Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
DanneTvångs köp av mark

Skrev tidigare i forumet om att en granne fick rätt vid lantmäteriet att tvångsköpa av mina hästhagar.
Nu har beslut kommit från fastighetsdomstolen och dom ändrade lantmäteriets beslut,så jag får behålla min mark.
Känns otroligt skönt att äganderä tten är så stark trots allt.
Rådet till er alla som känner er överkörda av lantmäteriet att överklaga till fastighetsdomstolen,dom har inga problem att ändra LM beslut om det är felaktigt......  
2011-11-22 16:19
FörfattareSvarDatum
HVH Sv: Tvångs köp av mark

Grattis!!
 
 Tänk att de kan ändra på ett beslut som är felaktigt! 
2011-11-22 19:12
fråga till danne Sv: Tvångs köp av mark

var det ett kommunalt lantmäteri, i så fall vilken kommun. 
2011-11-23 06:56
Lantmästaren Sv: Tvångs köp av mark

Lantmäteriet är ett statligt verk! 
2011-11-23 08:34
till lantMÄSTAREN Sv: Tvångs köp av mark

det finns både statlig och kommunala lantmäterier, frågan till danne kvarstår 
2011-11-23 12:26
Danne Sv: Tvångs köp av mark

Nej det finns bara ett Lantmäteri! 
2011-11-23 14:49
piou Sv: Tvångs köp av mark

Det finns kommunala lantmäteri i t.ex. Stockholm, Göteborg, Uddevalla, Trollhättan med flera. Dessa är egna myndigheter. Men om jäv finns kan det statliga lantmäteriet göra förrättningen om man begär detta i dessa kommuner. Så frågan är berättigad. 
2011-11-23 15:28
tack piou Sv: Tvångs köp av mark

härligt med påläst folk, som det är ont om på den här sidan, men frågan kvarstår, vilket lantmäteri är det ? 
2011-11-23 15:33
Danne Sv: Tvångs köp av mark

Det var Lantmäteriet i Västerår...vad jag vet så finns det bara en typ  dvs,statlig.Inga Britt Pettersson tag detta beslut,utan någon utredning,otroligt. FD begärde in utlåtande från länsstyrelsen och deras åsikt var att det skulle påverka min fastig het för mycket om marken överfördes. LM har kunnat gjort detsamma.Tack vare detta kostade det massa pengar och besvär helt i onödan.En statligt myndighet som tar beslut utan att utreda hur det påverkar en fastighet,jag anser att det är ett tjänste fe l.   
2011-11-23 17:26
Mätaren Sv: Tvångs köp av mark

Det finns även privata lantmäterier och det ligger ett förslag från regeringen på att privatisera hela Lantmäteriet. Flera av de stora byggföretagen har egna lantmäterier och en annan stor privat aktör på området är Västra götalands lantmäteri AB 
2011-11-23 18:43
piou Sv: Tvångs köp av mark

Ja det är väl inget nytt med privata och kommunala lanmätare det har ju funnits i tjugo år minst! 
2011-11-23 18:48
Mula Sv: Tvångs köp av mark

Jag är också lantmätare 
2011-11-23 19:46
frågaren Sv: Tvångs köp av mark

skillnaden mellan ett statligt och kommunalt lantmäteri är ju den att ofta har det kommunala mäteriet samma organisationsnummer som kommunen i övrigt, och då uppstår vänskapskorruption mellan de olika förvaltningarna, så ni som har problem med inkomp etent kommunalt lantmäteri, begär överföring till statligt lantmäteri.  Hela lagtexten finns att läsa på www.riksdagen.se
sök på sfs 1970:988 det är totalt 45 sidor, i mitt eget fall överlät det kriminella kommunala mäteriet mark till annan för 15,0 00 tusen efter tre års överklaganden och besvär vann vi, sedan sålde vi samma mark för 200,000 kr  
2011-11-24 07:12
Till frågaren Sv: Tvångs köp av mark

Vettigt att överklaga i 3 år för 200tkr. Lever du på socs annars? 
2011-11-24 08:11
Ismeth Sv: Tvångs köp av mark

Jag anlitar alltid Hassans lantmäteri i Malmö dom är bäst och billigast 
2011-11-24 08:13
poiu1 Sv: Tvångs köp av mark

Om förrättningen varit Västerås kommun så är det troligen det kommunala lantmäteriet som skulle gjort den. För dom här kommunalt lantmäteri. Om det var en annan kommun i närheten så är det nog statligt lantmäteri för dom har kontor i Väsaterås. Lite  förvirrande.  
2011-11-24 09:35
Danne Sv: Tvångs köp av mark

Fastigheterna ligger i Sala kommun men där finns inget kontor så det är Västerås som handlägger sådana ärenden. 
2011-11-24 11:30
frågaren Sv: Tvångs köp av mark

om någon försöker tvinga av dig mark och erbjuder 15 tusen kr, om du tre år senare får 200 tusen kr för marken, skillnad 185 tusen kr, på vilket vis behövs socialbidrag under tiden ? 
2011-11-24 11:31
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.