Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
AndreasVedmaskin.....med roterande yxa.

Halloj!
Söker en vedmaskin med roterande yxa, 3-p hängd, k-axel driven, matning från sidan och med transportband bakåt ( så att man kan ha en vagn efter och lasta rakt i denna ).

Har sett detta på blocket för ett tag sen, men nu kan jag inte hitt a detta.

Har ett par kilometer med åkerkanter med 12-20 cm grova björkar, som jag tänkte omvandla till ved.

Finns flera som har inmatning bakifrån, och utmatning åt sidan. Men det funkar ju inte om man ska lasta direkt i vagn.

Vet någon vem  som tillverkar dessa maskiner??

//Andreas...
  
2007-10-04 08:59
FörfattareSvarDatum
Henrik Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Finns denna tex. samt någon till.Själv kör jag med den som är estlandstillverkad och säljs via en kille i Haparanda på blocket.
(men den har matning bakifrån som du säger att du inte vill ha)
Det är dock ingen yxa i dessa som jag sett utan ett järn  med en "hajtand" som spräcker veden och som bara "Matar upp & ner".
Sen kommer jag inte ihåg hur det var med den gröna modellen...det får du kolla,....kommer inte ens på nu i huvudet vad den heter.Ja,ja en sån som jag länkar nu kostade runt 50t usen för något år sedan har jag för mig och den jag har kostade strax över 20´ så det var ett lätt val med en liten plånbok.Veden blir lite "fransig" men det funkar kanon på åkerförvuxna träd och 1:a gallringar/för sena röjningar.

http://www.lar ssonsmaskin.nu/prod063.htm 
  
2007-10-04 09:00
Andreas Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Hej Henrik!
Den maskinen som du har, har la en roterande yxa? Å det borde la gå å sätta på en vinkelväxel å vrida maskinen 90 grader? Den andra verkar för dyr....

Är du nöjd annars med maskinen?? Behöver man slipa yxan? något som du inte är nöjd  med? 

Det är la samma maskin som Kellfri säljer, å de har ju fraktfritt oxå. 
  
2007-10-04 09:00
Henrik Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Nej,den har ingen yxa som normal....den har ett slipat fast järn i botten och en "klippyxa" med en "hajtand" på som kommer upp&ner å upp&ner....
Hajtanden spräcker veden och vrider man ett kvartsvarv mellan klippen så får du 4 delar på de störst a klabbarna.

Annars så är jag jättenöjd med den för det priset.Den har inte behövt ett dugg underhåll ännu mer än att smörja då förstås....men den har inte gått supermycket heller kanske 250-300m3 på 2år.
Veden blir som sagt inte lika fin som i H akkipilke och bilkemaskinerna,men de större Hakkipilke typ 1 och 2x funkar sämre på dessa klena dimensioner eftersom de hamnar på "fel" ledd och hydraulkolven inte orkar "klippa av" den uten istället så måste man då vrida upp nätbursskyddet och s lå loss denna miniklabbe med en handslägga.Kommer du dock upp på över 10cm i diameter så är den bättre än denna maskin som jag har...men den kostar mer också,så det är en smaksak det där.

Om det går att få denna ombyggd så att det fungerar vete ka tten...men det finns en kärrkrok på den så isånafall skulle jag nog ta med mig kärran och ställa av den där jag tänkte hugga veden.Det verkar enklare tror jag.Det är trots allt lite pyssel med att vika ihop transportören till transportläget osv. 
  
2007-10-04 09:00
Andreas Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Tanken var ju att jag skulle kunna ha transportbandet i uppfälltläge hela tiden, med kärran under. 
Hinner man med å mata in en halvmeter ved, innan den klipper av....verkar gå fort?
 
2007-10-04 09:01
Henrik Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Finns denna tex. samt någon till.Själv kör jag med den som är estlandstillverkad och säljs via en kille i Haparanda på blocket.
(men den har matning bakifrån som du säger att du inte vill ha)
Det är dock ingen yxa i dessa som jag sett utan ett järn  med en "hajtand" som spräcker veden och som bara "Matar upp & ner".
Sen kommer jag inte ihåg hur det var med den gröna modellen...det får du kolla,....kommer inte ens på nu i huvudet vad den heter.Ja,ja en sån som jag länkar nu kostade runt 50t usen för något år sedan har jag för mig och den jag har kostade strax över 20´ så det var ett lätt val med en liten plånbok.Veden blir lite "fransig" men det funkar kanon på åkerförvuxna träd och 1:a gallringar/för sena röjningar.

http://www.lar ssonsmaskin.nu/prod063.htm 
  
2007-10-04 09:01
Majros Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Det låter som om du letar efter en Bilke, av första generationen. Numera har dom nog vänt den åt andra hållet. Kniven sitter på ett roterande hjul och fuskar till viss del med spräckningen men klipper gör den osvikligt. Rysligt snabb! 
 
2007-10-04 09:01
Henrik Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Japp,det var en Bilke jag letade efter med mitt "gröna" inlägg. :-) 
 
2007-10-04 09:02
Andreas Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Det måste vara minst ett år sen jag la denna tråden.....

Jag köpte en Patu med roterande yxa, å den funkar helt perfekt. 

Värd varenda krona! 
2007-10-05 12:29
bengt Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

Jag och fem stycken till köpte en Superpikke ihop,funkar kanon inmatning från sidan med hydrauldrivna valsar som drar in veden.Två små minus max20cm samt att det klyvs bara i två delar.Med manuell inmatning så kan man ju vrida slanan ett kvarts varv  vid varje matning.  
2007-10-13 09:51
Michel Sv: Vedmaskin.....med roterande yxa.

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:22
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.