Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
HenkeMin volvo 430 stannar

Körde disel stopp på min volvo 430 för 2 år sedan. Jag fick igång den igen genom att lufta vid spridarna, efter det har den stannat 5 gånger fått igång den igen på samma sätt. Jag bytte disel filterna i sommras men nu har den stannat igen. 
Någon so m har någon erfarenhet av detta problemet  
2012-01-14 17:21
FörfattareSvarDatum
johnjohn Sv: Min volvo 430 stannar

ja faktiskt Tror jag att jag vet! Matarpumpen suger luft. köp en ny hos OIE!Det kostar lika mycket att renovera med tanke på jobbet så köp en komplett. 
2012-01-14 18:13
Henke Sv: Min volvo 430 stannar

Jag tänkte om det kunde vara smuts i tanken 
2012-01-14 18:43
Alf Sv: Min volvo 430 stannar

Samma fel har det varit på min 430 Det var ledningen från tanken till matarpumpen som det var stopp i, på grund av smuts i tanken. 
2012-01-15 23:50
bonde Sv: Min volvo 430 stannar

Efter alla dessa svar kan jag inte låta bli att ge min tanke på problemet ,då jag har råkat ut för det samma ,men på en annan större traktor.Det jäklades i flera år innan det var helt löst. Det var skit i tanken plus att en liten gummibit hade kommit  in i bränsleledningen från tanken.Det var det hela,sen gick traktoren mycket bra när detta var löst.tydligen kunde gummibiten vrida på sig och täta ledningen ibland.  
2012-01-16 06:41
bonde Sv: Min volvo 430 stannar

Jag bör också nämna att det inte räcker att blåsa ledningarna utan jag körde en ståltråd igenom ledningen .Eller som Invar säger ett spett. 
2012-01-16 06:48
Henrik Sv: Min volvo 430 stannar

Jag tackar för alla bra tips ska börja och felsöka imorgon 
2012-01-16 20:27
Henrik Sv: Min volvo 430 stannar

Har skruvat lite nu silen i matarpumpen var helt igensatt och lite smuts i ledningen till matarpumpen. Har även tittat ner i tanken där är någon svart sörja på bottnen i tanken, tänkte skruva av den och rengöra den någon som har tipps på hur man får  tanken ren. Skall man ta avfettning och tvätta med vatten eller man ska undvika vatten???   
2012-01-17 19:10
curt Sv: Min volvo 430 stannar

använd disel 
2012-01-17 19:25
Ingvar Sv: Min volvo 430 stannar

Om traktorn inte går som den ska nu heller så kontrollera brännslefiltret man vet aldrig om det kan ha letat sig in något större föremål i filtret... 
2012-01-19 16:29
Undrapåni Sv: Min volvo 430 stannar

Har haft detta problem ett antal gånger. Blåste bakvägen med tryckluft så fungerade den ett par månader sedan var det dags igen. Slutade med en tankrengöring. Där låg det mycket skit som tätade igen ett litet cylindriskt mässingfilter. Problemet är n umera helt borta..  
2012-02-17 01:03
bertilb Sv: Min volvo 430 stannar

det kan va skit eller något annat i tanken, hade stora problem med ferguson35, den stannade efter varje 180graders-sväng och startade efter ca 5 min igen!
-pumpen trasig -dyrt! sa sakkunskapen, jag  tog av tanken och där i botten låg en plåtbricka M 6 som la sig på utloppshålet vid varje sväng! :)  
2013-02-26 15:35
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.