Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Ursus ErectusSeriös undran angående Björattacker?

Först, jag fördömmer eller dömmer ingen grupp men kan ändå inte låta bli att fundera över detta.

I detta land är det över året åtskilliga personer med eller utan hundar som vistas i skog och mark för tex skogsbruk, svamp/bärplockning, fiske, orien tering, mtb-cykling eller älskog och vad man mer hittar på.

Alltså en väldig massa människor, hör man att dom blir attackerade och skadade eller värre av björn?
Nej, och om, så är det otroligt ovanligt.. så gott som aldrig..men när jägarna ger si g ut efter älg så vipps blir björnen aggresiv och attackerna kommer som ett brev på posten.

En sansad och realistisk förklaring vore oerhört intressant att få?
Jag har en liten försynt misstanke om orsaken men ber att få återkomma med den senare  i debatten(om det nu blir någon)

Text från jägarförbundet lyder:
"Skandinaviska brunbjörnar hör till de fredligaste i världen och det är betydligt mindre än en chans på 2000 att bli skadad vid ett björnmöte."

Mvh
Ursus Erectus  
2007-10-17 13:12
FörfattareSvarDatum
kalle Sv: Seriös undran angående Björattacker?

"Jägare" retar upp björnen för att få ett skäl att få skjuta en björn. Svårare än så är det inte 
2007-10-17 18:13
Skogsola Sv: Seriös undran angående Björattacker?

 60-åringen som blev björndödad atackerades hemma på sin tomt när han gick ut för att morronpissa. Då är frågan: Hur visste björnen att han var jägare?
 Var det så att bara för att han ägde en bössa så var han jägare i storatadspressens ögon? 
2007-10-18 06:34
Laban Sv: Seriös undran angående Björattacker?


Hur det gick till då mannen angreps? Visst tog björnen även hunden?

Jag mötte själv en björn förra hösten då jag gick med röjsågen. Hade röjt i 2-3h och plötsligt så stod han bara där 30m framför. Som tur så lunkade han sakta iväg efter att vi s tirrat på varandra i ca 30sek. Två dagar senare var jag tillbaka på samma ställe men vände då jag hittade ångande purfärsk dynga på röjplatsen. Har märkt att fler och fler björnar inte är ett dugg rädd för oss, men mer o mer nyfikna. En bekant till m ig fick älgtornet tippat under septemberjakten. Spåren och märkena gör att vi misstänkter björn. Dock har han troligen sig själv att skylla då han dagen innan ätit en grillad kyckling i tornet och kasta skinn o ben omkring sig..  
2007-10-18 22:03
Ingvar Sv: Seriös undran angående Björattacker?

Men varför gick han ut för att pissa, har de inte toaletter i norrland? 
2007-10-18 22:22
norrlänning Sv: Seriös undran angående Björattacker?

vi norrlänningar piss o skit utomhus, vi gör int som i fjollträsk piss o skit inomhus, det verk ohyggieniskt. 
2007-10-19 07:55
Ingvar Sv: Seriös undran angående Björattacker?

Haha, det var väl det jag trodde 
2007-10-19 16:54
Peter Sv: Seriös undran angående Björattacker?

Älghunden springer på en björn och försöker ställa denna vilket inte alla hundar kan pga psyke, ras etc. Blir björnen f-d springer hunden hem med björnen efter, jo till husse.
Ingvar, som man brukade säga här: "konstiga sommargäster, äter ute och s kiter inne".  
2007-10-19 19:16
Sagabo Sv: Seriös undran angående Björattacker?

Jägarn med hund smyger ofta mot vindriktningen! Därför kommer han närmare och överaskar björnen. Därav alla tillbud!  
2007-10-26 19:57
sill tasken Sv: Seriös undran angående Björattacker?

sagabo, är det riskabelt att slå av en rejäl rökare i fel vindriktning, dom kan ju stinka kraffullt, kanske björnen svimmar. 
2007-10-26 20:14
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.