt" i fjol och det är INTE snabbt o billigt.
Bara hugga ned o köra bort virket tar en attans tid.Gräva o köra bort s tubbar gick på runt 30.000(lejde en 16t grävare).

Så varför kan man ej flytta diket?

/Nisse  
2008-01-14 23:28
Erik Sv: Flytta diken?

Går ju göra som de gör när de bryter skogsbilväg, men ser ju förjävligt ut i några år, strunta i att hugga och köra bort något utan bara vräka ut massorna i skoggen. Annars om man gjorde nytt dike kunde man ju lägga massorna i det gamla 
2008-01-15 01:32
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.