Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Andreas6 poler i handske 63 amp?

Det finns en mindre kontakt i centrum av denna handske, dvs en hane av mindre format mitt i hankontakten och en mindre honkontakt mitt i honkontakten. Eller för att beskriva det på ett annat sätt: Förutom jord, nolla, R1, S2 och L3 finns ytterligare  en fästpunkt i denna handske.
Vad är funktionen med dessa? Man använder ju fortfarande 5G-kablar till dessa kontakter. Vad är funktionen för den sjätte polen?

Någon elkunnig som vet detta?

/andreas.
  
2007-10-04 09:12
FörfattareSvarDatum
BM350 Sv: 6 poler i handske 63 amp?

Först... Faserna heter nuförtiden L1 L2 L3 
Tidigare R S T
Anslutningar på motorer U1 V1 W1/U2 V2 W2
Frekvenomriktare /mjukstarter som styr tex en motor har inkommande märkt L1 L2 L3 utgående U V W.
Kan vara förvirrande för en lekman..

Sen..I  handskar på 63A eller mer är det ett krav på att isärkoppling inte får ske med spänning på = risk för ljusbåge och annat olyckligt!

Därav ditt 6:e stift ( pilotstift) det kontakterar nämligen aningen efter/före huvudkontakterna och på så sätt slut er/bryter man manöverkretsen till huvudkontaktorn. Dvs faserna är spänningslösa när du ansluter/drar isär dom.
  
2007-10-04 09:12
andreas Sv: 6 poler i handske 63 amp?

Hejsan BM350 och tack för ditt kunniga svar!
Orsaken till att jag frågade var att jag bytte handskar på en 5G16 kabel som används i ett elverk (eller rättare så bytte jag kabel på handskarna för att få en längre kabel...).

I hankontakten fanns då  en ganska liten ledare inlagd mellan pilotstiftet och nollan. Något motsvarande fanns dock inte i honkontakten eller i väggkontakten där kabeln brukar kopplas in. Detta gjorde mig konfunderad. 

Vet du möjligtvis vad detta beror på och om jag ska  behålla kabelstumpen mellan pilotstiftet och nollan eller om jag ska koppla in ett likadant arrangemang i båda ändarna? 

  
2007-10-04 09:13
BM350 Sv: 6 poler i handske 63 amp?

"I hankontakten fanns då en ganska liten ledare inlagd mellan pilotstiftet och nollan. Något motsvarande fanns dock inte i honkontakten eller i väggkontakten där kabeln brukar kopplas in. Detta gjorde mig konfunderad"
Kan vara någon specialare för  just det elverket kanske?
Någon form av enable/disable funktion?

"Vet du möjligtvis vad detta beror på och om jag ska behålla kabelstumpen mellan pilotstiftet och nollan eller om jag ska koppla in ett likadant arrangemang i båda ändarna?"

N ej inte i båda ändarna!
  
2007-10-04 09:13
Bm350 Sv: 6 poler i handske 63 amp?

Tillägg..
Det finns även den varianten på vägguttag, men då är uttaget mekaniskt föreglat av en strömbrytare och går inte att manövrera om inte brytaren är frånslagen. 

 
2007-10-04 09:13
Michel Sv: 6 poler i handske 63 amp?

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:22
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.