Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PeterStartproblem

Varför startar inte viktorn, startmotorn låter rrrrrrrrrrrr.
Nytt batteri, ska spreja alla anslutningar. 
2007-12-19 12:38
FörfattareSvarDatum
Startmula Sv: Startproblem

Dra motorn för hand något lite så startmotorn får grepp nån annanstans på startkransen. 
2007-12-19 16:19
sulomula Sv: Startproblem

drar solenoiden in som den ska 
2007-12-19 18:09
Peter Sv: Startproblem

Drog i gång den med min MF, detta hjälpte inte.
Är nu ingen höjdare på detta med startmotor. Vet att det finns något som heter
solenoid, men funktionen, och hur kolla detta.
Fick rådet att lägga en mejsel mellan plus och minus tror jag på s-motorn  för att kolla funktionen. Det låter som att några kuggar inte tar i varandra vid startförsök. Ska börja med att göra rent alla anslutningar, den har stått en tid.  
2007-12-19 18:24
oska Sv: Startproblem

Kylan kan göra ev. olja och fett i startmotorn segt och trögt. Om det är felet ska den isär och torkas rent.  
2007-12-19 18:31
Claes Sv: Startproblem

En motor stannar alltid på samma ställe, därför blir startkransen(kuggarna på svänghjulet)slitna på ett ställe,ca en dm.
Gör som startmula skrev dra motorn lite på fläkten så startmotorn hugger i på ett nytt ställe, om du drar framåt eller bakåt spe lar ingen roll.Lycka till  
2007-12-20 21:51
Peter Sv: Startproblem

Ska testa detta, tack! 
2007-12-21 11:25
Peter Sv: Startproblem

Fungerade utmärkt, tack för den julklappen! Nu går den som en dans!
Får väl justeras någon gång i framtiden. 
2007-12-22 18:54
Lucas mula Sv: Startproblem

Nästa julklapp.

Du åker mest troligt på att byta startkransen. 
2007-12-25 10:27
Erik Sv: Startproblem

Det går ju vrida startkransen ett halv varv så den sliter på ett annat läge 
2007-12-26 20:22
Peter Sv: Startproblem

Ack ja, men nu nästa problem.Rackarn läcker diesel, från vad jag tror slangen från bränslefiltret, (kan ju inte detta som Ni hör)" men det är tryck säger grannen "till membranet som reglerar bränslet till spridarna. Där sitter en slang som läcker,  men det fanns väl inga slangar på den tiden där då- är en - -57a. Får väl byta, en ca fem cm lång slang då, eller ska man beställa nytt?
Denna maskin tankas var fjortonde dag, när han går i skogen, kan man ju börja fundera över ... Casen drar ju mer  -... 
  
2007-12-26 20:36
Peter Sv: Startproblem

Tack Claes och Startmula! framförallt blev min femtonårige pojk som älskar traktorer...som just köpt den med egna pengar....Tror Du han blev glad när den smällde igång..... 
2007-12-26 20:57
Traktorklyvaren Sv: Startproblem

Vrida kransen!?!

Jaja!, vad blir nästa tips?, svetsa på tänderna med ESABén?

Bönder!. 
2007-12-26 22:53
Erik Sv: Startproblem

Nä men motorn stannar ju i samma läge jämnt. Det kanske går ställa om så att motorn stannar annorlunda läge så slipper man dela traktorn... 
2007-12-28 20:38
Claes Sv: Startproblem

Motorn kan stanna i två lägen, så startkransen ska vridas ett kvarts varv.
Värm loss med stort gasmunstycke vrid och låt den kallna så fastnar den....
Måste du byta värms den nya på plats också.Det är lättare att montera än att få bort den... 
2007-12-28 23:26
kawan Sv: Startproblem

kanske går att flytta på svänghjulet om det inte har nån märkning för tändpunkt el dyl. 
2007-12-29 10:17
Claes Sv: Startproblem

Har för mig att bulthålen bara passar på ett sätt... kan ha fel.. 
2007-12-29 18:37
kawan Sv: Startproblem

mycket möjligt!Ett tips bara, om man ändå måste ha isär skiten så är det lättare att flytta svänghjulet än att värma loss kransen! 
2007-12-29 21:44
Peter Sv: Startproblem

Ja , Claes och Startmula kunde ju detta, Nu slår rackarn igång hela tiden på sama ställe ju och dieselntjuven har har vi stoppat,  som ljuv  musik.

Till våren eler sommaren tänkte jag ha lite veterantraktorträff  hemmavid  om någon är intresserad,  vi har väl fyra gamla godingar om någon vill kolla.  
Det blir väl lite grillat och så,  om någon  är intrsserad vad vet jag? Vore väl kul att träffas!

Ja det blir väl Norra Halland för det är där jag bor.
Vad tycker Ni?

    
2007-12-30 20:45
färgmula Sv: Startproblem

identifera var det låter illa då du kör starten med exempelvis en tuschklick,
sedan då du är säker exakt var starten rappar över så sätter du en tydlig färgklick på remskivan som indikator, innan varje start så kollar du  indikatorn och vrider motor n för hand med kylfläkten så att du går förbi rappläget, har gjort så på en 641 ett antal år och detta har funkat bra.  
2008-01-08 17:40
Peter Sv: Startproblem

Kanon ! Tack färgmula. 
2008-01-19 19:17
elijah roland Sv: Startproblem

Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet  överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.  
2018-01-04 13:16
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.