Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
MagnusKöpa insprängd fasitghet

Hej,

Vi äger mark runtom en fastighet (den ligger insprängd i vår). Finns det någon lag att åberopa som ger oss rätt att köpa den även om befintlig ägare är tveksam till försäljning? Om ja, var hittar jag att läsa om den? 

Tacksam för svar! 
2012-02-18 11:45
FörfattareSvarDatum
juristen Sv: Köpa insprängd fasitghet

Det är relativt vanligt att man köper upp fastigheter med olämplig arrondering det är alltid grannen som har rätt att förköpa till ett av honom bestämt pris eftersom jordbruksverket och EU eftersträvar bra fastighetsbildning, så mitt råd är att bjud  ungefär hälften av marknadsvärdet för den "instängda" marken, om ägaren inte går med på detta så begär du en lantmäteriförättning  hos din närmaste lantmätare, lycka till.   
2012-02-18 12:52
Egon Sv: Köpa insprängd fasitghet

Vilket skitsnack jorförvärvslagen som möjligjorde rationalisering där köparen måste ha förvärvstillstånd upphörde i slutet av 80 talet. Den sk juristen är Åsa-Nisse. Det är snarare tvärtom den som inte kommer åt sin fastighet kan tvinga fram en lantm äteriförättning för att kunna använda sin fastighet med vägar etc.  
2012-02-18 13:55
Magnus Sv: Köpa insprängd fasitghet

Fler åsikter?

Var exakt i lagen kan jag läsa om detta? 
2012-02-18 15:53
bedrup Sv: Köpa insprängd fasitghet

Ja Egon har rätt,inte kan man tvinga någon att sälja bara för att grannen har mark runt om,lantbruksnämndens ider om stora enheter med hjälp av lantmäteriförättningar,mer el mindre expropiering försvann i i slutet av 80 talet,idag kan bara staten två ngsinlösa fastigheter om det är till nytta för infrastruktuBengt  
2012-02-18 16:16
sören Sv: Köpa insprängd fasitghet

Magnus!Sök på nätet,allt finns å läsa om där,sätt dej ner och sök med olika ord och meningar ska du se att du hittar"lagen"Varför inte söka på Wikipedia ex 
2012-02-18 16:19
Per Moberg Sv: Köpa insprängd fasitghet

Wikipedia är ungefär lika seriöst som Lantbruksnet eftersom det sitter ett gäng korkade bänder utan bössa och dikterar ner sina fantasier. 
2012-02-18 17:40
drabbad Sv: Köpa insprängd fasitghet

jag är nog benägen att hålla med juristen, i mitt fall lyckades grannen ta över min bästa åker enbart för att åkern var triangelformad och grannen hade större längd av triangeln mot sin stallbacke, därför överlät lantmäteriet marken till honom, överk lagade  till mark och miljödomstolen där vi förlorade. Från början bjöd grannen 50 tusen per hektar, men  domstolarna sa att värdet endast var 20 tusen, sedan då advokaterna  tagit sitt blev jag skyldig 112 tusen kronor  
2012-02-18 20:23
Per Moberg Sv: Köpa insprängd fasitghet

magnus frågade om var man kan läsa om marköverlåtelser mot ägarens vilja, full information hittar du på hemsidan, www.björnligan.com skäms magnus 
2012-02-18 20:48
Bonde Sv: Köpa insprängd fasitghet

Jag köpte själv en insprängd fastighet för 20år sedan.Säljaren ville inte sälja till grannarna.Säljaren bestämmer vem han säljer till.Juristen har fel.Egon har rätt. 
2012-02-21 10:17
Big J Sv: Köpa insprängd fasitghet

Nej nu får vi nog börja om från början om vi ska kunna reda ut det här dilemmat.

Magnus, du får bövelen ta kontakt med sprängaren som laddade med dynamit och sprängde nå så grönjävligt så hela skiten åkte med och hamnade bredvid dina ägor.

Case  Closed. Tråden kan låsas.  
2012-02-21 19:25
fuck me Sv: Köpa insprängd fasitghet

Vem vill köpa söndersprängd gård som förflyttat sig in på annans ägor, verkar som om man skall ha betalt för att ta hand om skiten, måste ju sorteras i olika fraktioner för att senare återvinnas, sådant kostar pengar Vem är det som sprängt grannens g ård, osämja ?  
2012-02-22 07:12
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.