Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
BondeProdukionsplatsnummer

När mina tjurar är lastade på djurtransportbilen ,är de då utanför gårdens produktionsplatsnummer?Är EUs kontrollregler satta ur spel. Djurtransportbilen har väl ett eget SE nr.? 
2012-02-12 11:31
FörfattareSvarDatum
jönsson Sv: Produkionsplatsnummer

Hej
Du är en för alldeles klok människa som tänker ut detta,du är onödigt klok
skulle det nu var som du påstår får du köpa transportbil o ta cert
tror med att du får anlägga ett småskaligt slakteri på dina ägor så du får knacka dem där, o då behöv s kanske inte bilen

tror du hade mått bra av att umgås med lite människor i stället för tjurar
  
2012-02-12 19:21
Bonde Sv: Produkionsplatsnummer

Tack Jönsson för svaret.Den stora frågan är när upphör gårdens SEnummer att vara vägledande för länstyrelsen.Ingen jag har frågat svarar mig rätt.Men det är viktigt att veta för varje djurägare.En svarade mig med att när alla 4 klövarna är på transpo rtbilen och stallet är helt tomt för djur har jag inget med EU regler att göra när det gäller djurprodution.Ni som kan reglerna svara, för det handlar om rättssäkerheten.  
2012-02-12 20:10
Skogsola Sv: Produkionsplatsnummer

Har du inga djur i ditt stall så kan du ju aldrig vara berörd av några djurregler heller. 
2012-02-13 09:46
Bonde Sv: Produkionsplatsnummer

Jo du Skogsola,de va så att det hade varit anmärkning på gården tidigare ,dock ej på djur.Det finns tvärvillkor.Enligt EUs paragrafer skall det gjöras oanmäld efterkontroll +faktura på detta.Länstyrelsen svarade mig, att vi gör så.Jag hann med att av eckla djurproduktionen under dessa 2 år, utan att länstyrelsen märkte detta.Alla tjurarnas fötter var precis uppe på lastbilen,och var knackade på slakteriet.CDB hade också hunnit att registrera utgångsrapporten.Slakteriet hade levererat till butiken (CITTYGROSS).De var uppätna.Kvar står jag som bonde på min gård med en faktura i handen att betala.Så fungerar det Svenska rättssamhället.  
2012-02-13 10:25
Bonde Sv: Produkionsplatsnummer

Till Jönsson vill jag även medela att jag mår mycket bättre av att umgås med människor istället för tjurar och länstyrelsepersonal. 
2012-02-13 12:09
jönsson Sv: Produkionsplatsnummer

1:klart att ls ska se om du har djur eller inte,lika klart du ska betala avgiften
2: du fick väl betalt av slakteriet för djuren till ditt pr plats nr
3:Du tycker kanske att transportören skulle haft slaktlikviden annars
4:De verkliga "offren" i d etta fallet är herr o fru svensson som köpte
SVENSKT kött på citygross,  3 år gamla tjurar P+ 265 kg
5: leif gw person är duktig på hårklyverier annars
6:kontakta en advokat,bara telesamtalet kostar mer än ls faktura
7: njut av din frihet o se om  du hittar människor o snacka med utanför 15km radie
8: ha det gott,inte illa ment,försöker bara få dig att tänka klart     
2012-02-13 19:08
Bonde Sv: Produkionsplatsnummer

Tack för ett så tydligt svar.Jag börjar nerifrån med 7och 8. Jag njuter av friheten med att resa runt hela jorden. Var i Kina och såg deras produktion.Hushållsgrisen står bunden med rep runt bogen i betongbox.Man har ingen Länstyrelse där och inga tv ärvillkor heller. Punkt 6, Det är Redan gjort.NR5 , Scabbel med Leif GW är inte intressant.Nr 4 .Håller med dig Svenssons är förlorarna för snart finns inte Svenkt kött.Nr 3,2, 1. Jag har fått betalt av slakteriet presis som alla andra.  
2012-02-14 07:02
jönsson Sv: Produkionsplatsnummer

Se där,du svara på din fråga själv,gäller att få hjärncellerna att jobba tillsammans bara

men du ,kina var väl ingen höjdare,måste finnas bättre kulturer att umgås med på närmare håll. hur tyckte du annars att folk blev behandlade där?
bättre än  ls behandlar sitt klientel kanske?  
2012-02-14 19:44
Bonde Sv: Produkionsplatsnummer

Man har inget Miljöparti där och knappt några produtionsplatsnr.heller.Men Volvo bilarna är fina som levereras till Sweden. 
2012-02-15 05:55
sjv Sv: Produkionsplatsnummer

då du lämnar djur så ska dom till slakt eller till någon annan djur uppfödare .och när du har raporterat dom på det nya se nummret så är det inte dina djur längre , för du avför ju dom från dig. några frågor så ring . tel 0771 323323 . sjv 
2012-02-22 10:53
Bonde Sv: Produkionsplatsnummer

Bra svarat SJV. Men ringer jag dit får jag inga svar därifrån på grund av detta är inte " vårt ansvarsområde". Det har jag skriftligt på från SJV.Juristen på SJV lämnar ej ut något till mig på grund av min pågående konflikt med min LS. 
2012-02-22 14:48
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.